Samtliga anställda inom Uppsala kommun bör förbjudas att röka på arbetstid. Det anser Agneta Boström (s), ordförande i nämnden för vård och bildning med 12 000 anställda. Den tar upp frågan nu på torsdag. En regel om rökstopp skulle innebära att de anställda får röka på lunchrasten medan övriga rökpauser under arbetspasset förbjuds. http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=77...544076,00.html
Förslaget berör endast Uppsala Kommun men det jag undrar är om det är rätt väg att gå? Finns det några seriösa studier som visar vad "dessa rökpauser" kostar?
Jag tycker det låter vettigt. Varför skall man belasta arbetsgivaren med en extra kostnad bara för att man valt att skaffa sig en beroendeframkallande vana? Vill man röka så får man såklart göra det på de raster som alla andra har.
som sagt, rökfritt på jobbet tack, och framförallt slippa all denna tid som rökare tar sig frihet till utöver vanliga raster...det skulle vara intressant att se hur mycket detta rökande kostar oss i tappad arbetstid varje år...
"Men förslaget gällde bara dem som arbetar inom vård, skola och omsorg. För övriga, exempelvis administratörer, talades det inte om något rökförbud."
Sedan:
"Enligt ett tjänstemannaförslag från UVB bör rökstoppet breddas så att samtliga cirka 14 000 anställda i kommunen omfattas av rökförbudet. Dessutom föreslås rökstoppet även gälla förtroendevalda. "
Och då blev det:
"Förslaget skulle omfatta även kommunalråden, exempelvis Lena Hartwig (s) som själv röker. Hon är dock emot det nya utvidgade förslaget.
- Det vore inte genomförbart. Hur ska man kontrollera att en administratör inte röker på väg till ett möte?"
Så länge det gäller nån annans ovanor så går det bra att förbjuda.
Undrar om man även planerar att förbjuda kaffepauser? Drog som drog? Och jag vet då genom erfarenhet att en kaffepaus kan vara i minst en halvtimma.
som sagt, rökfritt på jobbet tack, och framförallt slippa all denna tid som rökare tar sig frihet till utöver vanliga raster...det skulle vara intressant att se hur mycket detta rökande kostar oss i tappad arbetstid varje år...
Hittade följande på Apotekets hemsida, vet dock inte hur de räknat:
Citat:
En rökare har:
- 8 dagar längre sjukfrånvaro per år
- 30 minuters extra paus per dag
Man kan väl dricka kaffe samtidigt som man jobbar, det borde i alla fall gälla 'administratören' som nämns.
Det påminner om den kollektiva gråtvalsen som rökarna anställda på SU spelade upp när rökning skulle förbjudas där med hänsyn till patienterna. Helt riktigt, men jävlar vad det lipades.
Jag har för mig att man har rätt till fem minuters paus per timma eller någonting sådant, någon som har information om detta? Det skulle i sådana fall innebära att alla har rätt till denna paus, inte enbart rökare. På mitt förra jobb tog även ickerökare paus tillsammans med rökarna.
Tänkt vad alla toalett besök av icke-rökare kostar. Då dessa är 90% mot 10% för rökare så är förlusten gigantiskt mycket större.
Det finns flera företag som har som policy att de anställda har sina 20-30 minuters rast på förmiddagen och eftermiddagen inom utsatt tid, och sedan förväntas de finnas vid sin arbetsstation under övrig tid. Vill de röka, dricka kaffe, eller stå och jiddra med kollegan vid vattenautomaten så får de göra det då. Under arbetstid så förväntas de arbeta.
Jag har på min kommunala arbetsplats lagt ett förslag att rökarna skall få ta hur många rökpauser som de vill under dagen - så länge som de stämplar ut när de lämnar sin arbetsplats, och inte stämpplar in igen förrän de är tillbaka och redo att fortsätta sitt arbete.
Anledningen til förslaget var att jag var så less på att höra på rökarnas gnäll om att de inte hade något rökrum, och nu till och med var förbjudna att stå och röka i entrén, utan var hänvisade att gå bort en bit på parkeringen när de skulle röka sina cigaretter. Somliga av dem hävdade dessutom på fullt allvar att deras rökning var en tillgång för företaget. De fick ju både motion och blev mer allerta efter att ha tagit en paus (ungefär var 20:e minut).
Av någon märklig anledning så ansåg de inte att det var rättvist att de skulle röka på sin fritid, och endast arbeta på sin avlönade arbetstid. Då kunde de ju "lika gärna strunta i att röka och gå och sätta sig och läsa en tidning motsvarande tid istället".
Det krävs en rökares logik för att komma fram till den slutsatsen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!