Citat:
Ursprungligen postat av
sodermalmskisen
Ok!
Med risk att du skrivit detta tidigare i tråden.
1. Kör du gods / person?
2. Om du har erfarenhet av båda, vad föredrar du och varför? Fördelar / nackdelar?
3. Lön har ju avhandlats men ändå. För den som gillar att jobba, vad landar OB och övertid på om man kör på relativt mycket utan att överdriva?
4. Enkelt / svårt att få 7/7 eller 8/6 schema? Enligt vissa verkar det bli alltmer ovanligt vilket låter märkligt givet att det fortsatt är ett bristyrke ie arbetsgivarna lär väl vilja tillmötesgå.
5. Hur snurrigt är ett standardschema egentligen? Har inga bekymmer med tidsomställning, natt osv men om man regelbundet behöver dygna och förlora 1-2 dagars sömn per vecka kan det såklart bli lite tufft i längden.
5. Hur är synen, både från arbetsgivare och kollegor, på nytillskott. Är man helt förpassad dålig lön och kassa arbetstider i början eller är det överlag en trivsam bransch med bra folk att ha en framtid inom?
6. Hur upplevde du utbildningen? Både läst att den är relativt intensiv samt "riktigt slapp".
7. Något övrigt?
Självklart får fler nyexade och erfarna andra lokförare i tråden svara upp om ni vill. Allt uppskattas. Om jag hoppar på blir det en totalomställning både i livet i stort, inkomst och "typ av jobb" för egen del så det känns både spännande och lite småläskigt.
Jag tar mig friheten att svara då..
1. Jag kör persontåg.
2. Har aldrig kört gods, inget som lockade varken innan eller nu, men jättenyttigt att åtminstone testa under utbildningen.
3. Skiljer ju mellan olika företag och beror också på om det är en period hos företaget då det finns mycket gnet (extrapass) att ta, då kan det ju bli mycket för den som vill. Aktuella grundlöner hos olika företag kan du hitta i tråden "fråga en lokförare".
4. Samma här, olika på olika företag. Vissa har bara komprimerade, vissa har en del och vissa inte alls.
5a. Också olika för olika företag. Ibland kan de planera lite taskigt så dygnsrytmen kastas lite och typ börja jättetidigt efter ledig helg osv men oftast är det helt okej hos oss iaf tycker jag.
5b. Kan ju bara tala för SJ där jag jobbar, men där görs ingen skillnad på anställningslängd när det kommer till schemaval, semesterval etc och tror det är samma på de flesta företag. Lönen går man in på en grundlön men man kommer ofta ganska snabbt upp i sista lönesteget, hos SJ efter 2 år tex.
6. Det beror på vad man har för ambitioner skulle jag säga. Jag ville verkligen lära mig allt ordentligt, siktade på alla rätt på proven osv så jag pluggade rätt mycket. Men finns de som inte lägger ner jättemycket tid utöver att vara där på lektionerna typ.
7. Det är ett kanonjobb tycker jag! Nackdelen är väl de varierande tiderna, att man jobbar varannan helg och årets alla dagar, julafton osv. Men det är också typ enda nackdelen. Man sköter sig själv, ingen direkt stress och man får vara ifred