Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ha ha. Ja det får ju du tro om du vill.

Ja, jag antar det, vad skulle annars få dig att kommentera just här annars? Eller har du erfarenhet av att köra tåg eftersom du tror att det är så tråkigt?
Senast redigerad av JoyyeBoy 2020-09-05 kl. 14:09.
Citera
2020-09-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
En sak jag tror Trafikverket och järnvägsföretagen är intresserade av att veta är om du fungerar i en tråkig miljö. Att ensam köra tåg långa sträckor ute i Sverige är även djäkligt enahanda.

Det är faktiskt ett väldigt roligt jobb. Men alla tycker olika så klart, de som tycker det är "djäkligt enahanda" och "i en tråkig miljö" kommer nog inte stanna kvar länge i jobbet.
Citera
2020-09-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Ärligt talat, fyller dessa tester någon vidare funktion? Man blir väl knappast någon bättre förare jämfört med någon annan som inte klarar testerna men kanske har ett genuint intresse för yrket?

Nu kommer säkert några hävda att det handlar om att kunna fatta snabba beslut samt kunna ta åt sig information snabbt, men finns säkert flera andra yrkesgrupper där ute som kvalar in på den listan.

Och nej, jag har aldrig sökt till utbildningen och kommer inte göra det heller. Bara en tankeställare jag fick efter att jag läst några av dem senaste inläggen.

Ärligt talat tror jag mer det handlar om utslagning bland alla tusentals sökare. Är en eftertraktad kurs som är endast på 1 år, många får därefter ett ganska välbetalt jobb.

Skolorna håvar även in lite cash då varje elev som tar sig vidare betalar för testerna, så de tar nog gärna vidare fler till steg 2 på flit så de får in så mkt som möjligt!

Testerna känns överdrivna o kommer inte avgöra om du kan ratta ett tåg eller ej... känns som man behöver vara nån supermänniska för att tag sig hela vägen eller bara ha lite flyt.
Citera
2020-09-05, 22:16
Medlem
Kupos avatar
På den skola jag gick var testerna enbart en stor kostnad. Betala behövde man endast göra om man klarade alla tester för att sedan tacka nej till plats på utbildningen.

Sen har jag upplevt att de flesta lokförarelever och lokförare jag mött varit vettiga personer som tar jobbet på allvar så nog tror jag testerna fyller en funktion. Självklart slinker det igenom några mindre lämpliga individer men det hade helt klart kunnat vara betydligt värre.

Det krävs ju inte mycket för att ställa till stora problem då järnvägen är väldigt störningskänslig.
Citera
2020-09-07, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Ärligt talat tror jag mer det handlar om utslagning bland alla tusentals sökare. Är en eftertraktad kurs som är endast på 1 år, många får därefter ett ganska välbetalt jobb.

Skolorna håvar även in lite cash då varje elev som tar sig vidare betalar för testerna, så de tar nog gärna vidare fler till steg 2 på flit så de får in så mkt som möjligt!

Testerna känns överdrivna o kommer inte avgöra om du kan ratta ett tåg eller ej... känns som man behöver vara nån supermänniska för att tag sig hela vägen eller bara ha lite flyt.

På de flesta utbildningar idag betalar man bara för testerna om man klarar dem och går vidare hela vägen till en erbjuden plats som man sen tackar nej till. Om man klarar sig hela vägen och får en plats på utbildningen som man sen går så betalar man inte för testerna.

Jag betalade inte en krona för någon av testerna. Det enda jag betalade för under ansökningen var läkartestet som skulle göras innan första veckan på utbildningen.
Citera
2020-09-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
På de flesta utbildningar idag betalar man bara för testerna om man klarar dem och går vidare hela vägen till en erbjuden plats som man sen tackar nej till. Om man klarar sig hela vägen och får en plats på utbildningen som man sen går så betalar man inte för testerna.

Jag betalade inte en krona för någon av testerna. Det enda jag betalade för under ansökningen var läkartestet som skulle göras innan första veckan på utbildningen.

Det stämmer inte riktigt längre.
Protrain, MTR YH, Nässjöakademien och trafikverksskolan tar alla betalt för urvalstesterna. TCC tar betalt om man kommer in men väljer att tacka nej.
Citera
2020-09-07, 15:11
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Protrain, MTR YH, Nässjöakademien och trafikverksskolan tar alla betalt för urvalstesterna. TCC tar betalt om man kommer in men väljer att tacka nej.
Intressant! Väldigt förståeligt eftersom det åt upp en ganska stor del av utbildningens budget. Hur mycket får man betala?
Citera
2020-09-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StBy

Då har det ändrats efter 2018/19 för när jag gick utbildningen för ett år sedan tog Protrain inte betalt för testerna så länge man inte tackade nej till en erbjuden plats om man klarat alla steg. Samma var det på TCC året innan vet jag.
Citera
2020-09-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Intressant! Väldigt förståeligt eftersom det åt upp en ganska stor del av utbildningens budget. Hur mycket får man betala?
750+1950 kr enligt Protrains hemsida, plus läkarundersökningen då.
Citera
2020-09-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Beror ju på vad man tycker är roligt, bästa jobbet med bästa utsikten enligt mig, men Trafikverket bryr sig inte om testerna, Transportstyrelsen är det däremot som är med och tar fram parametrar som man ska testas för.

Du låter lite bitter, failat på testerna?

Är inte trafikverket & Transportstyrelsen same shit eller? 😎😎
Citera
2020-09-09, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardanoProffset
Är inte trafikverket & Transportstyrelsen same shit eller? 😎😎

Nej, två olika myndigheter med olika inriktning och områden.
Citera
2020-09-09, 16:06
Medlem
Hehe lite tråkigt att de hade exakt samma test som i första testrundan i ett av delmomenten :P får man återigen förlita sig på turen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in