2014-07-25, 22:36
Medlem
En viss herre blev megakänd och fick till och med sin färg patenterad (!!) genom att måla en tavla helt blå. Tavlorna är säkert värda flera miljoner idag. Jag tänker inte ens kommentera detta.
Citera
2014-07-26, 11:29
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Modern (samtida) konst är ju så himla heterogent. Man måste väl i princip ogilla det mesta för att anse att all modern konst är ren smörja.

Exakt. Att diskutera med någon som avfärdar all modern konst som smörja är lika meningslöst som att analysera en VM-match med gammal tant som inte förstår meningen med "en massa karlar springer efter en boll."
Citera
2014-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Här kommer länken igen:
http://4.bp.blogspot.com/-s-_XcrmI26.../MB2013_18.jpg
(klicka på länken)

Nu blev jag för ovanlighetens skull lite intresserad av modern konst. Denna konstnär kan ju bevisligen måla. Och bilden är inte ointressant. Samtidigt känns det ändå lite som slöseri att måla något som hade gjort sig lika bra som fotografi (om jag förstår det rätt så målar han utifrån fotografier han själv har tagit). Måleri ger ju möjligheten att avbilda scener som hade varit omöjliga att arrangera i ett fotografi och det känns som att en hel del potential går förlorad där om man ändå målar det som lika gärna hade kunnat fotograferas.
Citera
2014-07-26, 20:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringy
Nu blev jag för ovanlighetens skull lite intresserad av modern konst. Denna konstnär kan ju bevisligen måla. Och bilden är inte ointressant. Samtidigt känns det ändå lite som slöseri att måla något som hade gjort sig lika bra som fotografi (om jag förstår det rätt så målar han utifrån fotografier han själv har tagit). Måleri ger ju möjligheten att avbilda scener som hade varit omöjliga att arrangera i ett fotografi och det känns som att en hel del potential går förlorad där om man ändå målar det som lika gärna hade kunnat fotograferas.

Håller inte med dig. Det är skillnad på Borremans och hyperrealistiskt måleri - framgår kanske tydligare här:

http://www.anamappe.com.br/blog/2011...ael-borremans/

Dels är har han uppenbart tillför måleriska kvaliteer, dels är är själva motiven omöjliga att fotografera utan manipilation.
Citera
2014-07-27, 12:13
Medlem
alltså..jag vet inte om detta är modern konst. men jag gillar verkligen de här tavlorna, och är totalt nörd på dem därför letar jag efter likar som också gillar dem. vad tycker ni om dem? http://www.bimago.se/tavlor/stilleben.html
Citera
2014-07-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Exakt. Att diskutera med någon som avfärdar all modern konst som smörja är lika meningslöst som att analysera en VM-match med gammal tant som inte förstår meningen med "en massa karlar springer efter en boll."
Du tycker inte att det är lite fördomsfullt att använda uttrycket "en massa karlar" vilket indikerar att du tar för givet att det är herrar som spelar? Det finns trotts allt även damer som springer efter en boll. Kanske är det så att den som avfärdar all modern konst som smörja har samma inställning till konst som du har till fotbolls-VM. Ni gör vissa (omedvetna?) associationer till begreppen VM-match respektive modern konst medan det finns andra uttryckssätt (damfotboll, konstriktningar) som ni vanligen inte ser eller tänker på.
Citera
2014-07-28, 18:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Du tycker inte att det är lite fördomsfullt att använda uttrycket "en massa karlar" vilket indikerar att du tar för givet att det är herrar som spelar? Det finns trotts allt även damer som springer efter en boll. Kanske är det så att den som avfärdar all modern konst som smörja har samma inställning till konst som du har till fotbolls-VM. Ni gör vissa (omedvetna?) associationer till begreppen VM-match respektive modern konst medan det finns andra uttryckssätt (damfotboll, konstriktningar) som ni vanligen inte ser eller tänker på.

Du missar ju helt poängen i inlägget du citerar. Slottsherre refererar till en vedertagen fras, därav citationstecknen.
Citera
2014-07-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du missar ju helt poängen i inlägget du citerar. Slottsherre refererar till en vedertagen fras, därav citationstecknen.
Nej jag missade inte poängen. Däremot tycks du ha missat poängen med mitt inlägg.
Citera
2014-07-28, 19:43
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Nej jag missade inte poängen. Däremot tycks du ha missat poängen med mitt inlägg.

Jo, du missade helt poängen med föregående inlägg. Det du skrev var exakt vad den personen menade.
Citera
2014-08-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jo, du missade helt poängen med föregående inlägg. Det du skrev var exakt vad den personen menade.
Nix. Det inlägg jag svarade på ansåg att det inte var meningsfullt att diskutera modern konst med någon som inte förstod modern konst. Jag delar inte den uppfattningen. Det är bättre att förklara att modern konst inte bara är Clyfford Still eller getter med bilringar.

Inlägget var alltså tänkt som svar till den fiktiva dam som ansåg att fotboll "bara var en massa män som springer efter en boll" men som förstår konst. Det vill säga ett försök att demonstrera hur man kan svara någon som inte förstår istället för att bara avfärda personen i fråga eller uppvisa en elitistisk inställning av typen "du är dum som inte förstår".

Tydligen måst jag i fortsättningen vara lite tydligare med att påpeka vad jag menar.

För sakens skull bör jag nog tillägga att jag personligen tycker om Still men samtidigt förstår jag om inte alla uppskattar hans verk och avfärdar dem som "kludd". Angående geten med bilringen så är jag betydligt tveksamammare.
Citera
2014-08-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander
Ska detta vara något att placera skattepengar i?
Det finns privata finansiärer som är dumma nog
att placera pengar i det här.

http://www.baertling.com/bilder/2_4.jpg
http://newsimg.bbc.co.uk/media/image...oth_203300.jpg
http://www.cs.berkeley.edu/~karthik/...0/dscf0145.jpg
http://www.artdealers.org/events/img/forum12.jpg
http://img-x.fotocommunity.com/76/4676076.jpg

För mig handlar modern konst om en enda sak och det
är konstnärens skicklighet att lura i "konstexperter"
att hans verk är värt väldigt mycket.
Vanligt folk är inte ett dugg intresserade av den här skiten.

Ju mindre konsten bygger på att påverka mottagaren på flera sinnliga plan men desto mer på samhällsvärderingar, desto mer skit blir det.
Citera
2014-08-03, 21:56
Citat:
Nix. Det inlägg jag svarade på ansåg att det inte var meningsfullt att diskutera modern konst med någon som inte förstod modern konst. Jag delar inte den uppfattningen. Det är bättre att förklara att modern konst inte bara är Clyfford Still eller getter med bilringar.

Inlägget var alltså tänkt som svar till den fiktiva dam som ansåg att fotboll "bara var en massa män som springer efter en boll" men som förstår konst. Det vill säga ett försök att demonstrera hur man kan svara någon som inte förstår istället för att bara avfärda personen i fråga eller uppvisa en elitistisk inställning av typen "du är dum som inte förstår".

Tydligen måst jag i fortsättningen vara lite tydligare med att påpeka vad jag menar.

För sakens skull bör jag nog tillägga att jag personligen tycker om Still men samtidigt förstår jag om inte alla uppskattar hans verk och avfärdar dem som "kludd". Angående geten med bilringen så är jag betydligt tveksamammare.

Du är riktigt trög i huvudet, du hade passat som politiker. Du menar alltså att herrfotboll inte är herrfotboll? Jävla soppa är vad du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in