• 1
  • 2
2006-09-21, 11:14
Medlem
Pontiphexs avatar
Det var endast en tidsfråga tills detta skulle inträffa:

http://svt.se/svttext/web/pages/122.html

Citat:
Tio procent av niondeklassarna tycker inte att alla människor har lika stort värde. Och var femte anser att homosexualitet är en sjukdom, visar en ny undersökning av Lärarnas riksförbund.
...
LR föreslår en nationell läskampanj för att ändra på detta, skriver G-P.

Att tycka vad man vill, det går inte. Man skall indoktrineras till rätt åsikt. För visst läser man om homosexualitet i högstadiet?
Tja, man läser tydligen inte tillräckligt mycket för att förstå vad som är rätt åsikt och att man ska inte kritisera eller tycka annorlunda än den åsikten.

Usch!
Citera
2006-09-21, 11:19
Medlem
Som vanligt har ingen kollat på vilka etniska grupper de som svarade på enkäten tillhör. Det är som när de gick ut med att "svenska folket är antisemiter", fast det visade sig att det var muslimerna i Sverige som drog upp andelen judehatare nånting enormt. Svenska ungdomar har lobotomerats att acceptera homosexualitet, men hör med arabkidsen vad de har till övers för bögar...
Citera
2006-09-21, 11:21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Eller så kanske man inte är sådär uberseriös när man svara på en sån enkät när man går i nionde klass. Vet inte hur det var här, men när jag själv var i den åldern, så var det mycket fnissframkallande att svara helt fel på såna frågor.
Citera
2006-09-21, 11:31
Medlem
Ad Astras avatar
Jag tror inte att det som redovisas angående homosexualitet är ett invandrarproblem så mycket som det är ett mansproblem. Det är otroligt många män och unga män från alla håll och kanter som hyser ett mycket starkt och irrationellt hat mot homosexuella - om man inte tycker det är det bara att kasta ett öga på valfritt inlägg i ämnet här på Flashback. Problemet är att mansidealet är helt stört, och att ingen har stake att ifrågasätta det.

Svårare är det med det här att "inte kunna umgås" med folk som har "fel" bakgrund - det är förmodligen fler tjejer än i förra frågan som håller med här, såväl som det är ungefär jämnt fördelat mellan invandrare och svenskar. Integration i praktiskt mening är svårt, det är naturligt att söka sig till folk med gemensamma vanor, jargong och idéer om tillvaron. Jag går i en klass där ungefär hälften är invandrare, och även om det är relativt blandat söker sig ofta innerstadssvennarna till varandra och förortsinvandrarna till varandra. Det är helt enkelt mycket komplicerat.
Citera
2006-09-21, 11:33
Medlem
lepops avatar
Nej tack till statlig indoktrinering! Jag får tycka vad jag vill och jag tycker att homosexuella är sjuka, de behöver hjälp.
Citera
2006-09-21, 11:39
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Nej tack till statlig indoktrinering! Jag får tycka vad jag vill och jag tycker att homosexuella är sjuka, de behöver hjälp.
I rest my case...

Jag förstår inte var den här idén om att alla får tycka vad de vill och att alla idéer är lika mycket värda kommer ifrån. Det är en sak att "få" tycka vad som helst, men det är en helt annan att ha goda skäl för det eller ej. Det som det inte finns goda skäl för att tycka ska motarbetas, eftersom det indirekt bidrar till samhällets fördumning att låta det vara.

På samma sätt som man kan tycka att evolutionen är falsk och att världen istället skapades av en kärleksfull gubbe på ett moln betyder det inte att båda är lika sanna - det finns betydligt fler skäl att hålla den första åsikten för sann än för den andra. På samma sätt kan man givetvis få tycka att homosexuella är sjuka, men det finns fler skäl för att inte tycka det.

Dessutom är det naivt att tro att tyckande och handlande är helt frikopplade. En person som tycker att homosexuella är äckliga är med all säkerhet mer benägen att behandla homosexuella illa än en som inte tycker det. Och det är diskriminering, och det är tack och lov olagligt. Därför bör man om inte annat ifrågasätta det faktum att en massa människor har helprilliga idéer - de kan nämligen ha fel.
Citera
2006-09-21, 11:40
Medlem
Bakkelits avatar
Jävla trams! Lär ungjävlarna läsa, skriva och framförallt tala svenska istället
Citera
2006-09-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eller så kanske man inte är sådär uberseriös när man svara på en sån enkät när man går i nionde klass. Vet inte hur det var här, men när jag själv var i den åldern, så var det mycket fnissframkallande att svara helt fel på såna frågor.

80-90% har fel alltså, din dumsosse
Citera
2006-09-21, 11:48
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rönnerdal
80-90% har fel alltså, din dumsosse

RB är faktiskt inte Sosse, hör och häpna
Citera
2006-09-21, 11:54
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
I rest my case...

Jag förstår inte var den här idén om att alla får tycka vad de vill och att alla idéer är lika mycket värda kommer ifrån. Det är en sak att "få" tycka vad som helst, men det är en helt annan att ha goda skäl för det eller ej. Det som det inte finns goda skäl för att tycka ska motarbetas, eftersom det indirekt bidrar till samhällets fördumning att låta det vara.

På samma sätt som man kan tycka att evolutionen är falsk och att världen istället skapades av en kärleksfull gubbe på ett moln betyder det inte att båda är lika sanna - det finns betydligt fler skäl att hålla den första åsikten för sann än för den andra. På samma sätt kan man givetvis få tycka att homosexuella är sjuka, men det finns fler skäl för att inte tycka det.

Nu tycker jag själv inte att det är något att vara homosexuell, men jag måste ändå säga att jag förstår varför vissa betraktar det som en sjukdom. Faktumet är ju att det är väldigt opraktiskt att vara homosexuell. Det krävs en av varje kön för att föra generna vidare, och då ter sig homosexualitet vara väldigt onaturligt. Att sedan dra slutsatsen att det är en sjukdom är inte särskilt konstigt.

Är väl ingen direkt homofob själv, men jag måste säga att jag förstår de som svarat ja.
Citera
2006-09-21, 11:56
Medlem
Pontiphexs avatar
Citat:
Fast du är fortfarande välkommen att tro att världen skapades på sju dagar. Bara du svarar rätt på proven som handlar om evolutionsteorin och får g är allt klart, du måste inte indokrineras till att förstå att evolutoinsteorin är rätt.
Det är precis vad som händer här, att folk ska tycka och tro lika. Om undervisningen är undermålig angående om homosexualitet är en sjukdom eller inte, ja då får det läras ut mer. Jag tror i och för sig att undervisningen idag klart lyckas med att visa att homosexualitet inte är en sjukdom.
Likadant människovärde. Jag tror många i den åldern tänker på pedofiler och seriemördare och därför anser att de har ett lägre människovärde, precis som många jag stöter på när jag är vuxen idag tycker.

Jag tycker LR drar helt fel slutsatser angående detta, förmodligen får väl skoleleverna höra hur hemsk nazismen är (kommunismen nämns naturligtvis inte) och att alla homosexuella är underbara människor. Nej, lär ungdomarna lite folkvett istället!
Eller varför inte satsa på kärnämnena istället, det verkar ju inte vara så bra ställt med dessa numera.
Citera
2006-09-21, 11:57
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Jag tror inte att det som redovisas angående homosexualitet är ett invandrarproblem så mycket som det är ett mansproblem. Det är otroligt många män och unga män från alla håll och kanter som hyser ett mycket starkt och irrationellt hat mot homosexuella - om man inte tycker det är det bara att kasta ett öga på valfritt inlägg i ämnet här på Flashback. Problemet är att mansidealet är helt stört, och att ingen har stake att ifrågasätta det.
Håller med även om vi kanske har olika synpunkter på det ideala manliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in