Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-29, 15:29
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Inställningen till talet är kulturellt betingat. I sydliga länder så ses män som inte kan tala för sig som omanliga och efterblivna. Det var ju i romarriket som mycket av politikens alla traditioner föddes...
Mina observationer gällde för Sverige, bra att du påpekade detta.
Citera
2007-01-30, 13:45
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Sen vet jag inte om jag är helt ute och cyklar i följande kompletterande men ack så fördomsfulla påstående men vill testa det:
Är det kanske så att de grovt maskuliniserade männen (till utseende) påfallande ofta har en del kvinnliga egenskaper, pratglada, skvallrande utåtriktat sociala, dåliga på matte, känslosamma?

Medans de mer pojkaktiga storvuxna med fjuniga kinder (nu tänker alla "finnländare") är mer tysta, inåtvända, överraskande beslutsamma och metodiska?
Hehe, jo det är ju inte så svårt att gissa om du ser pojkaktig ut eller ej med detta utlåtande.
Citera
2007-01-30, 15:53
Bannlyst
Det är inte så att vi anpassar oss efter klimat? Här i norden har vi relativt små näsor, för att värme i ska försvinna snabbt. Afrikaner har stora näsor, för att värme ska försvinna snabbt. Håret på kroppen fyller ju funktioner det också.
Citera
2007-01-30, 16:45
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Hehe, jo det är ju inte så svårt att gissa om du ser pojkaktig ut eller ej med detta utlåtande.
Skulle man kunna tro, men jag är lite mittemellan tror jag, ganska ordentlig skäggväxt och hårigt bröst, lite på ryggen med.
Citera
2007-01-30, 16:46
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Det är inte så att vi anpassar oss efter klimat? Här i norden har vi relativt små näsor, för att värme i ska försvinna snabbt. Afrikaner har stora näsor, för att värme ska försvinna snabbt. Håret på kroppen fyller ju funktioner det också.
Man kan tycka det, men då borde rimligtvis nordbor vara hårigare än de är om klimatet ensamt bestämt utseendet.
Citera
2007-01-30, 17:40
Bannlyst
Citat:
Man kan tycka det, men då borde rimligtvis nordbor vara hårigare än de är om klimatet ensamt bestämt utseendet.

Hår är faktiskt ganska förvirrande. Eskimåer och indianer har extremt lite hår på kroppen, fastän eskimåer verkar i ett kallt klimat. Hår är (tycker iaf jag) ganska onödigt. Vad fyller det för funktion?
Citera
2007-01-30, 17:46
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Hår är faktiskt ganska förvirrande. Eskimåer och indianer har extremt lite hår på kroppen, fastän eskimåer verkar i ett kallt klimat. Hår är (tycker iaf jag) ganska onödigt. Vad fyller det för funktion?
Under armarna så minskar det friktion, huvudhår sparar värme hur mycket märker man om man rakar av håret, afrikaners svarta krull skyddar mot solstrålning då krullet ger många lager hår och den svarta färgen absorberar ljuset så det inte reflekterar vidare, ögonbryn skyddar en utsatt kant i skallen som lätt frostskadas samt hindrar svett att rinna i ögonen osv.
Citera
2007-01-30, 17:52
Bannlyst
Citat:
Under armarna så minskar det friktion, huvudhår sparar värme hur mycket märker man om man rakar av håret, afrikaners svarta krull skyddar mot solstrålning då krullet ger många lager hår och den svarta färgen absorberar ljuset så det inte reflekterar vidare, ögonbryn skyddar en utsatt kant i skallen som lätt frostskadas samt hindrar svett att rinna i ögonen osv.

Ok. Men ex hår på bröst eller ben fyller väl ingen funktion?
Citera
2007-01-30, 18:08
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ok. Men ex hår på bröst eller ben fyller väl ingen funktion?
Bara när man springer runt i snön naken.
Citera
2007-01-30, 23:47
Medlem
Eskimåers, indianers och östasiaters svaga skäggväxt beror ju på att ett skägg fullt av frost snabbt kyler ned ansiktet. Negrers tjocka och krulliga hår gör även att ett svettlager lättare bibehålls på skallen under håret. Detta för att kyla ned skallen.
Citera
2007-01-31, 08:39
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Det intressanta är dock att vi hade medelhavsklimat i Norden under bronsåldern. Sug på den du.
Citera
2007-01-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Det intressanta är dock att vi hade medelhavsklimat i Norden under bronsåldern. Sug på den du.

Ja, det var varmare då. Att tala om medelhavsklimat är ändå en överdrift. Det var under den senaste istiden de flesta av våra karakteristiska drag utvecklades. Istiden varade mycket längre än den relativt korta och milda perioden under bronsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in