Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-27, 16:09
Medlem
Tnkte att det kunde vara bra med en seris trd dr man kan posta lnkar till artiklar och rapporter p webben om olyckor inom explosivmnesomrdet, bde rrande hobbyister, och inom industrin.

Det skadar aldrig att frska lra av andras misstag, och om inte annat r det nyttigt att stndigt bli pmind om de risker som hantering av explosiva varor innebr, s att man inte slappnar av fr mycket, och blir ofrsiktig. Tycker personligen att det vore en god id att klistra denna trd.

Brjar med en lnk till en artikel om en otck olycka dr en amerikansk hobbypyrotekniker fick stta livet till.

http://www.missoulian.com/articles/2...top/news01.txt

D orsaken till olyckan inte r knd r det svrt att dra ngon slutsats angende hur den kunde ha frhindrats. Men effekterna r en brutal pminnelse om vikten av att arbeta med sm kvantiteter, inte frvara explosiv vara dr man arbetar, och ha ordentlig skyddskldsel.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-27, 16:22
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Den borde klistras , ja!
"Tad" var vad jag kunde se i texten , en erfaren pyrotekniker vid en lder runt 50 , och nd hnde ju detta!
Explosionen involverade BLP , kanske han hll p med det? , alla vet ju att BLP r "mycket" , med betoning p mycket , knslig mot sttar m.m
Han om ngon borde veta det.
Fast man r vl ganska dum om man hllar p nra sina andra kemikalier?
Citera
2007-03-27, 17:04
Medlem
Pyrokemis avatar
Kan ju skicka lnken som KRF startade en trd om frut (som blev lst).

http://www.aftonbladet.se/vss/orebro...031306,00.html
Citera
2007-03-27, 17:22
Joelbitar...
Citera
2007-03-27, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Den borde klistras , ja!
"Tad" var vad jag kunde se i texten , en erfaren pyrotekniker vid en lder runt 50 , och nd hnde ju detta!
Explosionen involverade BLP , kanske han hll p med det? , alla vet ju att BLP r "mycket" , med betoning p mycket , knslig mot sttar m.m
Han om ngon borde veta det.
Fast man r vl ganska dum om man hllar p nra sina andra kemikalier?

Alltid dras slutsatsen att flash ligger bakom alla olyckor.
Sdr jtteknsligt r faktiskt inte BLP trots allt. Tycker det verdrivits ganska rejlt i alla trdar...
MEN det skall naturligtvis behandlas med tillbrlig respekt. Rejlt med respekt, dessutom.

Denne Tad Kolwicz var ingen nybrjare, och dessutom en vlknd kund hos Skylighter.
Vad som orsakade hans tragedi vet vi inte, utan kan bara gna en tanke t hans fru och vnner i en sorglig stund.

ven de mest erfarna rkar ut fr olyckor, det mste man ha i bakhuvudet.
Man kan aldrig vara helt sker, snt r livet, och livet vore inte vrt att leva om man inte ibland utstter sig fr risker.
Det r upp till var och en av oss sjlva att frska minimera dessa risker.

Vila i frid, Tad Kolwicz, vem du nu var...

C/C
Citera
2007-03-27, 20:48
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Alltid dras slutsatsen att flash ligger bakom alla olyckor.
Sdr jtteknsligt r faktiskt inte BLP trots allt. Tycker det verdrivits ganska rejlt i alla trdar...
MEN det skall naturligtvis behandlas med tillbrlig respekt. Rejlt med respekt, dessutom.

Denne Tad Kolwicz var ingen nybrjare, och dessutom en vlknd kund hos Skylighter.
Vad som orsakade hans tragedi vet vi inte, utan kan bara gna en tanke t hans fru och vnner i en sorglig stund.

ven de mest erfarna rkar ut fr olyckor, det mste man ha i bakhuvudet.
Man kan aldrig vara helt sker, snt r livet, och livet vore inte vrt att leva om man inte ibland utstter sig fr risker.
Det r upp till var och en av oss sjlva att frska minimera dessa risker.

Vila i frid, Tad Kolwicz, vem du nu var...

C/C

Mjligt , ingen av oss r skra.
Jag skulle satsa p BLP , men det kanske bara jag...
/Mvh
Citera
2007-03-27, 22:59
Medlem
Lite bilder frn olycksplatsen:

http://www.cannonfuse.com/projects/blast.asp

Direktlnk till diskussionen p rec.pyrotechnics rrande olyckan:

http://groups.google.com/group/rec.p...aa86a9fb205fbc

Helt klart en av de vrsta olyckor rrande serisa hobbypyrotekniker som jag har hrt talas om. Inte nog med att det r tragiskt fr den omkommne och hans anhriga och vnner, olyckan ger ocks en vldigt dlig bild av pyroteknik som hobby. Att utstta sig sjlv fr risker m vara acceptabelt; att utstta andra r det definitivt inte. Har man inte det utrymme som krvs fr att hlla rimliga skerhetsavstnd mste man hlla ner mngderna, eller skaffa en annan hobby.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-28, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Att utstta sig sjlv fr risker m vara acceptabelt; att utstta andra r det definitivt inte. Har man inte det utrymme som krvs fr att hlla rimliga skerhetsavstnd mste man hlla ner mngderna, eller skaffa en annan hobby.

Mvh,
Kaj

Hller med till 100%.
Skulle aldrig kunna frlta mig sjlv om ngon annan blev skadad av min hobby.
Jag fr t.o.m. ngest om hundarna blir rdda nr det smller hgt...

Det r jkligt viktigt att hlla p skerheten, detta gller svl nybrjare inom denna, faktiskt, fina fritidsysselsttning, som fr gamla rvar. Det kan bli riktigt farligt om det gr p rutin, om man kopplar av fr mycket.

Minns med fasa de livsfarliga blandningar jag gjorde nr jag var i 12-15 rs ldern... Och d fanns inte heller internet...
Men jag har aldrig varit en vghals, drfr har jag alla fingrar kvar. n.

Drfr r det med ett stort mtt allvar jag sger till mina pyrovnner:
Passa fingrarna!

Mvh,
Captain Caustic
Citera
2007-03-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Det r jkligt viktigt att hlla p skerheten, detta gller svl nybrjare inom denna, faktiskt, fina fritidsysselsttning, som fr gamla rvar. Det kan bli riktigt farligt om det gr p rutin, om man kopplar av fr mycket.

En dykinstruktr jag pratade med p en dykbt i Thailand hvdade att de dykare som var mest bengna att rka ut fr problem inte var de rena nybrjarna, utan de med mellan 100 och 600 dyk. Tror det i viss mn r samma med pyroteknik. Det r svrt att behlla respekten fr ngot som man pysslat med i mnga r utan problem, och ltt att succesivt brja ta strre risker.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-28, 03:16
Awaiting Email Confirmation
Det dr var ju lite mer n fem gram knallpulver. Alla som tillverkar mer n detta i ett villakvarter kan ju fan inte klassas som serisa pyrotekniker haha... Ett garage fullt med sprngmnen r inte bttre n ungen som hamrade p en rrbomb!

Hans fru hittar nog en annan och ungen fr en ny, smartare pappa som klarar av att motivera barnet i dess uppvxt bttre n Mr Darwin.
Citera
2007-03-28, 17:51
Medlem
Katzespeiens avatar
Lnkarna som Psychopatic och Pyrokemi gav var ju fruktansvrda. En idiot som bankar ihop jrnrr och skyller p internet och en idiot som leker med ANFO(?).

Om jag inte minns helt fel s varnar vl t.o.m. anarchists cookbook och liknande fr att banka ihop ndarna p rrbomber och d r det bland den mest riskomedvetna skrift man kan hitta.

Den andra var inte lika solklar men jag antar att det var ngon unge som gjorde anfo och anvnde ngot tokknsligt primrsprngmne. Dessa varnas det ju mycket friskt om verallt.
Citera
2007-03-28, 20:37
Medlem
svensk film

det skall finnas en svensk kortfilm om tv killar som hamrade ihop en rrbomb och
sprngde av sig fingrarna. om jag minns rtt s var det en varningsfilm om vad som kan hnda om man sysslar med hemmagjorda bomber.Tror filmen gavs ut av de svenska fyrverkerifretagen och rddningstjnsten, det var en del r sedan ngon som kommer ihg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in