Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-13, 08:27
  #1
Medlem
MisterGGs avatar
Jag satt nyss och tittade på bilderna i denna tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=386743

Speciellt denna bilden fick min uppmärksamhet. http://tattooexpo.vimmel.biz/imagepages/image106.html

Här sitter en proffesionell tatuerare och tatuerar på en mässa, lägg märke till hans utrustning på bordet. Inget är inplastat. På clipcorden (strömsladden till maskinen) sitter det plast, men inte över maskinen. (ska man plasta in sladden så kan man väl för fan lika gärna plasta in maskinerna?)

Det sitter inte heller plast på någon av sprayflaskorna. Sen är plasten på bordet (gladpacken) väldigt väldigt snålt tilltagen.. Den svarta sopsäcken som sitter över bordet byts nämligen inte alltid efter varje ny kund.

Den här tatueraren (vem det nu är) skulle jag definitivt inte vilja bli tatuerad av. Risken för korskontaminering kan inte vara större än vad den är på denna bilden.

Kanske ska förklara vad korkontaminering är också?

Korskontaminering är när man förhindrar att ev smitta förs från en sak (som t ex sprayflaskan ) till kunden. Plastar man in all sin utrustning som kommer i kontakt med kunden och kastar samt spritar av utrustningen efter varje session så undviker man detta.

Läs mer här. http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_contamination

Jag känner att detta måste tas upp, jag vet av erfarenhet att det sitter många hemmatatuerare och läser detta, samt folk som vill börja tatuera. Detta med korskontaminering är det första man ska sätta sig in i innan man börjar tatuera/pierca.
Citera
2006-10-13, 09:09
  #2
Medlem
Maskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Jag satt nyss och tittade på bilderna i denna tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=386743

Speciellt denna bilden fick min uppmärksamhet. http://tattooexpo.vimmel.biz/imagepages/image106.html

Här sitter en proffesionell tatuerare och tatuerar på en mässa, lägg märke till hans utrustning på bordet. Inget är inplastat. På clipcorden (strömsladden till maskinen) sitter det plast, men inte över maskinen. (ska man plasta in sladden så kan man väl för fan lika gärna plasta in maskinerna?)

Det sitter inte heller plast på någon av sprayflaskorna. Sen är plasten på bordet (gladpacken) väldigt väldigt snålt tilltagen.. Den svarta sopsäcken som sitter över bordet byts nämligen inte alltid efter varje ny kund.

Den här tatueraren (vem det nu är) skulle jag definitivt inte vilja bli tatuerad av. Risken för korskontaminering kan inte vara större än vad den är på denna bilden.

Kanske ska förklara vad korkontaminering är också?

Korskontaminering är när man förhindrar att ev smitta förs från en sak (som t ex sprayflaskan ) till kunden. Plastar man in all sin utrustning som kommer i kontakt med kunden och kastar samt spritar av utrustningen efter varje session så undviker man detta.

Läs mer här. http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_contamination

Jag känner att detta måste tas upp, jag vet av erfarenhet att det sitter många hemmatatuerare och läser detta, samt folk som vill börja tatuera. Detta med korskontaminering är det första man ska sätta sig in i innan man börjar tatuera/pierca.


Intressant och lärorikt, han hann med att plasta in lampan i alla fall! Skämt åsido så hoppas jag min tatuerare är noga med plasten när det nalkas gadd inom någon månad.
Citera
2006-10-13, 09:48
  #3
Medlem
Washuwants avatar
jag tror jag måste byta tatuerare
Citera
2006-10-13, 11:05
  #4
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Washuwant
jag tror jag måste byta tatuerare

Sköter inte din tatuerare korskontamineringen så kan det vara dags att byta, eller varför inte ta diskussionen med honom/henne direkt?

Jag har ingen som helst respekt för tatuerare som struntar i korskontamineringen, sen spelar det fan ingen roll om det är kalle runt hörnet i sitt sunkiga kök, eller om det är glenn på den fetaste studion i stan..

Bryr man sig inte om sina kunders hälsa så ska man inte pyssla med detta.
Det är ganska lätt att åka på ev smitta själv dessutom..

Något som kan vara kul att tänka på är hur många handsk-byten det sker under en tatuering.

Jag gör i snitt av med ca 10 par handskar per tatuering. Hellre ett par för mycket än ett par för litet.

Sen har du bara ett barriärskydd på ca 25-30 minuter beroende på vilken typ av handskar du använder.

Fettet i vaselinet bryter ner handskens förmåga att skydda. Handskarna fungerar nämligen lika mycket som skydd för tatueraren som skydd för dig som kund.
Citera
2006-10-13, 12:30
  #5
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterGG
Sköter inte din tatuerare korskontamineringen så kan det vara dags att byta, eller varför inte ta diskussionen med honom/henne direkt?

Jag har ingen som helst respekt för tatuerare som struntar i korskontamineringen, sen spelar det fan ingen roll om det är kalle runt hörnet i sitt sunkiga kök, eller om det är glenn på den fetaste studion i stan..

Bryr man sig inte om sina kunders hälsa så ska man inte pyssla med detta.
Det är ganska lätt att åka på ev smitta själv dessutom..

Något som kan vara kul att tänka på är hur många handsk-byten det sker under en tatuering.

Jag gör i snitt av med ca 10 par handskar per tatuering. Hellre ett par för mycket än ett par för litet.

Sen har du bara ett barriärskydd på ca 25-30 minuter beroende på vilken typ av handskar du använder.

Fettet i vaselinet bryter ner handskens förmåga att skydda. Handskarna fungerar nämligen lika mycket som skydd för tatueraren som skydd för dig som kund.


hahaha jävlar snubben byter inte handskar och om han gör det så är det för att jag blivit tvungen att ta en rökpaus (lång sittning) och det här är inte en källare utan en studio men det har inget med hans vanor o slarvighet att göra.
Citera
2006-10-13, 14:06
  #6
Medlem
christopherris avatar
fräscht..

Bra inlägg GG!
Citera
2006-10-13, 15:35
  #7
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Washuwant
hahaha jävlar snubben byter inte handskar och om han gör det så är det för att jag blivit tvungen att ta en rökpaus (lång sittning) och det här är inte en källare utan en studio men det har inget med hans vanor o slarvighet att göra.

Upplys gärna din tatuerare om att han garanterat kommer att åka på nån skit om han inte byter handskar.. Du anar inte hur mycket bakterier som fastnar på färgflaskor, själva strömstationen mm . Kul att sitta där som kund hos en tatuerare som inte bytt handskar en enda gång..

Kändisbilder hade ett till foto från tattooexpo där en annan tatuerare är lika dålig på att sköta hygienen..

När jag var i norrköping på mässan där så var det exakt samma sak. Vissa tatuerare satt och krökade under tiden dom tatuerade.. En del drack t om läsk med skitiga handskar.. hur många händer har inte varit på den flaskan innan?

Jag trodde i min enfald att det fanns större intresse för detta här? Var inte blyga med att dela med er av åsikter och funderingar!
Citera
2006-10-13, 16:51
  #8
Medlem
johnny_viciouss avatar
just odet korskontaminering har jag bara hört en gång förut och det var när quid här på forumet skrev att du borde kunna lite om det här GG.

Men naturligtvis ligger det i mitt intresse att tatueraren har bra skydd mot bakterier, infektioner, virus m.m. Nu sitter jag lite stressat till, tar gärna diskussioner om det här, en annorlunda trådstart med klart intressant. Vore kul att höra andras erfarenheter av både korskontaminering och sjukdomar som drabbat en själv eller personer i ens närhet. Det ökar förståelsen och riskmedvetandet hos många.

återkommer som sagt.
Citera
2006-10-26, 10:46
  #9
Medlem
Klockrents avatar
Jag kan tänka mig att allt som kan komma att beröras under en sittning skall vara inplastat? Det är ju väldigt bra att ha i tanke när man skall gaddas. Speciellt för sådana som mig som gör sin första inom en snar framtid

Bra tråd btw
Citera
2006-10-28, 20:22
  #10
Medlem
Intressant!
Det finns några ord här:
"tatueringsmässa" = massor av folk som rör sig
"sunkigt kök" = snudd på snuskigt
"fetaste studion" =ser rent ut på ytan

Att det ser rent ut; är det helt värdelöst om man inte plastar in allt och
byter handskar gång på gång?
Eller tvärtom, att det är okey med snusk om man sköter resten?
Dessutom så är det inte bara på tatueringsmässor som det kryllar av folk
när det tatueras.
Citera
2006-10-28, 23:04
  #11
Medlem
Washuwants avatar
höll på att snacka med en kompis om just det här om att säga ifrån o sånt, och han tänkte på att om tex det är första gången man är hos nån tatuerare så känns det inte riktigt ok att säga ifrån för snubben kan ta illa upp och jävlas. Vad skulle ni har gjort? sagt ifrån o sen dragit lr hållt käften o gjort klart sen aldrig gå dit mer?
Citera
2006-10-29, 12:31
  #12
Medlem
Intressant inlägg, bra att du tar upp det. Låg under nålen så sent som i fredags, och nu när jag tänker tillbaka så tror jag att han bytte handskar 3ggr under en 3 session och samtliga byte var när vi tog små pauser (för att han skulle röka )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in