2025-03-10, 17:36
Medlem
HBTKuks avatar
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.
Citat:
Bristen på kvinnor är ett problem inom techbranschen som behöver rekrytera fler medarbetare. Även universiteten försöker få fler kvinnor att studera teknikämnen.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel
Senast redigerad av HBTKuk 2025-03-10 kl. 17:40.
Citera
2025-03-10, 17:46
Medlem
Severlohs avatar
Ja det hör man ju ofta, men de förklarar aldrig varför det är ett problem.
Citera
2025-03-10, 17:56
Medlem
Jag var på Stockholms universitet idag på dagtid, och jag såg en våg av folk komma in till skolan från tunnelbanan, kan lova er att det var MINST 80% kvinnor i vågen. Varför pratar vi inte om det istället? Vart är alla männen som ska studera och se till att vårat land fungerar i framtiden?

Något är ju helt skevt i vårat samhälle, och allt vi gör är att skrika om kvinnor hela dagarna. Hur många civilisationer har klarat sig enbart på kvinnor i alla områden?
Citera
2025-03-10, 17:57
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det hör man ju ofta, men de förklarar aldrig varför det är ett problem.
Jaså?

Med Lunds universitet som avsändare hade man hoppats på lite mer tydlighet. Då man undersöker något torde "problemet" utgöra en betydelsefull komponent i förståelsen. I stället nämns det i förbifarten en gång och tas inte upp i artikeln igen.
Citera
2025-03-10, 18:32
Medlem
Brist på kompetens över huvudtaget är ett problem inom techbranschen, naturligt är då att man ser hur man kan locka de kategorier som är underrepresenterade, varav kvinnor är en.

Mångfald och diversifiering är något som ses som gynnande inom alla yrken och arbetsgrupper.
Citera
2025-03-10, 18:40
Medlem
olasvenssons avatar
Det finns knappt några kvinnliga golvläggare.
Citera
2025-03-10, 18:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag var på Stockholms universitet idag på dagtid, och jag såg en våg av folk komma in till skolan från tunnelbanan, kan lova er att det var MINST 80% kvinnor i vågen. Varför pratar vi inte om det istället? Vart är alla männen som ska studera och se till att vårat land fungerar i framtiden?

Något är ju helt skevt i vårat samhälle, och allt vi gör är att skrika om kvinnor hela dagarna. Hur många civilisationer har klarat sig enbart på kvinnor i alla områden?
Det som också börjar märkas är att kvinnor inom HR gärna anställer andra kvinnor och inte män…
Citera
2025-03-10, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny

SU är ett humaniorauniversitet vars existensberättigande är ifrågasatt med tanke på utvecklingen av AI. Juristprogrammet och socionomprogrammet samt lärarprogrammet är dock exempel på utbildningar som fortsatt kommer vara efterfrågade.

Jag kan lova att KTH och HHS har utbildningar med bättre framtidsutsikter och du hittar definitivt fler män på i vart fall KTH.
Citera
2025-03-10, 18:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Brist på kompetens över huvudtaget
Okej. Men varför är problemet just kvinnobristen, som artikeln förtäljer? Annars hade kompetensbristen varit ett bättre ordval.

Problemet är just att det saknas kvinnor. Man talar inte om en generell kompetensbrist, åtminstone inte i artikeln.
Citera
2025-03-10, 18:50
Medlem
Lukas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel
Jag har inte heller sett så många kvinnliga asfaltläggare, plåtslagare, murare, smeder eller stuveriarbetare. DET är ett jämlikhetsproblem!
Citera
2025-03-10, 18:54
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas-
Jag har inte heller sett så många kvinnliga asfaltläggare, plåtslagare, murare, smeder eller stuveriarbetare. DET är ett jämlikhetsproblem!
Undrar vad som görs för att stävja prolemen med kvinnobristen bland stuveriarbetarna.
Citera
2025-03-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Okej. Men varför är problemet just kvinnobristen, som artikeln förtäljer? Annars hade kompetensbristen varit ett bättre ordval.

Problemet är just att det saknas kvinnor. Man talar inte om en generell kompetensbrist, åtminstone inte i artikeln.

Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in