Jag var där i somras med två vänner och fotade rätt friskt. Träffade på tre ur byns invånare som var hemskt trevliga att prata med bara man var trevlig tillbaka och förklarade sina intentioner med att vara där. Så de rykten som gör gällande att byns invånare skulle vara galna och komma och jaga folk därifrån köper jag inte för fem öre. Det handlar nog snarare om vilket intryck man gör som besökare. Man blir bemött som man bemöter andra, enkel logik. Kutar man runt på området med svarta ninja-kläder och kickar sönder rutor så hade jag nog hakat på och jagat bort dessa personer precis som byborna...
Vi var istället ärliga och öppna och berättade att vi var intresserade av övergivna platser och enbart där för att ta bilder, enbart medföra bilder från platsen, inget annat. Då var det inga som helst problem och vi pratade med dem i säkert 30-45 minuter. Mycket givande samtal eftersom de hade järnkoll på både sanatoriets historia (en av kvinnorna vi pratade med hade arbetat där), men även koll på allt strul med ägande av marken & fastigheten hit och dit. Så mitt tips om ni är nyfikna. Ta på er respektabla kläder, bär kamera synligt och uppträd trevligt och proffsigt så kommer ni få en förbaskat givande dag! Lycka till