Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-26, 17:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
postförskott vill man ju inte välja som säljare. Finns ju en del som råkat ut för " tomt paket" kunder" tex och där är man ju rätt chanslös.

Det är väl tvärt om? Postförskott är ju osäkert för köparna, eftersom man betalar innan man hämtar får paketet i handen.
Citera
2018-11-26, 18:04
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Har man nån säljgräns som ny säljare?

Har lite dyrare grejer jag vill sälja. Macbook iphone 8 och en rätt dyr bas.

Kommer man måsta skicka in bild på id och skit? Hatar sånt.

Snabbt och smidigt ska de va.

Bild krävs på samtliga annonser, men en del kommer undan med att rita ordet bild på en lapp och ladda upp, men annonserna stängs oftast då om någon anmäler.

Sådana saker brukar krävas att man erbjuder en säker betalningsförmedlare. ex, klarna, traderas swish-nummer eller paypal.
Citera
2018-11-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är väl tvärt om? Postförskott är ju osäkert för köparna, eftersom man betalar innan man hämtar får paketet i handen.

Det är osäkert för båda. Köparn kan bli blåst eller blåsa säljaren genom att hävda tomt paket etc. Väldigt vanligt med paypal och ebay.
Citera
2018-11-26, 18:17
Medlem
Citat:
Bild krävs på samtliga annonser, men en del kommer undan med att rita ordet bild på en lapp och ladda upp, men annonserna stängs oftast då om någon anmäler.

Sådana saker brukar krävas att man erbjuder en säker betalningsförmedlare. ex, klarna, traderas swish-nummer eller paypal.

Har ju bild redan fråm början. Men liksom säljer jag min mobil kan jag ju inte längre ta kort på varorna om nu tradera vill ha livebild mef dagens tidning typ. Tycker mest det känns anklagande men jobbigt också om det nu krävs
Citera
2018-11-26, 18:24
Medlem
Vad är säkra betalningsmetoder? Vad jag förstår så får man pengar 1-2dagar efter köpet. Det är inte så att tradera håller pengarna tills köparen godkännt varan eller nåt?

Om man bara måste vånta 1-2dagar som säljare är det ju lika bra aty kunna få pengarna direkt. Blåser du nån så hinner ju inte tradrra stoppa utbetalningen eftersom det bara tar 1-2 dagar.

Kanske missat nåt.?

Såg nån skrev ockso dom inte kunde sälja smycke för det normalt var höga slutpriser på sånt. Vad är det för trams? Vetkar ju va nån begränsning ändå
Citera
2018-11-26, 19:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Vad är säkra betalningsmetoder? Vad jag förstår så får man pengar 1-2dagar efter köpet. Det är inte så att tradera håller pengarna tills köparen godkännt varan eller nåt?

Om man bara måste vånta 1-2dagar som säljare är det ju lika bra aty kunna få pengarna direkt. Blåser du nån så hinner ju inte tradrra stoppa utbetalningen eftersom det bara tar 1-2 dagar.

Kanske missat nåt.?

Såg nån skrev ockso dom inte kunde sälja smycke för det normalt var höga slutpriser på sånt. Vad är det för trams? Vetkar ju va nån begränsning ändå

Som jag förstår det så finns det tre val.

Paypal: Pengarna betalas direkt, klagar köparen på köpet, ex säger att varan inte har kommit, så betalar paypal tillbaka till köparen om inte säljaren kan visa spårning som visar att varan är skickad.

Klarna: Betalar ut olika fort beroende av vilka omdömen som säljaren har, nya säljare får vänta veckor. Klarna kräver med att säljaren skickar spårbara försändelser, återbetalning sker om köparen säger att denna inte fått vara.

Både Klarna och Paypal lär kräva skadestånd ifrån säljaren som täcker återbetalningen.

Det handlar mest om att vara säkert för köpare.

https://info.tradera.com/sakra-betalsatt/
Citera
2018-11-26, 20:20
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ett klassikt sätt är att man väntar och lämna omdöme tills man är på dag 60 efter köpet. För vid dag 61 så kan inga omdömen lämnas.

Kan det vara det som hänt? Att hon gjorde sent för att du inte skulle kunna svara?
Nej. Varan betalades idag. Hon försökte få mig att skicka innan betalning och hotade med polis annars 2v senare kom pengarna. Så auktionen avslutades alltså för 2v sen.

Men går fan inte att lägga en kommentar. Hon har ljugit och skrivit att jag vägrat skicka den trots att hon betalat. Fick liksom pengarna och bevis för det IDAG. Så vill kunna kommentera hennes omdöme att hon är en som försöker luras.
Citera
2019-01-01, 17:04
Medlem
No6s avatar
Lack man blir på Traderas "bud-system". Ledde budgivningen och sista minuten kommer nån och lägger ett bud och jag skyndar för att höja budet vilket registreras. En tredje köpare kommer in i bilden och när jag ser att någon lagt att högre bud är jag snabb på knappen men har bara 5 SEKUNDER på mig att lägga nästa bud. Varför är det inte 30 sek mellan buden? Säljaren kunde fått mer pengar också om deras idiot-system hade fungerat som det ska.
Citera
2019-01-01, 17:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Lack man blir på Traderas "bud-system". Ledde budgivningen och sista minuten kommer nån och lägger ett bud och jag skyndar för att höja budet vilket registreras. En tredje köpare kommer in i bilden och när jag ser att någon lagt att högre bud är jag snabb på knappen men har bara 5 SEKUNDER på mig att lägga nästa bud. Varför är det inte 30 sek mellan buden? Säljaren kunde fått mer pengar också om deras idiot-system hade fungerat som det ska.

Varför lägger du inte ett högre maxbud redan innan slutsekunderna?
Citera
2019-01-01, 19:05
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför lägger du inte ett högre maxbud redan innan slutsekunderna?

psykologi
då kommer den andra att buda hela tiden

finns program som lägger max bud i sista sekunden
då hinner dom inte lägga om man har vinnande budet
Citera
2019-01-05, 01:19
Medlem
Ja fast jag håller med om att det är lika bra att lägga det man vill betala för annonsvaran och vara beredd på att lämna när det väl blir för högt.
Citera
2019-01-05, 17:18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6

ebay funkar på samma sätt, har själv missat ett par auktioner så när det bara var sekunder kvar, då gäller det att bara lägga ett högt pris när det är mindre än 10 sekunder kvar så sköter resten av sig självt... du har dig mao bara själv att skylla..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in