Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-30, 19:29
Medlem
Hejsan!

Nu är det så att jag i två månader varit lite nedstämd med massa ångest över ingenting och lite overklighetskänslor etc, kom plötsligt och går hos socionom på Bup nu för att bli av med skiten. Iallafall så mår jag mycket bättre nu än förut och kan relativt lätt klippa av och försöka tänka på annat än min ångest, och detta fungerar rätt bra då det tar bort allting liksom:P. Jag tror att mina obeskrivliga ångestkänslor och overklighetskänslor kan ha någonting att göra med att jag rökte på nån vecka innan jag började må dåligt.

Tror inte det är nåt fysiskt som hänt utan mer att jag sneade och sedan nojjat över det och på så sätt byggt upp mina ångestkänslor själv. Iallafall så som tidigare sagt mår jag i det stora hela relativt bra, är inte deppig eller nåt utan får bara lite ångest då och då. Förstår ju att det kommer gå över mest troligen och känner mig redan då mycket bättre.

Men det är en grej som känns obehaglig och det är overklighetskänslorna. Det är väl egentligen inte overklighetskänslor i den meningen att det känns som att jag inte är mig själv, utan mer att allting känns annorlunda. Jag kan få ångest över att jag vet att jag har ångest, och då försöker jag tänka"Varför har jag ångest" men då kommer det bara fler ångest känslor och kan liksom inte reda ut någonting i mitt huvud , låter fett flummigt men det kan hända lite då och då. T ex. om jag tänker "nu måste jag förstå det här mattetalet, måste verkligen!" då fungerar det inte, då kan jag försöka och försöka men det gå rinte in. Blir då extremt nojjig och tänker "kommer jag aldrig mer kunna förstå någonting?" och detta kan komma när jag tänker på lit evad som helst, det är ungefär samma känsla som när man kommer av sig när man pratar, men det händer när man tänker. Det känns däremot som att det bara händer när jag tänker på att de tinte ska hända, så att det är mest troligen jag själv som framkallar fenomenet.

Men jag med mitt tvångstänkande tar väldigt hårt på detta då jag inte kan lösa saker i mitt huvud, saker som psykologer säger till mig hjälper inte eftersom jag precis innan tänker "Nu måste jag må bättre när han säger detta" och då går det verkligen inte. Samma sak med tänkandet "ånej hoppas jag kan tänka nu!, jag måste verkligen kunna samla tankarna nu!" och då går det inte igen:P. Lösningen på hela problemet är ju att jag ska sluta ägna så mycket tid åt att tänka på saker som detta som jag vet bara är min egen hjärna, men det är verkligen pisssvårt när det inte är någonting speciellt konkret som ligger bakom, jag kan inte bara reda ut det.

Mår i det stora hela bra men detta är irriterande, och även om detta kanske är ett sånt problem som jag måste lida igenom bara så skulle det vara jätteskönt om man fick lite tips som kunde påskynda processen lite. Kanske det som är mitt problem också, att jag vill bli av med det så fort, att jag är så ivrig liksom.

Detta berör dock mitt liv på ett sätt: festnojjor. Jag vet inte varför men jag får obeskrivlig ångest när jag tänker på fest. Detta tror jag beror på att jag sneade och att jag tror att om jag skulle kröka skulle jag bara tänka på min ångest, inte kunna ha skoj, bli fast i en bubbla av ångest. Ungefär som vid min snetändning. Och jag vet att det inte är så, men får ångest när jag tänker på fest och har undvikit detta under min ångestid(2 månader nu).
Kan tilläggas att jag hade festnojjor innnan jag började få ångest men att dessa förstärkts och att dom känns mer obeskrivliga, att jg inte vet vafan dom är där för:P

Tacksam för svar!
2006-11-30, 20:33
Medlem
flowss avatar
Ett par funderingar väcks när jag läser din text.

Träffar du en socionom eller en psykolog (vad jag förstår är det en socionom - men du nämner psykologer senare i texten)?

Jag tänker även på prestationsångest, förväntansångest och derealisation.

Google är din vän! Lycka till!
2006-11-30, 20:38
Medlem
Går hos socionom men har pratat med ett par vänner till min bror som är psykologer
2006-11-30, 20:42
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GliDerrox
Går hos socionom men har pratat med ett par vänner till min bror som är psykologer

Jag tycker att du ska prata med en psykoterapeut faktiskt. Borde gå att få genom BUP, annars ringer du öppenpsyk.
2006-11-30, 20:42
Medlem
NU fick jag störd ångest när du sa det där Läste på google att det kan leda till självmord etc :P känner verkligen inte det hela tiden men känslan blev extremt mkt starkare när jag började läsa om det nu:/
2006-11-30, 20:43
Medlem
flowss avatar
Citat:
NU fick jag störd ångest när du sa det där Läste på google att det kan leda till självmord etc :P känner verkligen inte det hela tiden men känslan blev extremt mkt starkare när jag började läsa om det nu:/

Det är inte ens säkert att du har det. Och vem tror du känner dig själv bäst? En sida på nätet eller du själv...
2006-11-30, 20:45
Medlem
Nej sant, men bara att det finns Min hjärna säger naturligtvis att jag har det när jag läser om det har alltid blivit nojjig när jag läst om cancer och annat, man tror att man har allt:P Därför kom jag nyss till slutsatsen att google är min fiende och inte vän!:P
2006-11-30, 20:47
Medlem
Ursäkta om jag postar direkt efter nu men jag blev verkligen stört rädd nu:P, innan kändes det inte akut men när jag läste om syndromet känns det som att nu kommer det bara gå utför, att jag kommer få mer och mer derealisation och att jag till slut inte kommer vilja leva:/ Asså det är såhär min hjärna fungerar:O

EDIT: Extremt dumt av mig att kolla upp allt på internet:P Har kollat runt ltie mer nu och alla källor säger olika saker, vissa säger att det är stört allvarligt, och andra säger att det inte är farligt. Kom också på att jag isåfall skulle veta om vad jag har och då skulle jag ju fatta att jag ska hänga ut så nu löste jag min nojja lite själv där:P smart va?:P
2006-11-30, 21:08
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursäkta om jag postar direkt efter nu men jag blev verkligen stört rädd nu:P, innan kändes det inte akut men när jag läste om syndromet känns det som att nu kommer det bara gå utför, att jag kommer få mer och mer derealisation och att jag till slut inte kommer vilja leva:/ Asså det är såhär min hjärna fungerar:O

EDIT: Extremt dumt av mig att kolla upp allt på internet:P Har kollat runt ltie mer nu och alla källor säger olika saker, vissa säger att det är stört allvarligt, och andra säger att det inte är farligt. Kom också på att jag isåfall skulle veta om vad jag har och då skulle jag ju fatta att jag ska hänga ut så nu löste jag min nojja lite själv där:P smart va?:P

Ja, det kommer det absolut. Du kommer dö, imorn.

Tror du på det själv?
2006-11-30, 21:10
Medlem
Citat:
Lösningen på hela problemet är ju att jag ska sluta ägna så mycket tid åt att tänka på saker som detta som jag vet bara är min egen hjärna, men det är verkligen pisssvårt när det inte är någonting speciellt konkret som ligger bakom, jag kan inte bara reda ut det.

Du ger ju dig själv svaret här.

Och förklaringen på det hela kanske är att så länge du gör så= du pratar med utbildad psykolog+ 2 bekanta som är psykologer(ändrade du texten där?), så kanske detta inte alls är din melodi= den medicin just DU behöver? Ibland kan "psykprat" bli av ondo för folk också= bli en livsstil som man fastnar i.

Det är bra att analysera sig själv. Men det är inte bra att analysera sig själv så till den milda grad att man sätter fokus så i detalj var man även sätter ned sina fötter där som man går.
Och ge fasen i droger......finns ingen psykolog i världen som kan bota den ångest som droger skapar
2006-11-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Ja, det kommer det absolut. Du kommer dö, imorn.

Tror du på det själv?

Nej absolut inte, men jag oroade mig över framtiden, imorgon fattar jag ju själv:P men jag började oroa mig för att jag redan nu är körd om du förstår vad jag menar Men som sagt jag förstår ju själv hur dumt det är att tänka så, eftersom att att jag freakar ur så i sig bevisar ju att jag uppenbarligen vill behålla mitt liv, men min hjärna vägrar ju självfallet se logiken i allting:P
2006-11-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Du ger ju dig själv svaret här.

Och förklaringen på det hela kanske är att så länge du gör så= du pratar med utbildad psykolog+ 2 bekanta som är psykologer(ändrade du texten där?), så kanske detta inte alls är din melodi= den medicin just DU behöver? Ibland kan "psykprat" bli av ondo för folk också= bli en livsstil som man fastnar i.

Det är bra att analysera sig själv. Men det är inte bra att analysera sig själv så till den milda grad att man sätter fokus så i detalj var man även sätter ned sina fötter där som man går.
Och ge fasen i droger......finns ingen psykolog i världen som kan bota den ångest som droger skapar

Nejnej efter min snedtändning tänker jag inte komma i närheten av sånt längre:P nejmen kändes bättre bara efter att jag lugnat ner mig lite och försökt sluta tänka på skiten
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in