Citat:
Ursprungligen postat av
Skineriskinera
De där stämmer ej. Pendeltågen i Stockholm har visst överliggningar och helnattsarbetare.
Jag räknar inte det som överliggning om man börjar mellan 20-24 på kvällen och har typ två timmars rast på natten och därefter slutar runt 05-07 på morgonen. Nattarbete är det, men knappast överliggning i den bemärkelsen. Tiden du är borta från hemmet är som vilket arbete som helst en normal arbetsdag. Ofta på dessa nätter har du rätt till säng om det är mer än 2 timmars uppehåll, men inte om uppehållet är under 2 timmar.
Men överliggning, nja, snarare rast mitt i turen. Det är för att man kör sista tåget till någon av slutstationerna/Stockholm City och sedan på morgonen kör man någon/några av de första avgångarna.
Överliggning för mig är när du på kvartstid eller obetald tid ligger borta dagtid eller nattetid och är borta hemifrån längre. Så är det hos flera andra bolag, man kanske börjar runt lunch dag 1 och kör, för att kanske sluta i säg Hallsberg för överliggning i 8 timmar på obetald tid/kvartstid, därefter kör man och slutar på hemstationen efter lunch dag 2. Det är överliggning för mig och känns inte attraktivt. Obetald tid vill jag ha hemma och inte på någon överliggning.
Nattjobben och nattgrupperna är förövrigt bland de mest populära på pendeln, det tar många år innan man kan komma in på ren nattgrupp, även tidig morgongrupp tillhör de mer populära när man väljer hur man vill arbeta vid grupovalet som sker en gång om året.