Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av >>Operator<<
Den svenska wikipedins stora problem med trovärdighet är ju helt klart bekymmersam för alla som är intresserad av den, tycker dock att den engelska varianten håller flera snäpp högra klass på det mesta.

Wikipedias grundare avråder själv från att använda Wikipedia som källa. Se diskussionen här:
http://www.flashback.org/showthread...=385591&page=2
Citera
2006-12-20, 18:33
Medlem
>>Operator<<s avatar
Många verkar ha valt att lämna projektet pga. problematiken med dess låga trovärdighet, för inte så länge sedan valde en person vid namn Larry Singer att lämna projektet pga. av sådana orsaker.

Citat:
Larry Singer, en av Wikipedias grundare, startar i dagarna en ny utmanare till uppslagsverket på nätet. Med nya Citizendium vill han kombinera Wikipedias öppenhet med en högre trovärdighetsfaktor.

Mer om detta på: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...%5c17%5c206096

När det gäller vad andra säger om encyklopediskt arbete kanske en gammal chef för en större välansedd encyklopedi kan sammanfatta det hela mycket bättre än oss alla som deltagit i just denna debatten?

Citat:
Wikipedia är som en offentlig toalett, sade Robert McHenry i The Economist. Han är före detta chefredaktör för Encyclopædia Britannica, det ansedda brittiska uppslagsverket.

Denne man verkar ha mera med sin stora erfarenhet i ryggen att informera allmänheten om...

Citat:
”Wikipedianer”, säger Robert McHenry till The Economist, ”tror på en sorts kvasidarwinistisk process där faktamässig exakthet är tänkt att uppstå i takt med att allt fler ögonglober stirrar på en och samma uppgift.”

”Trosbaserad”, kallar McHenry Wikipedia. Sajten, säger han, vilar på en gråtmild modeuppfattning om att kollektivism är fint och information bör vara gratis.

Att Wikipedia trots vidöppna redaktionsdörrar lyckas hålla en hög faktamässig ackuratess beror delvis på att det i amatörsamhället och i offentlighetens periferi göms många kalenderbitande besserwissrar. Wikipedia har blivit deras dygnetruntöppna kollo.

Mer om detta på: http://sydsvenskan.se/samtidigt/article178941.ece

Tjovars, lite mer humor och självdistans verkar inte skada wikimedarbetarna kan man tro. Det verkar svida gott i det självuppblåsta fläsket på varje sant inavlad wikipedian närhelst kritiken kommer, varför ska den vara så helvetes svår att ta till sig?

Alla försök av wikipedianska pov-pushare att censurera detta forum ser ut att misslyckas, tur är väl det. Här ovan ser ni fakta och goa länkar, låt er väl smaka.

Jag sätter mig och väntar på den smutskastning man tyvärr fått lära sig att stå ut med bara för att man engagerar sig i wikipedins censurärenden etc. Vad uppfinner den svenska wikipedins lilla administrativa skitkastande byråkrater för konstlade och fantastiska soppor nudå?

Lite självkritik kanske inte brukar skada?
Citera
2006-12-20, 19:29
Medlem
Webbes avatar
Var det inte censuren på Wikipedia vi skulle diskutera här? Nu verkar det mest blivit en fråga om vad man kan lita på.
Och personliga vendettor från Wikipedia som flyttat över till denna tråd!
Citera
2006-12-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke Nyfiken
Engelska wikipedia är inte mycket bättre än svenska wikipedia. Båda är helt opålitliga som källor. Hur ska man kunna lita på information som utgörs av det senaste som någon-vem-som-helst skrev?

Sådär funkar inte Wikipedia i praktiken. Men jag har inte lust att utbilda dig genom att upprepa vad jag redan har försökt förklara hundra gånger i tråden.

Gillar du inte Wikipedia, använd inte sidan. Om du ändå besöker sidan och stör dig på saker och ting är det inte lämpligen mitt fel, speciellt eftersom du själv kan gå in och ändra sånt som är fel, till skillnad från de allra flesta andra sidorna på nätet...
Citera
2006-12-21, 14:18
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Sådär funkar inte Wikipedia i praktiken. Men jag har inte lust att utbilda dig genom att upprepa vad jag redan har försökt förklara hundra gånger i tråden.

Gillar du inte Wikipedia, använd inte sidan. Om du ändå besöker sidan och stör dig på saker och ting är det inte lämpligen mitt fel, speciellt eftersom du själv kan gå in och ändra sånt som är fel, till skillnad från de allra flesta andra sidorna på nätet...
Om man går in och läser om ett ämne man inte själv behärskar, hur ska man kunna avgöra om artikeln i fråga eller de senaste redigeringarna i den är vederhäftiga? Själva Wikipedia-idén är både en styrka och en svaghet, det måste du väl kunna medge? (Men jag håller med Webbe om att detta inte har det minsta med Censur och yttrandefrihet att göra utan att vi nu befinner oss helt off topic.)
Citera
2006-12-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Om man går in och läser om ett ämne man inte själv behärskar, hur ska man kunna avgöra om artikeln i fråga eller de senaste redigeringarna i den är vederhäftiga?

Man kan börja med att ta en titt på historiken. Har den som redigerat artikeln även skrivit på sin användarsida att han är kunnig inom ämnet, får man väl utgå ifrån att det som står är korrekt. Finns det inga såna indikationer är det självklart svårare, men man får ändå utgå ifrån att folk menar väl, att folk normalt sett inte avsiktligt sprider felaktigheter.

Wikipedia har också många skribenter av olika bakgrund och kunskapsnivå, man får räkna med att det alltid är någon som bevakar en viss artikel, och om felaktigheter smyger sig in brukar de rensas ut relativt fort.

Ett exempel är att DN gjorde ett test inför en intervju, de la in felaktiga uppgifter i ett par artiklar. Dessa felaktigheter rensades ut inom ett par timmar, och det var ingen som kände till detta test i förhand.
Citera
2006-12-21, 21:09
Medlem
Citat:
Sådär funkar inte Wikipedia i praktiken.

Jo, det är precis vad det gör.
Citera
2006-12-21, 21:13
Medlem
Citat:
Om du ändå besöker sidan och stör dig på saker och ting är det inte lämpligen mitt fel, speciellt eftersom du själv kan gå in och ändra sånt som är fel, till skillnad från de allra flesta andra sidorna på nätet...

Vissat kan jag ändra det som är fel. Man vad hjälper det när någon som vet mindre än mig i sin tur sedan ändrar det jag har rättat till något annat felaktigt? Då får man sitta och bevaka artikeln 24 timmar om dygnet och ständigt ha koll på om den ändras eller ej. Vissa av oss har faktiskt jobb att sköta och har inte tid med sådant.
Citera
2006-12-21, 21:16
Medlem
Citat:
Man kan börja med att ta en titt på historiken. Har den som redigerat artikeln även skrivit på sin användarsida att han är kunnig inom ämnet, får man väl utgå ifrån att det som står är korrekt.

Driver du med oss? Vem som helst kan ju på sin anonyma användarsida påstå sig vara oerhört kunnig inom ett ämne utan att för den skull vara det.
Citera
2006-12-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke Nyfiken
Vissat kan jag ändra det som är fel. Man vad hjälper det när någon som vet mindre än mig i sin tur sedan ändrar det jag har rättat till något annat felaktigt?

Men suck, det förekommer inte. Testa så ska du få se. Oseriösa bidrag tas bort illa kvickt. Wikipedia funkar i 99% av fallen hur bra som helst i praktiken. Att du målar upp teoretiska skräckscenarion innebär inte att det är så det går till.

Användare som utgör sig för att kunna saker och sprider felaktigheter på ett illvilligt sätt blockeras illa kvickt.
Citera
2006-12-28, 17:00
Medlem
Botanikerns avatar
Citat:
...men man får ändå utgå ifrån att folk menar väl, att folk normalt sett inte avsiktligt sprider felaktigheter.

Jag brukar argumentera ingående och sakligt men jag tycker inte du är värd det. Så jag fattar mig kort. Du är naiv!
Citera
2006-12-28, 18:34
Bannlyst
Det är relativt enkelt att testa Grillos påstående, bara att göra 100 felaktiga ändringar på wiki och se hur länge det dröjer innan de korrigeras. Med tanke på hur många som finns här så borde ett sådan experiment kunna genomföras utan några större problem. Ta en vecka och se hur många % som de lyckas korrigera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in