Citat:
Ursprungligen postat av
M_A_R
1. Visst har varje land rätt att höja sina tullar, men då får ju Trumpen räkna med att andra länder inför strafftullar mot honom. Jävligt smart drag av honom (inte) att införa strafftullar mot Kanada. USA importerar 60 av deras råolja och 80 procent av deras pottaska (viktigt gödselmedel för jordbruket) från just Kanada. Om Kanada svarar med liknande tullar kommer det att bli betydligt tuffare rent ekonomiskt för amerikanska bönder och vanliga amerikanska arbetare. I bästa fall blir det dyrare, i värsta fall förlorar de jobbet. Att höja tullarna mot ett land som Kina som överöser västvärlden med sin billiga Temu-skit är en sak, men ett viktigt grannland som Kanada. Seriöst, vad fan? För övrigt var det han själv som drev igenom det här handelsavtalet med Kanada och Mexico han nu ratar. Då, 2018, kallade han det "the best trade deal ever". Men det tycks han ha förträngt nu... eller så är han bara senil.
2. USA ligger INTE på 13,3 procent. Vart har du fått de siffrorna ifrån? USA:s lägger för närvarande runt 3,4 procent av sin BNP på försvaret. Vilket ändå är rätt mycket pengar. Men visst måste Europa steppa upp vad gäller försvaret. För detta har vi de ryskmongoliska orcherna att tacka. Låt oss aldrig glömma detta, ifall någon nu skulle råka känna ett uns av medlidande för dem.
3. Problemet är väl att han gett uppdraget att slakta federala myndigheter till sin miljardärspolare Elon Musk. Varför ska en privatperson tillåtas ha ett sådant inflytande? Nu kommer många offentliganställda i USA förlora sina jobb, och många fattiga amerikaner kommer att få mindre stöd.
4. Det här låter ju som ett väldigt vettigt och realistiskt genomförbart förslag. Själv skulle jag gärna tvångsförflytta alla ryssar från Karelen, Baltikum och Kaliningrad. Dessa ryska kackerlackor kan gott bosätta sig i Moskva med omnejd. Kaliningrad skulle jag sedan dela mellan Polen och Litauen. Eller varför inte skänka Kaliningrad till Tyskland, Kaliningrad var ju faktiskt tyskt en gång i tiden. Fast då hette det Königsberg. Jag har för övrigt några andelslägenheter på månen ute för försäljning, om du är intresserad.
5. Visst kan det vara befogat att dra ner på biståndet om ekonomin är ansträngd, eller man tvingas lägga pengar på försvaret i stället på grund av de aggressiva snönigerianerna öster om Finland. Jag vänder mig dock emot bilden att biståndsgivande bara är ett onödigt slöseri med pengar. Bistånd är ett sätt för USA att projicera soft power, plus att många amerikanska bönder som producerar mat för USAID programmet nu kommer att gå i kånken.
6. Man kan ju hoppas att idioten bara bluffar. Precis som du säger så har USA redan ett stort inflytande i dessa regioner, så det hade varit betydligt klädsammare om idioten Trump hade hållit käften.
7. Sverige gör inte alls allting gratis, annat än månne i ditt enfaldiga foliehattshuvud. USA har inte offrat en enda gubbe i Ukraina. För bara cirka två procent av USA:s totala försvarsbudget har man kraftigt lyckats försvaga en fiende som pekat sina kärnvapen mot dem i åttio års tid. Snacka om väl investerade pengar. Mycket av USA:s bistånd går dessutom tillbaka till amerikanska företag som tillverkar vapen och annat. Man har dessutom skänkt mycket gammal skit som skulle kostat mer att skrota än att skänka bort till Ukraina. Trump kräver att Ukraina ger bort land i utbyte mot fred, dock utan att ge några som helst trovärdiga säkerhetsgarantier, allt medan Putin myser och ler och förbereder en återupprustning. Vem fan vill gå med på en sådan fred?
Nej, Trump är ingen Hitler. Han är en fascistisk narcissist-idiot som vill ha mer makt och pengar åt sig själv och sina rikemans-polare, på bekostnad av vanliga människor. Det sätt han talar på till sina allierade är under all kritik. Sättet han försöker kringgå och ignorera demokratiska institutioner i sitt eget land är oroväckande. Men jag har fortfarande hopp om att det finns vettiga människor i USA som kommer att sätta P för honom ifall han går för långt.
1. Inget av det gör han till fascist lol
2. Jag googla, för jag skulle aldrig hitta på en absurd summa men jag vet också att USA lägger mest i hela världen. Men nu när jag tittar närmre så ser jag summan är 3.45% av sitt BNP ca 850 miljarder dollar. Så jag måste nog misstolkat det jag läste. Men oavsett så är det inte USA problem att Europa inte vill försvara sig själva, det är inte USA jobb. Det här känns verkligen som folk har misstolkat att USA ska försvara alla. Men oavsett vad så gör det varken han till fascist lol
3. Varför inte? Det är ju så det funkar i Sverige att ge sina kompisar jobb eller har du missat det? Kallar du dom också för fascister för att dom ger sina polare jobb?
4. Ingen dum ide problemet är att det är inte heller svart och vitt. Palestina befolkning har mördat och våldtagit judar i 70år. Vilket har reflekterat tillbaka till dom i tiotal från Israel. Du kan knappast påstå att detta har skett samma sak i dessa regioner.
Du verkar vilja att detta ska fortsätta i 100 tals år i Palestina? Ett land som dom aldrig ägt. Vill du att Sveriges landskapar ska göra samma revolt som Palestina?
Det finns ingen bättre lösning som Trump erbjöd och hur ofta kommer sådana möjligheter? Vilket jävla guldläge att göra den lilla ytan bra och vi har ju redan testat på 2 statslösning och som vi alla vet så gick det inte. Palestina byggde tunnlar och lagra vapen för att mörda och våldta.
Att vilja stoppa detta gör inte han till fascist lol
5. Du förstår väl att ha regeringen som enda köpare som sedan skänker till hela världen då kan man bara ersätta det mot ett annat projekt som skapar jobb, det är exakt samma sak ett påhittad lönsamhet. Dessa statliga pengar är ju fortfarande pengar man får från skatten. Varje land får ta hand om sina egna medborgare. Vilket USA fallera på men vi får hoppas det blir ändring nu och omvandla organet att fokusera på sina egna medborgare. Att stoppa biståndet gör han inte till fascist lol
6. Har du inte sett apprentice eller dokumentär om Trump? Han är en affärsman och ganska rå sådan som en pokerspelare, han bluffar och hotar för att vinna fördelar osv. Man behöver inte gilla honom men det gör han fortfarande inte till fascist lol
Finns en fiktiv person vid namn J:R Ewing from tvserien Dallas. Han var rå men fortfarande ingen fascist lol
7. Kallar mig foliahatt utan några som helst påstående om varför för att sedan gå över till USA som jag redan bekräftat gör saker mot fördelar. lol
Ukraina får göra som dom vill men om dom vill ha USA tryggheten så får dom betala för det. Finns inga konstigheter i detta. Detta gör inte Trump till fascist lol
8. Hur han uttrycker sig gör han fortfarande inte till en fascist. Fortfarande han är affärsmän och inte politiker där man rövslickar folk. Han har en hård ledarstil och uttrycker sig inte alltid bra men det är sådan han är. Att vara fascist innebär först och främst en diktatur. Något sådant finns inte i USA ännu. Att vara fascist innebär också att förtrycka folks åsikter. Något sådant finns inte. Så du får ta och tagga ned med dina vidriga epitet så fort du ogillar någon.
Sen måste du också försöka se från olika views också. Demokrater och Republikaner har olika politiska åsikter. Demokrater gillar ex woke som Republikaner inte gillar, att replublikaner försöker stoppa sådant nu gör inte dom till fascister. För det går åt båda hållen i så fall när demokrater vill införa woke och stoppa allt motstånd genom att sparka folk som kämpar emot och se till att dom inte får nytt jobb.
Tänk på detta nästa gång du skriker fascist, det går åt båda hållen.