Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Har inte Guillou fastnat retoriskt i pedofilträsket?
Det var väl JG som anklagade Rickard Wolf för detsamma för ett par år sedan, vilket han sedan fick be om ursäkt för med en lam bortförklaring om att han använde den franska innebörden eller nåt?
JG borde inte recycla så hårt.
Stämmer bra det. Om jag inte missminner mig var Rickard Wolf pederast i JG:s ögon. Guillou hade väl hört detta rykte som florerade ganska öppet för låt säga 10-15 år sedan. Guillou menade inget med detta, enligt vad han sade själv. Han skyllde på att att han påverkades av sitt franska ursprung (han hade ju dubbelt medborgarskap när han ryckte in i Karlskrona 1966) och på franska har ordet "pédéraste" både betydelsen homosexuell och pederast-alltså en manllig pedofil som bara gillar småpojkar.
Det franska ordet förkortas ofta till "pédé" vilket används som vårt svenska bög och eftersom Wolf var öppet homosexuell (även homosexuella kallade sig själva för bög på den tiden) var Guillou helt oförstående inför kritiken.
Givetvis är det ingen som tror att Guillou gjorde sig skyldig till en felsägning. Han tycker helt enkelt inte om homosexuella och med hans retorik gjorde han sig iinte skyldig till något fel. Det gäller helt enkelt att desarmera sina meningsmotståndare.
Varför han angrep Wolf kommer jag inte ihåg. Han kanske har judiskt påbrå eller något sådant och då finns det starka skäl för Guillo att angripa. Dessutom var han utnämnd till någon sorts representant för homosexuella av regeringen, förmodligen Mona Sahlin.
//Moose