Igår, 21:50
Medlem
Jag vill klargöra att jag pratar om Adolf Hitler under åren 1928-1933.

Jag påstår inte att Donald Trump kommer utföra någon slags Långa Knivarnas Natt eller Kristallnatt eller öppna koncentrationsläger och mörda miljontals människor. Så ni kan lägga undan såna slags halmdockor direkt.

Det som jag däremot pratar om är den intensiva propaganda- och desinformationskampanj som Hitler bedrev, hans jakt på journalister och media, hans dröm om att vara enväldig ledare utan en riksdag med självständiga röster som lägger sig i, hans strävan efter en allsmäktig regim där hans ord är lag, en ordning där dissidenter fördrivs och absoluta lojalister tillsätts på alla positioner inom såväl domstolar som statliga institutioner, ett krigshetsande välde där självständiga utländska stater lever under hot om ockupation osv osv.

Om ni läser på om Adolf Hitlers tid mellan 1928 till 1933 så kommer ni bli chockade över den enorma mängd likheter som det finns mellan honom och Donald Trump. Både som personer och gällande politiska ambitioner. I båda fall handlar det i grund och botten om två manipulativa narcissister med storhetsvansinne vars personlighet präglas av brist på samvete, moral och empati.

Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner. Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det är flera som ser dessa mönster, de är ju mycket tydliga. Till saken kan man föra att också Elon Musk ägnar sig rätt mycket åt hundvisslor för nazister. En fråga är varför inte demokrater reagerar mer kraftfullt kommunikativt, är de förlamade?
Citera
Igår, 21:56
Medlem
Europes avatar
”Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner.”

Haha, kan du ge oss en länk till denna order?

Edit: Jag undrar om TS möjligtvis läst Wilderängs blogginlägg på Cornucopia, där denne skrev en rant om att Trump var Hitler och hade infört diktatur och upphävt lagen. Helt uppenbart hade han inte ens förstått det han skrev om.
Senast redigerad av Europe Igår kl. 22:02.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
Bestpresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag vill klargöra att jag pratar om Adolf Hitler under åren 1928-1933.

Jag påstår inte att Donald Trump kommer utföra någon slags Långa Knivarnas Natt eller Kristallnatt eller öppna koncentrationsläger och mörda miljontals människor. Så ni kan lägga undan såna slags halmdockor direkt.

Det som jag däremot pratar om är den intensiva propaganda- och desinformationskampanj som Hitler bedrev, hans jakt på journalister och media, hans dröm om att vara enväldig ledare utan en riksdag med självständiga röster som lägger sig i, hans strävan efter en allsmäktig regim där hans ord är lag, en ordning där dissidenter fördrivs och absoluta lojalister tillsätts på alla positioner inom såväl domstolar som statliga institutioner, ett krigshetsande välde där självständiga utländska stater lever under hot om ockupation osv osv.

Om ni läser på om Adolf Hitlers tid mellan 1928 till 1933 så kommer ni bli chockade över den enorma mängd likheter som det finns mellan honom och Donald Trump. Både som personer och gällande politiska ambitioner. I båda fall handlar det i grund och botten om två manipulativa narcissister med storhetsvansinne vars personlighet präglas av brist på samvete, moral och empati.

Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner. Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?
Eh nej? Ta din medicin.... Är det någon som bedriver desinformation så är det vänsterliberal media.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Är förvånad över att USA är så passiva.

Det Trump gör är det största hotet mot amerikansk demokrati som de skådat sedan landets bildades.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Severlohs avatar
Du beskriver en drömledare.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
particulum1s avatar
För att verkligen åstadkomma detta skulle Trump behöva ändra konstitutionen, specifikt det första tillägget, som omfattar friheten att uttrycka sig och friheten att publicera och sprida information.

Om han försökte göra detta skulle han i princip vända hela den amerikanska befolkningen emot sig, eftersom amerikanerna värderar konstitutionen högre än bibeln.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
”Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner.”

Haha, kan du ge oss en länk till denna order?

Edit: Jag undrar om TS möjligtvis läst Wilderängs blogginlägg på Cornucopia, där denne skrev en rant om att Trump var Hitler och hade infört diktatur och upphävt lagen. Helt uppenbart hade han inte ens förstått det han skrev om.

Här är länken till den ordern...

https://www.whitehouse.gov/president...-all-agencies/
Citera
Igår, 22:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Och här mer om den

https://www.youtube.com/watch?v=Y3lgycalMyM
https://www.reuters.com/world/us/tru...er-2025-02-20/
https://edition.cnn.com/2025/02/19/p...ies/index.html
https://www.washingtontimes.com/news...sident-interp/
https://cornucopia.se/2025/02/donald...ord-ska-galla/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Tramstråd

Historiskt sett så har vi 2 personer som valts till statsföreträdare efter att dom dömts för brott.

Båda avskyr/avskyde migranter och avvikare.

Den första var Adolf Hitler
Den andra Donald "Inmate No P01135809" John "Twice-impeached, four-times indicted, once-convicted" Trump.
Citera
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?
Ett sådant försök kommer aldrig att ske.
Den amerikanska konstitutionen ger inte presidenten befogenhet att upplösa kongressen, till skillnad från andra parlamentariska system där en regeringschef kan upplösa parlamentet och utlysa nyval.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
tryffs avatar
Vensterblivens värld håller på och faller samman. En dag upptäkte han att han stod på fel sida historien och var en av de onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in