2011-05-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Hah! Det där luktar stöldgods lång väg om jag får låta mina instinkter tala!?

Någon som orkar ringa och fråga lite? Eller tipsa farbror mässing?

.
Jag mejlade personen och frågade om varans ursprung och om det fanns originalkvitto kvar. Detta är svaret jag fick:

Citat:
Hej [mitt namn].

Nej, tyvärr finns det inte original kvitto till den då jag nästan aldrig frågar om såna när jag köper motorsågar. Den köpte jag av en tant vems gubbe dog för 1-2år sen o hon sålde den tillsammans med massa andra maskiner till mej när hon skulle flytta från hus till lägenhet. Jag själv köper/säljer trädgårsmaskiner och har inte använt den själv utan bara gått igenom den o sen testat den för att se att allt funkar som det ska.Det är nog allt vad jag kan säga om den.

Tackar får visat intresse. Ha det gott.

Mod kan radera mitt förra inlägg, tack.
Citera
2011-05-22, 19:15
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag mejlade personen och frågade om varans ursprung och om det fanns originalkvitto kvar. Detta är svaret jag fick:

Mod kan radera mitt förra inlägg, tack.

Ganska lägligt att den förra ägaren är död

Det är ju gratis att slänga upp hur många auktioner man vill på tradera nu fram till midnatt utan kostnader, men tro på fan att det ska börja jävlas nu då och går inte ladda upp bilder. Och det är väl knappast nån som sitter på Tradera och jobbar en söndagkväll. Får hoppas dom förlänger sommaryran om den inte kommer igång igen snart. Hade ju tänkt slänga upp så många auktioner som jag hinner nu fram till midnatt så det här känns snöpligt.
Citera
2011-05-23, 02:27
Medlem
Hej!
Behöver hjälp med ett köp från tradera.
För två veckor sedan köpte jag ett par hörlurar från en snubbe på tradera. Jag hade mailkontakt med honom innan jag skickade över pengar till hans konto. I mailet frågade jag klart och tydligt om detta var en äkta vara, och inte någon kopia av något slag. Han svarade att detta var en fullt äkta produkt, och absolut ingen kopia.
Eftersom frakten tog så lång tid, varan skulle vara ny, och priset var relativt lågt så började jag få onda aningar.
Det visade sig att denna kille i sin tur beställde från dealextream i Hong Kong och skickade produkten direkt till mig.
Hörlurarna är 100% fake och jag känner mig grundlurad.

Kan jag kräva mina pengar tillbaka? Eftersom jag har flera mail från honom där han understryker att detta inte är någon kopia, och att det i annonsen inte står något om att han skulle skicka mig en kopia från Hong Kong och inte någon äkta vara, så borde jag få rätt? Eller?

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2011-05-23, 02:49
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellis
Hej!
För två veckor sedan köpte jag ett par hörlurar från en snubbe på tradera. Jag hade mailkontakt med honom innan jag skickade över pengar till hans konto. I mailet frågade jag klart och tydligt om detta var en äkta vara, och inte någon kopia av något slag. Han svarade att detta var en fullt äkta produkt, och absolut ingen kopia.
Eftersom frakten tog så lång tid, varan skulle vara ny, och priset var relativt lågt så började jag få onda aningar.
Det visade sig att denna kille i sin tur beställde från dealextream i Hong Kong och skickade produkten direkt till mig.

Kan jag kräva mina pengar tillbaka? Eftersom jag har flera mail från honom där han understryker att detta inte är någon kopia, och att det i annonsen inte står något om att han skulle skicka mig en kopia från Hong Kong och inte någon äkta vara, så borde jag få rätt? Eller?

Tacksam för snabbt svar!

Har du inte fått vad som lovats enligt objektbeskrivningen så har han brytit sin del av ert kontrakt ni skapat i.o.m. affären.

Jag hade bett om pengarna tillbaka mot att du skickar tillbaka hörlurarna, går han inte med på detta så hota med polisanmälan.

Du kan ju polisanmäla eller prata med tradera som väl troligen råder dig att polisanmäla, om du tycker det känns lönt.

Huruvida polisen kommer göra något åt det vet jag inte, är det ingen större summa pengar så hade jag gett honom ett riktigt negativt omdömme om han inte gått med på återköp. Jag tror inte att varken Tradera eller polisen är till nån större hjälp.
Citera
2011-05-23, 07:57
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för snabbt svar!
Jag var i en liknande situation på så vis att jag köpte ett par hörlurar på tradera som visade sig vara piratkopior. Jag googlade på hörlurarnas riktiga namn + fake och fick då upp en del sidor som beskriver piratkopiorna med bilder och vad som skiljer dem åt från originalet.

Sedan mejlade jag säljaren och förklarade att hörlurarna var piratkopior och länkade till bevisen i form av olika internetsidor som alltså gjorde det väldigt klart att det rörde sig om en piratkopia. Framförallt är det förpackningen som brukar skilja dem åt. Det var denna sida jag länkade till, som beskriver skillnad mellan original och piratkopia: http://fakeheadphones.com/fake-creat...eview/01/2009/

Jag fick byta direkt utan problem och förmodligen hade jag kunnat få göra det även utan att ha letat upp "bevis" på att det rör sig om piratkopior, men med ett tydligt bevis som svart på vitt visar att säljaren har gjort fel, så lämnar det inte utrymme från säljaren till argumentation eller att vägra byta.

Jag råder dig att göra som mig.
Senast redigerad av Netlimiter.v1.30 2011-05-23 kl. 07:59.
Citera
2011-05-23, 11:03
Moderator
v50s avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för snabbt svar!

Det strider mot traderas regler att säljaren lägger ut en vara som han ej har själv utan istället efter du betalt beställer från en butik som de sedan skickar till dig, likaså att sälja piratkopior, så anmäl säljaren till tradera, inte för att jag tror att de bryr sig nämnvärt men om tillräckligt många gör det kanske de spärrar användaren.

Skriv till säljaren att du kommer ge negativt omdöme om inte du får pengarna tillbaka samt ge ett sådant för att varna andra, räkna dock med att du själv får ett negativt omdöme tillbaka som hämnd.
Citera
2011-05-23, 18:43
Medlem
Vad händer om säljaren inte får varan såld till det pris han vill ha? Kan han avbryta köpet eller måste han avsluta affären? Känns lite surt om man vinner en auktion och gör ett riktigt fynd och köparen bara skiter i att ta kontakt.
Citera
2011-05-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Vad händer om säljaren inte får varan såld till det pris han vill ha? Kan han avbryta köpet eller måste han avsluta affären? Känns lite surt om man vinner en auktion och gör ett riktigt fynd och köparen bara skiter i att ta kontakt.

Säljaren är tvungen att sälja till utropspriset om denne inte satt ett reservationspris, det kommer isåfall upp när du bjuder på varan.
Citera
2011-05-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det strider mot traderas regler att säljaren lägger ut en vara som han ej har själv utan istället efter du betalt beställer från en butik som de sedan skickar till dig, likaså att sälja piratkopior, så anmäl säljaren till tradera, inte för att jag tror att de bryr sig nämnvärt men om tillräckligt många gör det kanske de spärrar användaren.

Skriv till säljaren att du kommer ge negativt omdöme om inte du får pengarna tillbaka samt ge ett sådant för att varna andra, räkna dock med att du själv får ett negativt omdöme tillbaka som hämnd.

Tack för svaren!

Idag fick jag hem ett brev ifrån posten, där det stod att jag måste skicka in vad paketet innehåller och visa upp diverse andra saker. Den här råttan har alltså beställt paketet i mitt namn, så att jag ska få betala tullavgiften. Vilket inte stod något om i annonsen. Jag betalade honom 79kr i fraktavgift, det var det enda som behövdes sa han.
Detta handlar om 879kr + tull för min del, och för en fattig student kan det vara ganska mycket.

Han har traderaaliaset "dawic" och heter David Wictorsson. Har även hittat hans profil på facebook, där både namn och mejladress stämmer överens.

Hur mycket kommer detta att gå på i tullavgift?
Paketet väger 1kg ungefär, om det är till någon hjälp.

MVH
Tellis
Citera
2011-05-24, 18:25
Medlem
Hur fungerar det att köpa från ebay och hur säkert är det? Är galen sugen på att köpa ett par billiga högtalare för 3700 kr men de väger över 50 kilo så är det överhuvudtaget möjligt att få ifrån usa utan att betala sjukt mycket?
Citera
2011-05-24, 19:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Hur fungerar det att köpa från ebay och hur säkert är det?
Har köpt från england och hongkong flera gånger och de har funkat bättre än tradera men leveranstiden är lite lång ibland..
Citat:
..så är det överhuvudtaget möjligt att få ifrån usa utan att betala sjukt mycket?
Inte ens om du offrar en jungfru vid fullmåne å midnatt kan du få ett vettigt pris på den leveransen men kolla om du kan hitta priser på usps, ups och dhl's amerikanska hemsidor.
Citera
2011-05-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har köpt från england och hongkong flera gånger och de har funkat bättre än tradera men leveranstiden är lite lång ibland..
Inte ens om du offrar en jungfru vid fullmåne å midnatt kan du få ett vettigt pris på den leveransen men kolla om du kan hitta priser på usps, ups och dhl's amerikanska hemsidor.
de kostar 11k i sverige och bara 3,7k på ebay så några tusen i frakt och tull kan fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in