2008-03-19, 15:08
Medlem
LadySilvervargs avatar
Jo, jag vet. Jag skrev bara in "sanatorium" på google, och det kom upp en massa info! Men det är rätt oklart vem som äger det.
Citera
2008-03-20, 02:23
Medlem
gubbjävels avatar
Jag var där i somras med två vänner och fotade rätt friskt. Träffade på tre ur byns invånare som var hemskt trevliga att prata med bara man var trevlig tillbaka och förklarade sina intentioner med att vara där. Så de rykten som gör gällande att byns invånare skulle vara galna och komma och jaga folk därifrån köper jag inte för fem öre. Det handlar nog snarare om vilket intryck man gör som besökare. Man blir bemött som man bemöter andra, enkel logik. Kutar man runt på området med svarta ninja-kläder och kickar sönder rutor så hade jag nog hakat på och jagat bort dessa personer precis som byborna...

Vi var istället ärliga och öppna och berättade att vi var intresserade av övergivna platser och enbart där för att ta bilder, enbart medföra bilder från platsen, inget annat. Då var det inga som helst problem och vi pratade med dem i säkert 30-45 minuter. Mycket givande samtal eftersom de hade järnkoll på både sanatoriets historia (en av kvinnorna vi pratade med hade arbetat där), men även koll på allt strul med ägande av marken & fastigheten hit och dit. Så mitt tips om ni är nyfikna. Ta på er respektabla kläder, bär kamera synligt och uppträd trevligt och proffsigt så kommer ni få en förbaskat givande dag! Lycka till
Citera
2008-03-20, 09:15
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Här har vi en "gubbjävel" som fattat galoppen!
Absolut bästa sättet att besöka bevakade ställen.
"Take nothing but pictures, leave nothing but footprints" är ett bra motto.
Citera
2008-03-20, 09:17
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Publicerat det ni skramlade ihop från Sandträsk nånstans gubbjävel??
Citera
2008-03-20, 10:32
Medlem
LadySilvervargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Kutar man runt på området med svarta ninja-kläder och kickar sönder rutor så hade jag nog hakat på och jagat bort dessa personer precis som byborna...

Ungefär vad jag också skulle ha gjort! Jag kan seriöst inte fatta vad det ger att förstöra gamla fina byggnader?? Stryk ska de ha!
Citera
2008-03-20, 20:08
Medlem
gubbjävels avatar
Alltid trevligt med folk som förstår vikten av inte förstöra våra fina gamla objekt. Heder åt er.

Jag tror tyvärr inte att bilderna från Sandträsk åkte upp på webben någonstans. Har ett minne av att jag fick lite ont tid och skulle "ta det senare", vilket naturligtvis aldrig blev av. Men då jag kommer hem igen efter påsk ska jag kolla genom bilderna och kanske slänga upp dessa. Har ingen bra sida att lägga upp dem på, tidigare har jag/vi (sleazy mfl) använt oss av http://marmeladov.myphotoalbum.com/ för att lägga upp bilder, men som ni ser har vi inte varit så flitiga att offentliggöra våra bilder. Ska bli bättre...

Måste ge dig beröm för din sida Tomt och Öde. Gillar mixen av text och bild, blir så mycket mer levande då.
Citera
2008-03-20, 23:08
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Man bugar o tackar...
Citera
2008-03-21, 01:21
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Jag var där i somras med två vänner och fotade rätt friskt. Träffade på tre ur byns invånare som var hemskt trevliga att prata med bara man var trevlig tillbaka och förklarade sina intentioner med att vara där. Så de rykten som gör gällande att byns invånare skulle vara galna och komma och jaga folk därifrån köper jag inte för fem öre. Det handlar nog snarare om vilket intryck man gör som besökare. Man blir bemött som man bemöter andra, enkel logik. Kutar man runt på området med svarta ninja-kläder och kickar sönder rutor så hade jag nog hakat på och jagat bort dessa personer precis som byborna...

Vi var istället ärliga och öppna och berättade att vi var intresserade av övergivna platser och enbart där för att ta bilder, enbart medföra bilder från platsen, inget annat. Då var det inga som helst problem och vi pratade med dem i säkert 30-45 minuter. Mycket givande samtal eftersom de hade järnkoll på både sanatoriets historia (en av kvinnorna vi pratade med hade arbetat där), men även koll på allt strul med ägande av marken & fastigheten hit och dit. Så mitt tips om ni är nyfikna. Ta på er respektabla kläder, bär kamera synligt och uppträd trevligt och proffsigt så kommer ni få en förbaskat givande dag! Lycka till

Agerar inte alla så?
Nä men kort o gott kan jag ju inte mer än hålla med om att de där också e min melodi
Själv tog jag kontakt med komunen för att komma in i det Sanatorie som ligger i mitt galleri på laglig väg. Dock fick jag aldrig svar så jag tog mig in ändå...Utan att förstöra ett skit, tyvärr går ju inte det ibland, o då e de bara till o vända om
Citera
2008-03-28, 10:18
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Agerar inte alla så?
Nä men kort o gott kan jag ju inte mer än hålla med om att de där också e min melodi
Själv tog jag kontakt med komunen för att komma in i det Sanatorie som ligger i mitt galleri på laglig väg. Dock fick jag aldrig svar så jag tog mig in ändå...Utan att förstöra ett skit, tyvärr går ju inte det ibland, o då e de bara till o vända om

Mja, tyvärr använder sig nog inte alla sig av den metoden nej. Jag inbillar mig att det kan vara lite åldersrelaterat, men vad jag baserar det på vet jag inte.

För övrigt blev jag rätt fascinerad av det sanatorium du hittat. Barnpaviljongen var riktigt läcker! Får man fråga var i Sverige det ligger? Du behöver inte nämna ord om du inte vill, men iaf län eller kommun vore trevligt
Citera
2008-03-28, 13:20
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Mja, tyvärr använder sig nog inte alla sig av den metoden nej. Jag inbillar mig att det kan vara lite åldersrelaterat, men vad jag baserar det på vet jag inte.

För övrigt blev jag rätt fascinerad av det sanatorium du hittat. Barnpaviljongen var riktigt läcker! Får man fråga var i Sverige det ligger? Du behöver inte nämna ord om du inte vill, men iaf län eller kommun vore trevligt

You´ve got pm , vad gäller barnpaviljongen så kan jag ju tillägga att jag aldrig va nere i källaren pga tidsbrist (dock fanns där inte så mycket att se enligt farsan).
Citera
2008-03-29, 16:24
Medlem
LadySilvervargs avatar
Nu drar vi till Sandträsk! Önska oss lycka till!
Citera
2008-03-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySilvervarg
Nu drar vi till Sandträsk! Önska oss lycka till!

Lycka till och hoppas man får se några bilder från ert besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in