2025-02-20, 22:22
Medlem
Clint.Ruins avatar
Trumpeten är onekligen ute på hal is.

Hotar sina gamla allierade och sitter och gullar med forne ärkefienden diktatorn/psykopaten Ryssland/Putin och skickar ut en stormflod av galna "presidential orders".

Man skall vara en ordentligt historielös Trump-supporter om man tror att detta kan leda till något gott..
Citera
2025-02-20, 22:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Vensterblivens värld håller på och faller samman. En dag upptäkte han att han stod på fel sida historien och var en av de onda.

Det som stör med ditt resonemang är att du uppenbart inte fattar vad något handlar om när du pratar om "fel sida" av historien.
Citera
2025-02-20, 22:25
Medlem
Cluster-Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Historiskt sett så har vi 2 personer som valts till statsföreträdare efter att dom dömts för brott.

Båda avskyr/avskyde migranter och avvikare.

Den första var Adolf Hitler
Den andra Donald "Inmate No P01135809" John "Twice-impeached, four-times indicted, once-convicted" Trump.

Men den ena har däremot vigt hela sitt liv åt judenheten och gift bort sina barn till dem. Det glömmer alltid alla ni "Trump är precis som Hitler!" töntar bort.

Trump försöker skapa ett judeo-kristet noahidiskt sionist-välde i USA. Det är det hans auktoritära stuk egentligen bottnar i.

Den israeliska högern i synnerhet älskar Trump. De ser honom som sin nya Mashiach ben Yoseph (Kyros II och Jesus är några utav de tidigare) dvs bedragaren utav hedningarna (alla icke-judar alltså) som mellan raderna kommer att frälsa Israel vare sig förr eller senare eller vare sig under dennes livstid eller postumt. Vare sig merparten utav judenheten ens kommer att erkänna det öppet att det är så de egentligen ser honom (såsom i Jesus fall som de bara låtsas hata egentligen medans de egentligen uppskattar vad Jesus och i synnerhet sedan tältmakeren från Tarsus hedningarnas apostel Shaul åstadkom åt dem). Putin uppfyller också vissa kriterier här. Både han och Trump bedrar de högerblivna medans ni vänsterblivna också bedras fast på ett annat sätt utav mediabilden.

Och Trump avskyr inte migranter. Han vill öka laglig invandring utav indier och kristna tredje världen folk istället för muslimer. Deportera några illegala latinamerikaner och haitier är bara hans alibi.

Det känns hopplöst att ens behöva förklara det här för någon år 2025 med all information som numera finns tillgänglig. Men folk i allmänhet vill ju tydligen fortsätta vara hjärndöda. Både hjärnlösa Trump-hatare och hjärnlösa Trump-dyrkare.
Senast redigerad av Cluster-B 2025-02-20 kl. 22:48.
Citera
2025-02-20, 22:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Putin härmar Hitler, och Trump härmar Putin.

18:40 in i SR P1 Radiokorrespondenterna idag om Trump och Ukrainakriget:

… är också som ett kalkerpapper av det Vladimir Putin gjorde i början av sin tid vid makten. Han valdes trots allt med ett stöd men han demonterade allt som skulle kunna vara oppositionellt allt som var emot. Alla som inte rättade in sig i ledet, antingen så sattes de i fängelse, en del dödades och all fri press försvann. Man tog bort fria oberoende tevestationer och tvingade oligarker in i ledet. Och den oligark som inte gick in i ledet sattes ju i fängelse”.
Citera
2025-02-20, 22:30
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja det är flera som ser dessa mönster, de är ju mycket tydliga. Till saken kan man föra att också Elon Musk ägnar sig rätt mycket åt hundvisslor för nazister. En fråga är varför inte demokrater reagerar mer kraftfullt kommunikativt, är de förlamade?
Det får mig att undra ifall allt är ett i förväg planerat skådespel där alla sidor är med och spelar sina roller.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2025-02-20 kl. 22:33.
Citera
2025-02-20, 22:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Vensterblivens värld håller på och faller samman. En dag upptäkte han att han stod på fel sida historien och var en av de onda.

Han är inte ensam. Vi ser många här på FB som delar hans öde och jag möter folk ute i verkligheten som kommer få svårt att hantera att det varit så jävla lättlurade och hjärntvättade. De har en främmande aggressivitet när de talar om det som nu går dem mot deras världsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag vill klargöra att jag pratar om Adolf Hitler under åren 1928-1933.

Jag påstår inte att Donald Trump kommer utföra någon slags Långa Knivarnas Natt eller Kristallnatt eller öppna koncentrationsläger och mörda miljontals människor. Så ni kan lägga undan såna slags halmdockor direkt.

Det som jag däremot pratar om är den intensiva propaganda- och desinformationskampanj som Hitler bedrev, hans jakt på journalister och media, hans dröm om att vara enväldig ledare utan en riksdag med självständiga röster som lägger sig i, hans strävan efter en allsmäktig regim där hans ord är lag, en ordning där dissidenter fördrivs och absoluta lojalister tillsätts på alla positioner inom såväl domstolar som statliga institutioner, ett krigshetsande välde där självständiga utländska stater lever under hot om ockupation osv osv.

Om ni läser på om Adolf Hitlers tid mellan 1928 till 1933 så kommer ni bli chockade över den enorma mängd likheter som det finns mellan honom och Donald Trump. Både som personer och gällande politiska ambitioner. I båda fall handlar det i grund och botten om två manipulativa narcissister med storhetsvansinne vars personlighet präglas av brist på samvete, moral och empati.

Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner. Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?

Det är du som är historielös i din förvirrade okunnighet. Läs på hur Tyskland var innan och vad som ledde fram till AH och NS. Ju mer man kan om historien desto begripligare blir både dåtid och nutid,
Citera
2025-02-20, 22:39
Medlem
TweentyFives avatar
Inte hitler men nåt som usa inte haft tidigare och elon som är för aparthaid
Citera
2025-02-20, 22:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag vill klargöra att jag pratar om Adolf Hitler under åren 1928-1933.

Jag påstår inte att Donald Trump kommer utföra någon slags Långa Knivarnas Natt eller Kristallnatt eller öppna koncentrationsläger och mörda miljontals människor. Så ni kan lägga undan såna slags halmdockor direkt.

Det som jag däremot pratar om är den intensiva propaganda- och desinformationskampanj som Hitler bedrev, hans jakt på journalister och media, hans dröm om att vara enväldig ledare utan en riksdag med självständiga röster som lägger sig i, hans strävan efter en allsmäktig regim där hans ord är lag, en ordning där dissidenter fördrivs och absoluta lojalister tillsätts på alla positioner inom såväl domstolar som statliga institutioner, ett krigshetsande välde där självständiga utländska stater lever under hot om ockupation osv osv.

Om ni läser på om Adolf Hitlers tid mellan 1928 till 1933 så kommer ni bli chockade över den enorma mängd likheter som det finns mellan honom och Donald Trump. Både som personer och gällande politiska ambitioner. I båda fall handlar det i grund och botten om två manipulativa narcissister med storhetsvansinne vars personlighet präglas av brist på samvete, moral och empati.

Donald Trump har redan skrivit under en exekutiv order att hans ord är lag och gör sig för fullt av med alla icke-lojalister inom statliga institutioner. Hur länge tror ni att det kommer dröja innan Trump kommer försöka upplösa Senaten och Representanthuset så ingen riksdag längre kan utgöra någon spärr för hans maktutövande?

Det jag vänder mig mot i ditt inlägg är: "100%".

Risken har ökat, ja. Men hur stor? Det är svårt att veta.

Samtidigt är andra sidan extrem också, med censur, könsbyten, kvotering, massinvandring osv.

Vi har nu bara extrema partier är jag rädd för.
Citera
2025-02-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
För att verkligen åstadkomma detta skulle Trump behöva ändra konstitutionen, specifikt det första tillägget, som omfattar friheten att uttrycka sig och friheten att publicera och sprida information.

Om han försökte göra detta skulle han i princip vända hela den amerikanska befolkningen emot sig, eftersom amerikanerna värderar konstitutionen högre än bibeln.

Trump behöver inte ändra en bokstav i statsförfattningen! Det räcker med att tillsätta domare som tolkar lagen såsom önskas. Yttrandefriheten behöver inte ens uttryckligen begränsas. Det räcker med att ett register upprättas där alla som uttrycker "icke-amerikanska" åsikter registreras. Författningen säger ingenting om vilka statliga register som får finnas. Registret kan sedan användas i offentliga och privata anställningsprocesser. Finns inget förbud mot det i författningen heller. Yttrandefriheten har tekniskt sett inte rubbats men i praktiken blir det mycket riskabelt att uttrycka fel åsikter.
Citera
2025-02-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är förvånad över att USA är så passiva.

Det Trump gör är det största hotet mot amerikansk demokrati som de skådat sedan landets bildades.

Folket älskar honom för det han sagt och gör. Dom hade det bättre under Trump än vad de haft under Biden.
Citera
2025-02-20, 22:53
Medlem
Inte omöjligt, jag var för Trump men tycker redan han går för långt och absolut inte kan hålla sig till sanningen.
Citera
2025-02-20, 22:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Trump behöver inte ändra en bokstav i statsförfattningen! Det räcker med att tillsätta domare som tolkar lagen såsom önskas. Yttrandefriheten behöver inte ens uttryckligen begränsas. Det räcker med att ett register upprättas där alla som uttrycker "icke-amerikanska" åsikter registreras. Författningen säger ingenting om vilka statliga register som får finnas. Registret kan sedan användas i offentliga och privata anställningsprocesser. Finns inget förbud mot det i författningen heller. Yttrandefriheten har tekniskt sett inte rubbats men i praktiken blir det mycket riskabelt att uttrycka fel åsikter.
Hypotetiskt sett skulle det potentiellt kunna vara möjligt. Jag har dock väldigt svårt att föreställa mig att amerikanerna skulle acceptera en sådan verklighet utan invändningar. Amerikanarna avskyr alla former utav totalitarism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in