Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-11, 00:53
Bannlyst
Jag upptäckte i en annan tråd att det faktiskt finns en del personer här som gillar mitt favoritband - Jethro Tull. Jag tänkte att det här kunde bli en generell diskussionstråd om detta fantastiska band. Vilka låtar/skivor gillar ni, har ni sett dom live, anekdoter etc.

Personligen gillar jag varenda skiva som dom släppt (liite svårt har jag för Under Wraps på grund av att den känns så steril med sina synttrummor och torra produktion).

Ska jag våga mig på att plocka ut min favoritskiva så blir det nog: Minstrel in the gallery.

------------------------------------------------------------------------

Den inleds med titellåten, Minstrel in the gallery, som är superb. Viktoriansk rock är nog den mest träffande beskrivningen. Låten går från akustisk melodram till Martin Barres tunga hårdrockriff utan att det känns krystat.

Sedan följer Cold wind to valhalla - Andersons, under den periodens så typiska, akustiska gitarrspel sätter tonen för denna sköna folkrocklåt. Ett av få slidesolon dessutom.

Tredje låten är Black satin dancer - Här visar dom verkligen hur man kan skapa dramatik genom tempoväxlingar i en låt. Mittensektionen har en hypnotisk stegrande melodi.

Sedan avbryts dramatiken genom två lugna akustiska låtar: Requiem och One white duck - Mycket finstämda låtar med vackert arrangerade stråkar i bakgrunden.

Efter denna lugna passage kommer skivans höjdpunkt (och en av deras absolut bästa stycken): Baker St muse. Den här låten är uppdelad i fem segment som flyter ihop på ett fullständigt naturligt sätt. Ian sjunger med otrolig känsla om människorna i Londons slum. Den här låten är så snyggt komponerad och arrangerad att jag lyssnar lika uppmärksamt och intensivt varje gång. Ett mästerverk!

Slutligen en liten trudelutt på bara några sekunder - Grace. En liten fin avslutning på ett perfekt album.
------------------------------------------------------------------------

Många skulle nog klassa skivan Aqualung som deras mästerverk. Och visst - den är också riktigt, riktigt bra.
Citera
2007-02-11, 00:55
Medlem
killuminatis avatar
Jag litar på din smak då du gillar 10cc.

Ska kolla in ditt favoritalbum. Aldrig hört Jethro Tull dock, trott att det var någon latinare, inte en grupp för övrigt. Så mycket visste man.

Blir Thick as a brick istället då ni hyllade den så i den andra tråden.
Citera
2007-02-11, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av killuminati
Jag litar på din smak då du gillar 10cc.

Ska kolla in ditt favoritalbum. Aldrig hört Jethro Tull dock, trott att det var någon latinare, inte en grupp för övrigt. Så mycket visste man.

Blir Thick as a brick istället då ni hyllade den så i den andra tråden.

Jag kan ju nämna att Minstrel in the gallery inte är deras mest lättlyssnade skiva...det beror lite grand på dina preferenser. Och Thick as a brick är definitivt inte allas tekopp. Endast vana prog-fans rekommenderas den.

Deras musikaliska historik har gått från bluesrock till folkrock till symfonisk rock till medeltidsrock till pop till hårdrock till etnorock.

Minstrel hamnar ungefär mitt emellan symfonisk rock och medeltidsrock....kan man kanske säga...
Citera
2007-02-11, 01:19
Medlem
gTab2s avatar
Sitting on a park bench!
Citera
2007-02-11, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Sitting on a park bench!

..eyeing little girls with bad intent..

Citera
2007-02-11, 01:28
Medlem
The Teacher!

Keith Richards om Jethro Tull: "I hope Ian Anderson doesn't get into a cliché thing with his leg routine."
Citera
2007-02-11, 02:20
Medlem
doobiebrothers avatar
Grymt band, grym musik! All hyllning värda. Alla nykomlingar borde börja här och sluta... gud vet var. Kolla som fg talare nämnde Ian Andersons moves!! (framförallt den där härliga snortgesten han kör på mitten nånstans ), så skön snubbe, vilket kroppsspråk!
Citera
2007-02-11, 11:18
Medlem
Ghazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo Lewis
The Teacher!

Keith Richards om Jethro Tull: "I hope Ian Anderson doesn't get into a cliché thing with his leg routine."
Ah det påminner mig om att jag inte har hela Living in the Past-albumet! Skamligt, har aldrig fått tummen ur och införskaffat en cd, eller laddat ner resterande låtar...

Ett annat tips är Warchild. För enstaka smakprov kan jag rekommendera Skating Away(on the thing ice of a new day), Bungle in the Jungle eller Sealion! Dock bör albumet avnjutas i sin helhet, som en Pink Floyd-skiva ungefär
Citera
2007-02-11, 12:34
Medlem
doobiebrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doobiebrother
Grymt band, grym musik! All hyllning värda. Alla nykomlingar borde börja här och sluta... gud vet var. Kolla som fg talare nämnde Ian Andersons moves!! (framförallt den där härliga snortgesten han kör på mitten nånstans ), så skön snubbe, vilket kroppsspråk!

Edit: Jaha, bra att jag fick in länken, med här menar jag http://www.youtube.com/watch?v=QqZmtq5LhFo
Citera
2007-09-02, 22:19
Medlem
ollebulls avatar
Jag har precis hamnat i min årliga Jethro Tull mani där jag fullkomligt spelar söner mina Tull-skivor under ett par veckor.
Jag vet inte om jag är dum i huvudet men jag tycker nog att den gyllene eran tog slut med Live:Bursting Out. Skivorna efter den har jag väldigt svårt att ta till mig, därför vill jag gärna ha tips på skivor efter 1978 jag måste lyssna mer på. Cruelstein, hjälp mig!!!
I mitt videoarkiv finns en hög med livevideos jag dragit hem från dc och andra ställen genom åren. Det måste finnas hur mycket som helst av bra kvalitet på webben. Youtube i all ära men det måste finnas tvkonserter m.m som har bättre kvalitet.
När det gäller böcker om detta suveräna band, vilken/vilka av 1000+ på amazon.com är läsvärda?
Citera
2007-09-02, 22:34
Medlem
ollebulls avatar
Dubbelpost
Citera
2007-09-02, 22:46
Medlem
hookahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Jag har precis hamnat i min årliga Jethro Tull mani där jag fullkomligt spelar söner mina Tull-skivor under ett par veckor.
Jag vet inte om jag är dum i huvudet men jag tycker nog att den gyllene eran tog slut med Live:Bursting Out. Skivorna efter den har jag väldigt svårt att ta till mig, därför vill jag gärna ha tips på skivor efter 1978 jag måste lyssna mer på. Cruelstein, hjälp mig!!!
I mitt videoarkiv finns en hög med livevideos jag dragit hem från dc och andra ställen genom åren. Det måste finnas hur mycket som helst av bra kvalitet på webben. Youtube i all ära men det måste finnas tvkonserter m.m som har bättre kvalitet.
När det gäller böcker om detta suveräna band, vilken/vilka av 1000+ på amazon.com är läsvärda?

Det enda jag lyssnat in av de senare (efter 78) plattorna är Crest of a Knave. Historien om hur jag införskaffade den är lite kul (för att gå in på sidospår hehe):

En vanlig veckodag när jag befann mig en ganska intensiv haschrökarperiod så vaknade jag under förmiddagen med ambitionen att gå ner på stan och köpa ett par hantlar. Skippade föreläsningarna, rullad en braja och knallade iväg. Tände den på vägen. När jag nåt centrum vart jag i vanlig ordning rätt stukad, men jag fylldes av någon slags olust och ångest. Gick förbi sportaffären och vidare neråt utan mening eller mål, folk kändes allmänt obehagliga och jag gick in i en liten skivaffär i en gränd istället. Efter en kort stunds funderande tog jag första bästa Tullplatta och betalade. Jag spatserade vidare hemåt och satte på nyinköpta Crest of a Knave och sen hände inget mer den dagen.

Åter till topic: Skivan är annorlunda än det Tull jag är van vid. Min absoluta favvoplatta är Thick as a Brick, ett komplext mästerverk i äkta konceptalbumsutförande. Det här lät mer som Dire Straits eller nåt sånt, men tämligen behagligt. Mkt mer avslappnad röst, inte alls särskilt progressivt bortsett från nåt parti här och där, men ända Tullkänslan med melodisk flöjt och allt som hör därtill.
Jag rekommenderar den, det är en bra skiva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in