• 2
  • 3
2025-04-08, 23:06
Medlem
LeadingCrabs avatar
Citat:
Angående lumpen - nej du har inte kastat bort ditt liv 10 månader, du har ju inte gjort lumpen än. Du blev inte antagen till just det du ville, men ge det en chans. Vad som kommer hända om du accepterar kock-rollen: du får arbetslivserfarenhet, du får lära dig disciplin, planering, samarbete, att jobba mot gemensamma mål, du får en viktig uppgift i förhållande till de andra meniga. Du kommer lära dig massor.

Troligen även ett antal nya polare/vänner!

Citat:
Ursprungligen postat av Frogster1
Hej Flashback, första gången jag skriver ett inlägg här. Känns på något sätt konstigt och inte alls som mig egentligen men men.

Vart börjar man?

Pluggar 3e året på gymnasiet på linjen Samhällsprogrammet här i Stockholm (jag är 18 år), snittar väll B i alla ämnen men är överlag jävligt skoltrött och pallar nog inte med plugget mera.

Tänkte att det kunde vara smart att söka in till lumpen för att få ett hårt år i skogen utav mängder utav upplevelser och utmaningar. Sökte in till 2 tjänster som verkade helt okej. Blir nekad båda och nu satt som kock vilket inte alls passar mig och var inte alls planen, jag tror jag hade passat mycket bättre ute i skogen och i "strid". Så de känns ju lite halv bra att man kastat 10 månader av sitt liv på det.

Fick sparande utav mina föräldrar på 300k, crypto och andra dåliga investeringar har käkat upp 200k så sitter på 100k kvar och funderar på vad fan man ska göra.

Har inte heller haft några jobb så har inga arbetslivserfarenheter att komma med tillskillnad från mina vänner som har hur fina CV:n som helst. Mitt är nog helt blankt.

Om jag ska vara ärlig mår jag riktigt dåligt och funderar ofta på att avsluta det. Skoltrött, fipplatbort 200k, inget att komma med gällande arbete, fast 10 månader i ett kök framöver. Det känns riktigt pissigt just nu.

(Kanske bryter mot massor utav regler genom dehär inlägget vad vet jag, ta bort de isåfall)

Det enda övergripande rådet jag kan ge dig grabben är; Var ALDRIG rädd för förändring!
Det kanske inte är vad du trott, önskat eller velat ha när du kliver in i vuxenlivet men jag lovar dig.. Vad du än gör så kommer det skapa vem du blir i framtiden.
Det faktum att du diskuterar lumpen visar på en ganska stark karaktär och att du vill något med ditt liv! SUPERBRA initiativ och insikt!

Jag kom från 0 och är glad att man inte ärver skulder för jag hade varit f****d innan jag ens blivit myndig, har haft en jävligt svajig väg att gå med beroenden och massa konstigt.
Är 35 nu och sitter "typ" i samma sits igen som arbetssökande, ensam, men med 2 barn denna gången och har ingen aning om vad jag ska sikta på i livet.
MEN!
Det jag tyckte var tufft i tidig vuxenålder har format mig till att orka, att våga, att inte skygga för förändring utan se det som möjligheter att utvecklas och hitta nya intressen/hobby's, nya vägar i livet.. träffa nytt folk! ..eller sitta ensam, ganska skönt emellanåt faktiskt.
Jobb kan man alltid byta till något mer intressant senare! Det är inte slöseri på tid, det är införskaffande av erfarenheter och en del kamratskap.

You're gonna be just fine.
Citera
2025-04-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
kock . pinsamt

Hurdå pinsamt? "En armé marscherar medelst sin mage", var det inte Napoleon som sade det?
Citera
2025-04-09, 00:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
18 år, fan, du har hela livet framför dig.

Du har spekulerat bort 200 papp? jaha, det är bara pengar. Min frus kompis ärvde för övrigt 400 000 från sin döde far som hon fick av förvaltaren när hon fyllde 18, hon hade brännt allt innan hon var 20 på ren skit, alltså barrundor och dylikt, hon är lycklig och glad ändå.

Du har i alla fall försökt uppnå någonting, men inte riktigt lyckats, fan grabben, 200 tusen är mycket pengar, men du tar igen det i långa loppet.

Göra lumpen som kock är kanske ingen drömbefattning, det kan jag hålla med om, men bara som en upplysning: Du kommer inte stå i ett storkök i 10 månader om du trodde det, först blir det FSS(så kallad gröntjänst) i minst 10 veckor, sedan kommer ni laga mat under fältförhållanden, vara med i bataljonens strid under övningar och dylikt, det blir kul och lärorikt, dessutom viktigt och nyttigt för försvaret av fosterlandet.
Citera
2025-04-09, 02:25
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frogster1
Hej Flashback, första gången jag skriver ett inlägg här. Känns på något sätt konstigt och inte alls som mig egentligen men men.

Vart börjar man?

Pluggar 3e året på gymnasiet på linjen Samhällsprogrammet här i Stockholm (jag är 18 år), snittar väll B i alla ämnen men är överlag jävligt skoltrött och pallar nog inte med plugget mera.

Tänkte att det kunde vara smart att söka in till lumpen för att få ett hårt år i skogen utav mängder utav upplevelser och utmaningar. Sökte in till 2 tjänster som verkade helt okej. Blir nekad båda och nu satt som kock vilket inte alls passar mig och var inte alls planen, jag tror jag hade passat mycket bättre ute i skogen och i "strid". Så de känns ju lite halv bra att man kastat 10 månader av sitt liv på det.

Fick sparande utav mina föräldrar på 300k, crypto och andra dåliga investeringar har käkat upp 200k så sitter på 100k kvar och funderar på vad fan man ska göra.

Har inte heller haft några jobb så har inga arbetslivserfarenheter att komma med tillskillnad från mina vänner som har hur fina CV:n som helst. Mitt är nog helt blankt.

Om jag ska vara ärlig mår jag riktigt dåligt och funderar ofta på att avsluta det. Skoltrött, fipplatbort 200k, inget att komma med gällande arbete, fast 10 månader i ett kök framöver. Det känns riktigt pissigt just nu.

(Kanske bryter mot massor utav regler genom dehär inlägget vad vet jag, ta bort de isåfall)

Tänk så här när det gäller lumpen istället: Bli den bästa jävla trosskock du överhuvudtaget kan bli. Ta din uppgift på största allvar och gå in för den med själ och hjärta. Utan mat stannar en armé och du är en viktig kugge i en organisation som behövs, och du kommer att vara ansvarig för något som är en viktig del av alla soldaters vardag: maten. Och det fina med militärtjänstgöring är att oavsett vilken uppgift man än har så går det att få ett fint slutbetyg eftersom dina befäl bedömer din insats utefter vad du tillfört gruppen och organisationen. Engagemang, viljan att lära och en "inga problem"-attityd kommer man väldigt långt med och är något som både dina befäl och dina tjänstgöringskamrater kommer att uppskatta.

Upp med hakan!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in