Hej!
Jag har funderat på att handla en klocka på eBay, då det är ganska mycket billigare än att handla från en inhemsk försäljare. Har dock ingen erfarenhet av att handla potentiellt "förfalskningsbegärliga" varor därifrån.
Klockan kostar drygt 3000 från onlineklockhandlare i Sverige, så det är ju ingen jättedyr klocka så risken att den är förfalskad borde väl vara tämligen liten? Säljaren har 100 % positiva omdömen och det står att den är helt ny och äkta.
Så jag har två frågor:
Hur stor är risken att klockan är förfalskad, begagnad eller under förväntningarna på något annat sätt?
Eftersom säljaren är inom EU så behöver jag inte oroa mig för tull/moms, eller hur?
Jag tackar ödmjukast på förhand för svar!
Säljaren verkar ok .
Företagssäljare med över 6000 100% nöjda kunder.
Eftersom det är ett företag gäller EU regler vid köp.
Har du kollat tradera?
Finns/fanns någon från Honkong där förut som sålde relativt billigt,
har själv köpt en Casio för två år sedan , inga problem.
Vad beträffar chansen för kopior så går gränsen här nog redan vid under tusenlappen.
Om du köper en ny klocka på ebay så är sannolikheten god för att den är en kopia, försök istället att köpa begagnat, då är du nästan helt säker på att du slipper råka på kopior.
Även när företaget är beläget i Storbrittanien och har flera tusen kunder och 100 % positiva omdömen? Står ju att den ska vara autentisk (klart man inte kan lita på det, men med så många nöjda kunder).
Brukar kopiaförsäljare också få goda omdömen, eller hur funkar det? Verkar ju som att nästan alla försäljare, även från förfalskningsmeckan som Hong Kong får 98%+ i omdömen, där jag antar att många säljer replikor.
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Säljaren verkar ok .
Företagssäljare med över 6000 100% nöjda kunder.
Eftersom det är ett företag gäller EU regler vid köp.
Har du kollat tradera?
Finns/fanns någon från Honkong där förut som sålde relativt billigt,
har själv köpt en Casio för två år sedan , inga problem.
Vad beträffar chansen för kopior så går gränsen här nog redan vid under tusenlappen.
http://www.replicawatchesonlineshope.com/
Så du tror inte att det handlar om en kopierad klocka? Vad är EU-reglerna? Om alla får så goda omdömen, hur ska man kunna bedöma om man kan lita på att det inte är replikor?
Asiatiska länder har jag ingen större lust att handla ifrån när det gäller eBay och dylikt, känns som att risken att det är förfalskat alltför ofta är större än chansen att det inte är det.
Personlingen så har jag så svårt att se att det skulle vara kopior då det är en säljare i Europa som verkar reko när man ser till omdömen och sånt, men jag vill ju inte riskera något
EDIT: De senaste 12 månaderna har säljaren fått över 1000 positiva omdömen men inga negativa eller neutrala. Hur kan det gå till, någon måste ju nästan lägga negativa bara för att jävlas? Att ha absolut inget negativt känns ju nästan otroligt, är det vanligt?
Senast redigerad av TheOmnipotent 2011-08-03 kl. 02:10.
Även när företaget är beläget i Storbrittanien och har flera tusen kunder och 100 % positiva omdömen? Står ju att den ska vara autentisk (klart man inte kan lita på det, men med så många nöjda kunder).
Brukar kopiaförsäljare också få goda omdömen, eller hur funkar det? Verkar ju som att nästan alla försäljare, även från förfalskningsmeckan som Hong Kong får 98%+ i omdömen, där jag antar att många säljer replikor.[...]
Jag uttalade mig generellt om hur det fungerar på ebay, inte om användaren i fråga. Ja, även sådana som säljer icke auteniska klockor brukar få ganska okej betyg. Folk får hem klockan, blir glada, lämnar omdöme och först efter ett tag så inser de att det är en icke-autentisk klocka, eller så räknade de med att det var en icke-autentisk klocka de köpte.
Brukar kopiaförsäljare också få goda omdömen, eller hur funkar det? Verkar ju som att nästan alla försäljare, även från förfalskningsmeckan som Hong Kong får 98%+ i omdömen, där jag antar att många säljer replikor.
Så du tror inte att det handlar om en kopierad klocka? Vad är EU-reglerna? Om alla får så goda omdömen, hur ska man kunna bedöma om man kan lita på att det inte är replikor?
Asiatiska länder har jag ingen större lust att handla ifrån när det gäller eBay och dylikt, känns som att risken att det är förfalskat alltför ofta är större än chansen att det inte är det.
Personlingen så har jag så svårt att se att det skulle vara kopior då det är en säljare i Europa som verkar reko när man ser till omdömen och sånt, men jag vill ju inte riskera något
EDIT: De senaste 12 månaderna har säljaren fått över 1000 positiva omdömen men inga negativa eller neutrala. Hur kan det gå till, någon måste ju nästan lägga negativa bara för att jävlas? Att ha absolut inget negativt känns ju nästan otroligt, är det vanligt?
Eu reglerna när det gäller kopior är det samma som i Sverige , om möjligt tillämpas de hårdare i vissa länder.
Om du betalar över tvåtusen för en klocka skulle du aldrig nöja dig med en kopia och ge gott omdöme,
om du betalade ett par hundralappar kanske.
Folk är inte helt blåsta och någon går säkert till urmakaren och kollar.
100% positiva omdömen är inte ovanligt på Ebay, jag har handlat ganska mycket där på sistone och
det är en helt annan still där jämfört med Tradera.
Det verkar som alla idioter i Sverige har samlats där.
Jag uttalade mig generellt om hur det fungerar på ebay, inte om användaren i fråga. Ja, även sådana som säljer icke auteniska klockor brukar få ganska okej betyg. Folk får hem klockan, blir glada, lämnar omdöme och först efter ett tag så inser de att det är en icke-autentisk klocka, eller så räknade de med att det var en icke-autentisk klocka de köpte.
Men att över 1000 stycken skulle göra det misstaget känns så otroligt, speciellt om det är i ett land där kopior är olagligt. Just på den butiken jag kollade på då alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Eu reglerna när det gäller kopior är det samma som i Sverige , om möjligt tillämpas de hårdare i vissa länder.
Om du betalar över tvåtusen för en klocka skulle du aldrig nöja dig med en kopia och ge gott omdöme,
om du betalade ett par hundralappar kanske.
Folk är inte helt blåsta och någon går säkert till urmakaren och kollar.
100% positiva omdömen är inte ovanligt på Ebay, jag har handlat ganska mycket där på sistone och
det är en helt annan still där jämfört med Tradera.
Det verkar som alla idioter i Sverige har samlats där.
Jag tror jag går på den klockan jag länkade. Är det möjligt att gå till vilken klockaffär som helst för att kolla om den är autentisk? Borde finnas ganska många auktoriserade Seiko-återförsäljare bland klockaffärerna i Sverige, eller hur?
Men att över 1000 stycken skulle göra det misstaget känns så otroligt, speciellt om det är i ett land där kopior är olagligt. Just på den butiken jag kollade på då alltså.
Jag tror jag går på den klockan jag länkade. Är det möjligt att gå till vilken klockaffär som helst för att kolla om den är autentisk? Borde finnas ganska många auktoriserade Seiko-återförsäljare bland klockaffärerna i Sverige, eller hur?
Gå på pantbanken istället, de är experter.
För att avgöra om den är äkta måste de i regel öppna och kolla bla boettens insida i och det är faktiskt inte alla handlare som har en heltidsanställd urmakare.
Du kan också goggla lite på " how to spot a fake XXXX"
Kan man ändra priset på frakten efter man har sålt sin vara?
Det är så att en svensk kan tänka sig att köpa mitt föremål. Men då vill han att frakten ska vara billigare. (satte ett högre fraktpris, men det gäller för alla länder).
hittade ett objektiv på Ebay som här i sverige kostar runt 7000kr, på ebay 4500kr, verkar dock lite för bra för att vara sant, kan det vara något lurt tro med moms t.ex? Är ju på tyska så kan inte urskilja särskilt mycket...
hittade ett objektiv på Ebay som här i sverige kostar runt 7000kr, på ebay 4500kr, verkar dock lite för bra för att vara sant, kan det vara något lurt tro med moms t.ex? Är ju på tyska så kan inte urskilja särskilt mycket...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!