Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Visst är det så. Och den intressanta och relevanta följdfråga som JG förmodligen vill lyfta med sin artikel är ju också om vi vill ha det så här samt om Sverige med nuvarande "terrorist"-lagstiftning verkligen kan kalla sig en rättstat. Personligen skulle jag vilja att det som påstås gälla i alla andra sammanhang att du är oskyldig tills motsatsen bevisats också anses gälla för
misstänkta terrorister. Hela västvärldens allmänna och kollektiva rättskänsla är nu på glid iom vår undfallenhet mot en paranoid och skrämd supermakt.USA.
Som jag redan har sagt så har vi som vanliga medborgare inte någon möjlighet att avgöra om nuvarande terroristlagar är befogade eller inte, eftersom vi inte har, och aldrig kan få, samma information som säkerhetstjänsterna. De regler som gäller för vanliga rättegångar kan helt enkelt inte gälla i fall av spioneri eller terrorism. Det gör de inte heller i något demokratiskt land. Detta är ett undantag från de demokratiska principerna som samtliga demokratiska länder ser sig tvingade att vidta.
Vi kan bilda oss någon uppfattning om riskerna genom de terrordåd som nyligen faktiskt har genomförts i västländer, i USA 9/11, i Spanien och i London. Men naturligtvis är det möjligt att detta är falsk information, att dåden aldrig genomförts eller att det ligger någon annan bakom, t ex västländerna själva eller av judar för att skapa hat mot de muslimska länderna som syftar till att rättfärdiga krig men i själva verket beror på att man vill ta deras olja. Jag tror nu inte det, men naturligtvis bör man vara skeptisk åt alla håll.
Säkerhetstjänster berättar ibland om attentat de lyckats förhindra, och det kan man tro på eller inte tro på efter behag.
Det är tyvärr inte möjligt för en enskild medborgare att få belägg för det ena eller det andra. I demokratiska länder finns dock någon liten insyn i säkerhetstjänsterna. I Sverige finns t ex en grupp riksdagsledamöter som ska ha insyn i Säpo.
Vilka övriga metoder för att få insyn i Säpo föreslår du, wigwag?