Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Beror nog helt på företag och stationeringsort.
Pendeltågen i Stockholm t.ex, som ju också är persontåg har inga överliggningar.

De där stämmer ej. Pendeltågen i Stockholm har visst överliggningar och helnattsarbetare.
Citera
2019-07-11, 22:11
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Behöver du besöka kliniken igen då för syntestet eller kan du göra det hos optikern?
Haha, ja den grejen blev ju lite kul.
Fick förstås göra ett syntest hos optiker då jag inte uppnådde kraven med den korrigeringen jag hade med mig. (jättegamla glasögon från skoltiden som jag aldrig använder...)
Gjorde det, beställt glasögon och lämnade över pappret till receptionen på kliniken. Han sa att jag bara kunde mejla det, posta det eller lämna in i receptionen. Räckte att han fick intyg från optikern att jag klarade med korrigering.

Ja.. sagt och gjort. Lämnade papperet och lunkade bort mot resecentrum för hemfärd. Efter runt en timme fick jag mejl från läkaren att de bara hade lämnat uppgifter om vänster och höger öga, inte dom tillsammans, som tydligen är typiskt för lokförare och säkert även synkrav för piloter... men han hade ringt optikern och fått att jag klarar 1,0 så det är grönt.
Citera
2019-07-11, 23:30
Medlem
Bör man ha en laptop till plugget eller klarar man sig utan?
Citera
2019-07-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Några hade, jag körde utan. Tyckte det var bättre då man typ skulle rita grejer och görs pilar och så.
Citera
2019-07-12, 09:28
Medlem
Citat:

När jag pluggade räckte anteckningsblock då vi fick mycket stenciler och övningshäften, så en laptop känns osmidig egentligen. Då skulle kanske en platta underlätta mer? Den kan man ju ladda ned appar att rita i mm samt fotografera av genomgångar på projektorduk/whiteboardtavlan(kan man med mobilen med).

Så jag skulle inte köpa en ny dator bara för att, men det är klart, några inlämningsuppgifter hade vi som kanske kan skrivas på dator.
Citera
2019-07-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
När jag pluggade räckte anteckningsblock då vi fick mycket stenciler och övningshäften, så en laptop känns osmidig egentligen. Då skulle kanske en platta underlätta mer? Den kan man ju ladda ned appar att rita i mm samt fotografera av genomgångar på projektorduk/whiteboardtavlan(kan man med mobilen med).

Så jag skulle inte köpa en ny dator bara för att, men det är klart, några inlämningsuppgifter hade vi som kanske kan skrivas på dator.
Juste, arbeten skrivs ju på dator, men det satt man ju mest med hemma.

Sen skrev jag ut 4 st kollegieblock, så såna är ett måste hehe
Citera
2019-07-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skineriskinera
De där stämmer ej. Pendeltågen i Stockholm har visst överliggningar och helnattsarbetare.

Jag räknar inte det som överliggning om man börjar mellan 20-24 på kvällen och har typ två timmars rast på natten och därefter slutar runt 05-07 på morgonen. Nattarbete är det, men knappast överliggning i den bemärkelsen. Tiden du är borta från hemmet är som vilket arbete som helst en normal arbetsdag. Ofta på dessa nätter har du rätt till säng om det är mer än 2 timmars uppehåll, men inte om uppehållet är under 2 timmar.

Men överliggning, nja, snarare rast mitt i turen. Det är för att man kör sista tåget till någon av slutstationerna/Stockholm City och sedan på morgonen kör man någon/några av de första avgångarna.

Överliggning för mig är när du på kvartstid eller obetald tid ligger borta dagtid eller nattetid och är borta hemifrån längre. Så är det hos flera andra bolag, man kanske börjar runt lunch dag 1 och kör, för att kanske sluta i säg Hallsberg för överliggning i 8 timmar på obetald tid/kvartstid, därefter kör man och slutar på hemstationen efter lunch dag 2. Det är överliggning för mig och känns inte attraktivt. Obetald tid vill jag ha hemma och inte på någon överliggning.

Nattjobben och nattgrupperna är förövrigt bland de mest populära på pendeln, det tar många år innan man kan komma in på ren nattgrupp, även tidig morgongrupp tillhör de mer populära när man väljer hur man vill arbeta vid grupovalet som sker en gång om året.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-07-12 kl. 09:57.
Citera
2019-07-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Juste, arbeten skrivs ju på dator, men det satt man ju mest med hemma.

Sen skrev jag ut 4 st kollegieblock, så såna är ett måste hehe

Haha, ja mycket skrivande blev det :-) Så papper behövs, skrev mycket för att just nöta in det, alla termerna och så. Fast det hette SÄO när jag pluggade (innan det blev JTF och därefter dagens TTJ).
SÄO var mer paragrafuppbyggd, militärisk och krångligare att hitta i.
Dagens TTJ är lättare och som en röd linje hur man ska göra med dialogslingor och så, mycket enklare att förstå.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-07-12 kl. 09:50.
Citera
2019-07-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ska dock tillägga att jag och några till köpte TTJ i pärmar, och hade med. Jag tyckte det var skönt att kunna bläddra bland riktiga papper, kunna markera saker osv. De flesta hade ju dock inte det, men då kan det ju vara skönt med dator eller platta. Blir så pilligt att kolla i mobilen.
Citera
2019-07-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Ska dock tillägga att jag och några till köpte TTJ i pärmar, och hade med. Jag tyckte det var skönt att kunna bläddra bland riktiga papper, kunna markera saker osv. De flesta hade ju dock inte det, men då kan det ju vara skönt med dator eller platta. Blir så pilligt att kolla i mobilen.

Tänkte nog göra detsamma. Köpa de tyngsta häftena och skriva ut resten. Men modulerna för trafikledning behövs inte va?
Citera
2019-07-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Tänkte nog göra detsamma. Köpa de tyngsta häftena och skriva ut resten. Men modulerna för trafikledning behövs inte va?

Nej, de brukar inte behövas, om man inte går in och kikar lite i de bara, men jag tror inte att de behövs.
Citera
2019-07-12, 22:17
Medlem
Snubblade över ett excelark som visar samtliga ansökningar för att bedriva YH-utbildningar 2020. Noterbart är att det ser ut att bli betydligt färre lokförarutbildningar nästa höst. Står redan klart att Östsvenska yrkeshögskolan (Protrain) skippar Hässleholm och Borlänge och endast kör Mjölby och Stockholm. SKY (TCC) vill som i år köra i Haninge och Hallsberg men vill 2020 starta i Umeå istället för Göteborg. MTR har inte sökt tillstånd för sin utbildning 2020. Nässjöakademin har heller inte ansökt för 2020. Det har däremot Ängelholms kommun gjort.

Max 6 utbildningar nästa höst jämfört med 9 i år. Hur tolkar vi detta? Är marknaden påväg att mättas? Få sökanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in