Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-13, 10:16
Medlem
Nu vet jag inte om detta är IT, men jag skulle vilja veta hur bankomater fungerar, hur dom är designade osv.
Citera
2006-10-13, 10:23
Medlem
Folk från nåt värdetransportbolag åker ut till bankerna och går in genom personalens dörr för att sen fylla på med sedlar på baksidan... medan du som bankkund trycker in ditt kort och matar in din pinkod samt det antal du vill ta ut... :-)

Eller menar du hur dom ser ut inuti??? Det är väl lite valsar och en och annan elmotor... samt lite elektronik skulle jag gissa på... :-)

Eller menar du hur dom kommunicerar med banskens datasystem? Well... jag tror att dom har dedikerade linor för det endamålet så det blir troligtvis jobbigt att försöka komma åt dom från internet... :-)
Citera
2006-10-13, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Eller menar du hur dom kommunicerar med banskens datasystem? Well... jag tror att dom har dedikerade linor för det endamålet så det blir troligtvis jobbigt att försöka komma åt dom från internet... :-)

Förr gick de på dedikerade telelinor men numera går de faktiskt via vpn-tunnlar över internet.
Citera
2006-10-13, 11:15
Medlem
Lastbils avatar
Använder alla bankomater Windows NT? Har sett en bankomat boota om eller nåt liknande och såg då en Windows-logga.
Citera
2006-10-13, 18:21
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Använder alla bankomater Windows NT? Har sett en bankomat boota om eller nåt liknande och såg då en Windows-logga.
hehe, lär bli deras största misstag isf
Citera
2006-10-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil

Väldigt många använder det ja... åtminstone FSB...
Citera
2006-10-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
hehe, lär bli deras största misstag isf

för att du är en l337-haxx0r och kan hacka ut pengarna eftersom Windows är för lejmers?

Citera
2006-10-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Eller menar du hur dom ser ut inuti??? Det är väl lite valsar och en och annan elmotor... samt lite elektronik skulle jag gissa på... :-)

Japp, just detta menar jag. Nån får berätta lite mer! Eller ge mig en länk. Är det nån som vet hur tjockt avstånd det är mellan pengarna och bankomatens utsida (displayen)? Jag förstår att ni tycker att det är en dum fråga men det skiter jag i, jag gillar kunskap! Och håll er till ämnet tack.
Citera
2006-10-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Japp, just detta menar jag. Nån får berätta lite mer! Eller ge mig en länk. Är det nån som vet hur tjockt avstånd det är mellan pengarna och bankomatens utsida (displayen)?

Tänkte du spränga den eller?

Jag föreslår att du tar en titt på t.ex. Wikipedia för information om hur de funkar, men vänta dig inga sådana detaljer som du frågade om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankomat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uttagsautomat
http://en.wikipedia.org/wiki/Automated_teller_machine
Citera
2006-10-13, 22:47
Medlem
pumagrrls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Såg en bankomat med WinXP idag. I alla fall hade den de där grönskande kullarna som bakgrund på desktopen.
Citera
2006-10-13, 22:53
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumagrrl
Såg en bankomat med WinXP idag. I alla fall hade den de där grönskande kullarna som bakgrund på desktopen.
Jaja jag vill hacka en bankomat. Bara att logga in och starta i felsäkert läge eller.
Citera
2006-10-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Japp, just detta menar jag. Nån får berätta lite mer! Eller ge mig en länk. Är det nån som vet hur tjockt avstånd det är mellan pengarna och bankomatens utsida (displayen)? Jag förstår att ni tycker att det är en dum fråga men det skiter jag i, jag gillar kunskap! Och håll er till ämnet tack.

Weeeee... ska du bygga dig en egen automat eller... :-)

Isf så är du inte den förste att göra det... alltså förutom de företag som faktiskt har tillstånd att få tillverka dom... eller vill du bygga dig en skimmer... :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in