Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 22:51
  #4861
Medlem
GarethKs avatar
Fick häromdagen besked från Ängelholm att jag inte hade gått vidare till test 2 pga ”inte nått upp till kravgränsen på personlighet.” Det kändes rätt så jävla svårsmält. Jag var helt inställd på att inte gå vidare men då för att jag inte trodde att jag skulle vara tillräckligt bra på simultanförmåga och/eller de andra testerna, trodde verkligen inte att det var min personlighet som skulle sätta käppar i hjulet. Jag är liksom en lugn och mentalt stabil person utan diagnoser så vad det är som inte passar in i profilen vet jag inte. Enligt en barndomskompis som är lokförare sen lång tid tillbaka hade jag passat fint inom yrket. Känns också rätt så godtyckligt att sila bort folk på ett psykologiskt test över nätet utan att ens ha träffat människan IRL, men jag fattar väl egentligen att de måste göra så med det hårda söktrycket. Kändes bara som just den delen av testet var rätt godtyckligt och man visste ibland inte vad det var man svarade på, speciellt inte när tiden tickade.
Och ja, jag är bitter får testa att söka igen nästa år och fejka min personlighet då
Citera
2022-11-15, 17:55
  #4862
Medlem
Carts avatar
Jag sökte också till Ängelholm men fick exakt samma besked som du GarethK. Föll på personlighetstestet. Surt när resten av testet gick så bra.
Citera
2022-11-16, 01:46
  #4863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag tycker att jobbet är super. Bästa är att det är frihet under ansvar, ingen man behöver svara upp till eller impa på. Bra mix av att träffa kollegor på raster och få vara ensam med nån bra podd, uppleva vackra vyer. Sämsta är tiderna, om man får lite sämre turer nån period och är borta mycket hemifrån. Tiderna är ju olika på olika företag, men tåg körs ju dygnet runt, året runt. Börjar 03 som tidigast och kan sluta 01-02 som senast, och sen en blandning däremellan. Lönen varierar ju också, jag brukar få ut runt 30 efter skatt. Jobbet är inte svårt i sig, men när saker skiter sig kan det vara utmanande, telefonerna ringer, alla vill ha info av dig samtidigt som du ska typ felsöka fordonet/ta bra beslut osv. Det gäller att ha koll på reglerna även när det blir stressigt. Jag tycker sällan att det blir långtråkigt, men jag trivs med att vara ensam emellanåt och har många poddar jag följer. Sover borta i snitt 1 natt/v.

Hur svåra testerna upplevs är ju väldigt individuellt, men krasst kan man säga att har man profilen de söker är det inte särskilt svårt. Var utvilad och läs/lyssna noga på instruktionerna, mer kan man inte göra. Jag har bara gymnasiematte i bagaget och matte var typ det minst avancerade på testerna. Snarare att det var att man skulle lösa enklare tal samtidigt som man skulle lösa något annat.

Lycka till!

Vilken matte läste du på gymnasiet? Jag läste den absolut lättaste matten, matte 1a. Inget mer. Och det är flera år sedan.

Kan du berätta mer om testerna? Vad består de av? Vilka områden?

Tack för ditt inlägg och dina lyckönskningar!
Citera
2022-11-16, 01:48
  #4864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarethK
Fick häromdagen besked från Ängelholm att jag inte hade gått vidare till test 2 pga ”inte nått upp till kravgränsen på personlighet.” Det kändes rätt så jävla svårsmält. Jag var helt inställd på att inte gå vidare men då för att jag inte trodde att jag skulle vara tillräckligt bra på simultanförmåga och/eller de andra testerna, trodde verkligen inte att det var min personlighet som skulle sätta käppar i hjulet. Jag är liksom en lugn och mentalt stabil person utan diagnoser så vad det är som inte passar in i profilen vet jag inte. Enligt en barndomskompis som är lokförare sen lång tid tillbaka hade jag passat fint inom yrket. Känns också rätt så godtyckligt att sila bort folk på ett psykologiskt test över nätet utan att ens ha träffat människan IRL, men jag fattar väl egentligen att de måste göra så med det hårda söktrycket. Kändes bara som just den delen av testet var rätt godtyckligt och man visste ibland inte vad det var man svarade på, speciellt inte när tiden tickade.
Och ja, jag är bitter får testa att söka igen nästa år och fejka min personlighet då

Vad trist!
Vad var det för typ av frågor på personlighetstesterna som gjorde att du inte klarade det, tror du? Vad frågade de om?

Kan du berätta mer om de övriga testerna - vad består de av? Vilka områden handlar det om?
Citera
2022-11-16, 01:49
  #4865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cart
Jag sökte också till Ängelholm men fick exakt samma besked som du GarethK. Föll på personlighetstestet. Surt när resten av testet gick så bra.

Vad trist!
Vad var det för typ av frågor på personlighetstesterna som gjorde att du inte klarade det, tror du? Vad frågade de om?

Kan du berätta mer om de övriga testerna - vad består de av? Vilka områden handlar det om?
Citera
2022-11-16, 13:58
  #4866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karrankarran
Vilken matte läste du på gymnasiet? Jag läste den absolut lättaste matten, matte 1a. Inget mer. Och det är flera år sedan.

Kan du berätta mer om testerna? Vad består de av? Vilka områden?

Tack för ditt inlägg och dina lyckönskningar!
Läste matte A och B tror jag, fick godkänt men var verkligen ingen stjärna. Sen var det ju också typ 20 år sen..haha

Gjorde testerna för snart 6 år sen, så minns inte och ändras ju säkert lite då och då. Men hemma var det typ 6 olika tester, typ logik, lokalsinne, simultanförmåga, att reagera snabbt typ när två lika figurer dyker upp.

Första på plats var matrigma-figurer, minne = läsa en text med massa olika adresser, namn osv för att sen svara på frågor om de i slutet av dagen. Sen ett sjukt jobbigt häfte med massa krångliga texter med frågor till, med snarlika alternativ.

Sista testdagen var vid datorn, typ högerklicka om detta händer, vänsterklicka om detta händer och så fort som möjligt. Sen den välkända med att stirra på en skärm och klicka snabbt när en prick dyker upp. Satt väl i typ 20 min med den, pricken kom typ 120 gånger, man såg ju prickar överallt flera timmar efteråt haha och sen avslutade med intervju med psykolog.

Juste, var ett häfte med över 100 personlighetsfrågor, typ hur viktigt tycker du det är med .. ? Mycket viktigt, inte så viktigt, oviktigt osv.
__________________
Senast redigerad av Andersson5035 2022-11-16 kl. 14:17.
Citera
2022-11-19, 19:12
  #4867
Medlem
Alanas avatar
Jag undrar om man inte borde få ett intyg eller liknande på att man klarat den psykologiska delen? Gjorde testerna hos TCC men skulle ju vilja kunna använda de resultaten hos andra utbildare till nästa testtillfälle.
Citera
2022-11-19, 20:11
  #4868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag undrar om man inte borde få ett intyg eller liknande på att man klarat den psykologiska delen? Gjorde testerna hos TCC men skulle ju vilja kunna använda de resultaten hos andra utbildare till nästa testtillfälle.
Jo. Jag fick iaf en ifylld blankett (blanketten är från Transportstyrelsen) direkt i handen av psykologen.
Citera
2022-11-19, 20:30
  #4869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag undrar om man inte borde få ett intyg eller liknande på att man klarat den psykologiska delen? Gjorde testerna hos TCC men skulle ju vilja kunna använda de resultaten hos andra utbildare till nästa testtillfälle.
Man får ett intyg att man klarat den psykologiska delen men det innebär tyvärr inte att andra accepterar den. Jag blev godkänd av Aon efter att ha sökt till MTR. Men SJ ville inte godkänna dom då dom inte använder Aon och ville att jag skulle bli godkänd i deras tester.
Citera
2022-11-19, 20:55
  #4870
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jo. Jag fick iaf en ifylld blankett (blanketten är från Transportstyrelsen) direkt i handen av psykologen.
Var gjorde du testerna?
Citera
2022-11-20, 08:55
  #4871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Var gjorde du testerna?
Protrain Mjölby 2017.
Citera
2022-11-20, 10:02
  #4872
Medlem
Vet någon här vad ligger lönen på hos bemanningsföretagen, samt vad är arbetstiderna är under jobbveckan?

En annan fråga som jag har sökt förgäves på är; hur räknar/ loggar man arbetstiden? Har man någon sorts stämplingsterminal på varje kontor och sånt? Eller han man någon app som noterar avgångs och ankomsttider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in