Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
Jag har läst igenom hela tråden här, och även diskussionen på Wikipedia, och det känns som att diskussionen inte riktigt leder någonstans, så i egenskap av en hyffsat "neutral" part tänkte jag försöka sammanfatta allt på ett objektivt sätt.
#1) Både Grillo och Caine777 har starka personliga åsikter om hur "hebefili" ska beskrivas i svenska wikipedia. (Inget fel med det, men vägrar man inse det själv är det ett tecken på dålig självinsikt)
#2) I sakfrågan hur hebefil ska defineras har Caine777, tillskillnad från Grillo visat flera tillförlitliga källor.
#3) Det faktum att Grillo inte vet vad "peer review" är och samtidigt diskuterar tillförlitligheten i vetenskapliga studier är ganska komiskt för alla som är lite insatta i hur vetenskapliga studier granskas innan publicering.
#4) Att Grillo vägrar acceptera att hans egna åsikt i den här sakfrågan inte stöds av vetenskapliga källor är ju lite ironiskt i sammanhanget eftersom hela wikipedia uppbyggnad kretsar runt just detta vilket han flera gånger påpekar.
#5) Grillo har erkänt att avstängning som skedde i samband med diskussionen inte var 100% rätt, men samtidigt måste man komma ihåg att det inte är ovanligt med folk som skapar flera konton i kontroversiella debatt för att stärka sin position i debatten. Det har förekommit flera gånger här på FB, fast med skillnaden att bevis i form av identiska IP-adresser fanns innan någon blev avstängd.
Bör tilläggas att jag är inte hebefil, wikipedian, eller "kompis" med någon av de inblandade parterna. Däremot är jag väldigt starkt emot olika former av maktmissbruk, censur och känslomässiga argument i vetenskapliga diskussioner.
Relativt bra sammanfattning förutom att du utelämnade A:s inblandning som verkar ha stått på barrikaderna och tagit till alla knep, inklusive förtal och personliga åsikter, etik och moral för att klassa allt som pedofili oavsett om objektet är 17 år eller 7 och på så sätt omöjliggjort en "seriös" diskussion om hur dessa "filier" ska kategoriseras upp.
Enda anledningen till att jag skriver i den här tråden är för tråd-topicens skull, inte ämnet som artikeln råkar handla om i wikipedia. Men för att kunna förstå båda parterna måste man kunna titta på båda sidors argument. Och än så länge tycker jag att hebefilernas beskrivning av just hebefili verkar stämma bra med de källhänvisningar som angivits, medan wikipedia-folket verkar ha fått en mental låsning av att behöva tänka att en hebefil inte *behöver* vara pedofil, även om de *kan* vara det.
Usch, känns läskigt att delta i en sådan här diskusison, tänk om man får äta upp det och blir anklagad som pedofiliförespråkare eller liknande nån gång i framtiden pga det..