2007-07-05, 19:12
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
OK - bra att du nämnde golvbalkarna som naturligtvis är förbundna till de 47 inre pelarna och de 200+ yttre pelarna. Hur mànga golvbalkar finns det? Vi gör det enkelt. En golvbalk är förbunden till varje ytterpelare och fyra golvbalkar är förbunda till varje innepelare = 400+ golvbalksförband. Dessa 400+ förband var tydligen ihopbultade, ihopnitade eller svetsade.
Sà du tror nu - satans enkelt! - att 400+ golvbalksförband plötsligt simultant slits itu i det skadade omràdet? Det är enkelt att studera i den modell som jag skissade ovan. Naturligtvis är golvbalkarna och deras förband med i modellen, eftersom de överför kraft/moment när innerpelarna ... plockas bort/försvinner ... och ytterpelarna vrids inàt.
Làt oss anta att golvbalksförbanden till innerpelarna slits av när innerpelarna deformeras/trycks ihop/knäcks 3 meter. Golvet vilar nu pà golvet under i kärnan men sitter kvar i ytterpelarna. Golvet lutar inàt Varför i hela fridens namn skulle sedan 200+ förband till ytterväggspelarna brista. Överbelastning pà golvet, som fallit ner tre meter i kärnan? Den enda belastningen är golvets egen vikt + lite möbler. Golvet lutar litet inàt och vilar i kärnan mot det oskadade tornet inunder. Resten av belastningen finns naturligtvis i de bärande pelarna.
Nej - sà satans enkelt är det inte. Men det är ganska enkelt. Inte en chans att golvet plötsligt lossnar i 400+ förband.
Sà du tror nu - satans enkelt! - att 400+ golvbalksförband plötsligt simultant slits itu i det skadade omràdet? Det är enkelt att studera i den modell som jag skissade ovan. Naturligtvis är golvbalkarna och deras förband med i modellen, eftersom de överför kraft/moment när innerpelarna ... plockas bort/försvinner ... och ytterpelarna vrids inàt.
Làt oss anta att golvbalksförbanden till innerpelarna slits av när innerpelarna deformeras/trycks ihop/knäcks 3 meter. Golvet vilar nu pà golvet under i kärnan men sitter kvar i ytterpelarna. Golvet lutar inàt Varför i hela fridens namn skulle sedan 200+ förband till ytterväggspelarna brista. Överbelastning pà golvet, som fallit ner tre meter i kärnan? Den enda belastningen är golvets egen vikt + lite möbler. Golvet lutar litet inàt och vilar i kärnan mot det oskadade tornet inunder. Resten av belastningen finns naturligtvis i de bärande pelarna.
Nej - sà satans enkelt är det inte. Men det är ganska enkelt. Inte en chans att golvet plötsligt lossnar i 400+ förband.
Jag nämnde inte golvbalkarna, jag nämnde fästena som golvet var förbundet med centerpelarna och fasaden. Du ljuger igen
Golvet har en annan belastning också, som du så gärna glömmer, RÖRELSEENERGIN.
Den har du FORTFARANDE INTE kunnat trolla bort. Men gör gärna ett till försök.
Så om ett golv som väger mer än 2000 ton lägger sig på ett golv så är belastningen inte 2000ton, hoppas du förstår detta?? Men jag tvivlar!
Varje vånings förmåga att stanna upp raset var bara 6% för hela huset.
Detta finns belagt i min länk tidigare idag.
Men du har inte nämnt dessa uträkningar en enda gång.. Undrar varför!!!!???
Sen "glömmer" du också att pelarna inte är gjorda i ETT STYCKE, dom är skarvade, hur starka är skarvarna?
Vet du det? Eller skall du chansa igen på att dom är svetsade eller nitade??? Vilken humor du bidrar med.