• 1
  • 2
2007-03-12, 15:26
Medlem
I pappersDN i morse läste jag Ullenhags kritik på debattsidan mot Maud och Centern.

Jag förstår ingenting. Trodde att nyblivne partisekreteraren var klipsk (dock gillar jag inte hans PK-åsikter) men detta får jag inte ihop.

Hans kritik mot att Centern kan vara lite för nyliberat och därmed dra på sig eld från Mona Sahlin är ju helt rätt ur ett partiblockallianstaktiskt synsätt. Såna överväganden finns alltid i partipolitiken.

Men att gå ut offentligt med detta? Detta kan man ju sköta internt? Är han en mediafjolla helt enkelt? Ska partisekreterare vara på detta viset? Ska dom inte vara diplomater, fixare och städgummor, "balansspelare"?
Citera
2007-03-12, 15:42
Medlem
ChristianXs avatar
Här har vi den elektroniska varianten:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=627360

Citera
2007-03-12, 15:56
Medlem
humanlifes avatar
Mats Knutsson på svt har gett en mycket bra beskrivning och analys av vad som händer. bara som tips.
Det blir en spännande fortsättning på det här!
Citera
2007-03-12, 15:57
Medlem
Veyrons avatar
Skandal att folkpartiet fortfarande kallar sig "liberalerna" när de går till attack mot den liberala ideologin. Jag fattar det inte.

Sen kan man ju tycka att denne partisekreterare skulle behöva en mediastrateg då han uppenbarligen inte förstår själv att sånt här ska skötas internt, inte basuneras ut i vänstermedia Det mest troliga är dock, som du skrev, att han är en mediahora som vill marknadsföra sina egen person.
Citera
2007-03-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Federley
Vad har egentligen Ullenhag tyckt för bara något år sedan om det sakpolitiska innehåll i centerpartiets debatt som han idag har en aversion emot? Tar han avstånd från LUF som tycker så som han inte tycker att man får tycka? Är det kanste inte bara CUF som är en fara för Alliansen utan också LUF?

Vi lär ju inte få se de frågorna ställas men det hade sannerligen gjort diskussionen om Erik Ullenhags intentioner med sin artikel än mer intressant.
http://federley.blogspot.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Ingerö
Det var ett tag sedan jag var aktiv i Liberala ungdomsförbundet, så med Erik Ullenhags bredsida på DN Debatt i åtanke beslöt jag mig för att se var Luf står i de frågor där Ullenhag ansåg att centern blivit "nyliberal".

Det visar sig att Luf tycker ungefär samma saker som när Erik Ullenhag var dess ordförande.

* Skatten ska vara så platt som möjligt. Den statliga inkomstskatten ska avskaffas.

* Skatten ska dessutom sänkas kraftigt. Utöver de sänkningar av kommunalskatten som förbundet traditionellt förespråkat så hittar jag skattesänkningar för uppskattningsvis närmare etthundra miljarder i Lufs handlingsprogram. Förutom den statliga inkomstskatten ska även fastighets- och förmögenhetsskatten avskaffas. Dessutom förespråkar förbundet kraftigt höjda grundavdrag, även om de inte låser sig till någon specifik nivå.

* Liksom under Ullenhags tid som ordförande förespråkar Luf marknadshyror. Det bör tilläggas att centern inte gör det, utan att det handlar om de två riksdagsledamöterna Fredrick Federley och Annie Johansson.

Utöver frågan om att ersätta inkomstbortfallsprincipen med grundtrygghet är alltså Luf på samma linje som det förhatliga centerpartiet, trots att Luf för närvarande är inne i en vänsterfas. När får vi höra Ullenhag attackera det egna ungdomsförbundet, och när tänker han be om ursäkt för sitt eget nyliberala förflutna?
http://ingero.blogspot.com/2007/03/v...-liberala.html

Det kan bli intressant det här. Kanske dags att den svenska högern delar på sig.
Citera
2007-03-12, 16:16
Medlem
Tidigare har ju KD ansetts som tveksamma av Fp. Men dom har väl övergett allt konservativt och sitter stilla i båten.
Citera
2007-03-12, 17:08
Medlem
fy faaan vad jag hatar folkpartister.
Citera
2007-03-12, 17:14
Medlem
zoddris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Skandal att folkpartiet fortfarande kallar sig "liberalerna" när de går till attack mot den liberala ideologin. Jag fattar det inte.

Sen kan man ju tycka att denne partisekreterare skulle behöva en mediastrateg då han uppenbarligen inte förstår själv att sånt här ska skötas internt, inte basuneras ut i vänstermedia Det mest troliga är dock, som du skrev, att han är en mediahora som vill marknadsföra sina egen person.

Jag reagerade på samma sak, låter lite konstigt när Folkpartiet Liberalerna kritiserar ett annat alliansparti för att vara för liberalar.

"Folkpartiet liberalerna är Sveriges liberala parti. Våra politiska åsikter hålls samman av en helhetssyn – liberalismen."
http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/Page____229.aspx

Nåja, nån lär nog bli uppläxad av partistyrelsen idag. Hoppas det inte skapar någon större oordning i ledet.
Citera
2007-03-12, 17:17
Medlem
Starvids avatar
Detta var droppen, eller snarare knivhugget i ryggen, kombinerat med Allan Widmans galna neocon-artikel på SvD Brännpunkt för några dagar sen. Jag kommer inte att förnya mitt partimedlemskap.

Idioter!
Citera
2007-03-12, 17:28
Medlem
Lysiass avatar
Ullenhag förvirrad?

Smaka på det här: "Det är vitaliserande för svensk politik att liberala, främst nyliberala tankar, vinner insteg i centerpartiet. (min understrykning) Förhoppningsvis fortsätter den utvecklingen. För en liberal är det positivt att olika liberala idétraditioner får större utrymme i Alliansen. För Alliansens framgång i valet 2010 är det också avgörande att samtliga partier i Alliansen fortsätter ett idéarbete. " Erik Ullenhag

Först är det alltså fel (artikelns huvudtema) att Centern (menar han inte CUF?) går mot mer "nyliberalism" för att sedan påstå att det är önskvärt att dom gör det. Hur ska han ha det?

Ullenhag:"För även om Maud Olofsson gärna använder benämningen socialliberal är det snarare en nyliberal utveckling vi ser i centerpartiet. Ledande företrädare talar om platt skatt och förespråkar mycket kraftiga skattesänkningar."

Plattskatt är även något Leijonborg pläderade för i sin bok som utkom innan valet. Dessutom var plattskatt ett av huvudkraven från LUFs sida när Ullenhag var ordförande.

Enligt min mening borde Ullenhag ta sig en funderare över var han står politiskt och kanske på allvar fundera på att byta till Socialdemokraterna. Hans debattartikel kunde lika gärna komma från Sveavägen 68.
Citera
2007-03-12, 17:39
Medlem
Jag tror helt enkelt att Erik Ullenhag är förvirrad i ett förvirrat parti.

Åsikterna må han ha, men det går inte att följa upp den här debatten annat än på bloggar. Gör man det offentligt så förlorar ju bara alliansen kollektivt, dvs den gamla borgeriga kannibalismen. Är det detta som är "fångarnas dilemma" inom spelteorin?

Men om jag ska vara analytisk så är Ullenhag ledare för den nya vänstern inom Fp, en ganska väntad reaktion på de hårdare tagen vi sett inom Fp.

Ska han sedan representera den nya typen av partisekreterare som gör mediautspel istf tröstar partiarbetare med varm saft i Knäckebröhult, dvs det gamla pärmbärande vardagsarbetet?

Varken Maud eller Liberale Leijonborg kommer nog att bry sig i detta.
Citera
2007-03-12, 17:51
Bannlyst
Det är knappast någon nyhet att Centern de senaste åren har förvandlats från en folkhemsparti med omtanke om landsbygden till ett nyliberalt parti för välbärgade storstadsmänniskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in