Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-14, 10:31
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Sålde en vara på tradera i mitten december för 1000kr, skickade o fick tillbaka paketet i retur idag att köparen troligen inte hämtat ut det. Vad gäller nu måste jag betala tillbaka pengar för att köparen inte hämtat ut varan den köpt av mig ? Kan jag bli anmäld ?

Beror på vad du skrev i annonsen. Men om du inte skrev något om vad som gäller, så brukar följande gälla.

1. Häv köpet och betala tillbaka pengarna.
eller
2. Be köparen att betala en ny frakt, om de fortfarande vill ha varan. Erbjud hemleverans om de vägrar besöka ombud för Covid-19.

Ja, du kan alltid bli anmäld och få negativa omdömen av köpare för uteliven vara. Bäst att är kontakta köparen och inte endast strunta i det.
Citera
2021-01-20, 23:51
Medlem
Man får ju tydligen importmoms på varor från Storbritannien nu efter brexit, så hur kan man exkludera Storbritannien från Ebays "Item Location" --> "Europe" sökbox? Väldigt irriterande att Storbritannien dyker upp i sökresultaten när man vill handla moms- och tullfritt.
Citera
2021-01-21, 13:03
Medlem
Bartman777s avatar
Någon som vet hur jag får bort detta automatiska sökord på traderas startsida?
Jag sökte på det för längesen och sedan dess har det stått kvar. Vet inte om jag lyckades göra något för att spara det som en snabblänk eller så.

Har ringat in vad jag menar, på bilden: https://ibb.co/Ns8pBfQ

Inget jätteproblem, men det är lite störigt att se det varje gång.
Tacksam för hjälp
Senast redigerad av Bartman777 2021-01-21 kl. 13:07.
Citera
2021-01-26, 14:31
Medlem
.-.-.s avatar
Nån som provat använda sig av Traderas köpskydd? Betala genom Paynova så ska man kunna få igen pengarna ifall man blir blåst eller att varan är defekt.
Känns lite girigt att man ska behöva betala för att va skyddad. På Ebay så har man alltid köpskydd utan att betala en krona extra. Men på Tradera ska man behöva betala 8% av varans pris för att få detta, det kan bli ganska feta pengar på dyrare varor.
Citera
2021-02-24, 17:16
Medlem
Ellixsoss avatar
Hjälp ._. Vrf är postmord alltid så här? Köpte en fotobok på eBay från USA i början på oktober förra året. I mitten på januari kom den till Sverige och jag kunde lägga in tracking nummret på postnords appen. Sedan har den varit i "tullklarering" sen dess. Trodde det bara tog lång tid som vanligt men nu returneras den! (?) Har ej fått något avisering om tull elr moms som jag skulle betalat. Skrev till kundtjänst och detta var svaret.

"tack för ditt mail.

Jag ser att försändelsen returnerats 23 februari. Returorsaken kommer att framgå på försändelsen när den ankommit tillbaka hos avsändaren. Därav hänvisar jag dig dit för mer information.

Om du inte mottagit din försändelse som väntat rekommenderar jag att du tar kontakt med avsändaren för att upprätta en reklamation på det saknade paketet. Det är avsändaren som köpt frakttjänsten av oss, och det är gentemot dem vi har ett avtal. Har vi då misslyckats med att följa tjänstens villkor är det avsändaren som har rätt till all eventuell ersättning från oss. Avsändaren kan, i sin tur, ersätta dig enligt deras tjänster och villkor.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att ringa till oss på telefon: 0771 - 33 33 10

Önskar dig en trevlig dag."

Måste jag vänta i 3 månader till nu bara för att ev. få veta vad problemet är? Om paketet är aviserat till mig kan inte jag få veta varför? Det har hänt 2 gånger nu att jag inte fått veta att jag har paket i tullen utan de skickar tillbaka det (?). Är halvny på att köpa på eBay, tyckt att jag läsa tillräckligt om svensk import nu så paketen ska klara tullen men ¯\_(ツ)_/¯ Tacksam för hjälp eller svar.
Citera
2021-03-26, 00:40
Medlem
Någon som har koll på hur detta brukar funka då jag inte håller på med tradera så mycket. Tänkte ta å sälja mitt nuvarande grafikkort då jag fått nytt i veckan. Det kortet jag har för tillfället är nästan sprillans nytt har använts försiktigt i lite mer än två veckor så är inga fel på det alls.

Läst lite om köpare (mest på Ebay och i USA men men) som är riktigt jävliga och försöker luras, de säger att kortet är "skadat" eller "inte funkar" så har de bytt ut det mot sitt egna trasiga eller snott delar från fläkten etc. Hur brukar sånt här funka om man blir utsatt för en sån här jävel. Lite nyfiken bara så man inte hamnar i skiten då det är lite dyrare grejer.
Citera
2021-03-26, 13:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouttopray
Någon som har koll på hur detta brukar funka då jag inte håller på med tradera så mycket. Tänkte ta å sälja mitt nuvarande grafikkort då jag fått nytt i veckan. Det kortet jag har för tillfället är nästan sprillans nytt har använts försiktigt i lite mer än två veckor så är inga fel på det alls.

Läst lite om köpare (mest på Ebay och i USA men men) som är riktigt jävliga och försöker luras, de säger att kortet är "skadat" eller "inte funkar" så har de bytt ut det mot sitt egna trasiga eller snott delar från fläkten etc. Hur brukar sånt här funka om man blir utsatt för en sån här jävel. Lite nyfiken bara så man inte hamnar i skiten då det är lite dyrare grejer.

Sälj kortet i befintligt skick. Skriv allt som behövs om kortet att det funkar utmärkt, aldrig överklockat osv. Du tar knappast ansvar om ett grafikkort som köpts beg inte funkar i köparens nya dator, det betyder inte att nåt är fel på grafikkortet.

Man har inte mycket ansvar om man säljer en fungerande vara begagnat och har varit ärlig från början.

Många är ju muppar som handlar från privatpersoner och tror sen nån ångerrätt eller garanti gäller.
Citera
2021-04-03, 16:39
Medlem
Någon som vet vart man kan köpa Tv spel till bra priser utanför Sverige nu när GB har infört brexit?

Tacksam för svar.
Citera
2021-04-03, 20:14
Medlem
MisterPlus46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Någon som vet vart man kan köpa Tv spel till bra priser utanför Sverige nu när GB har infört brexit?

Tacksam för svar.
Det finns ju fortfarande säljare från Portugal, Tyskland och Frankrike när man kikar på Ebay. Absolut verkar merparten vara från Storbritannien tyvärr, så en del fynd går man ju miste om.
Citera
2021-04-09, 13:40
Medlem
Tradera - tjuvarnas marknad

Akta er för att köpa saker på Tradera. Om säljaren skiter i att leverera så har skyddar Tradera identiteten.
De lämnar inte ut några personuppgifter så att du kan gå till kronofogde eller polis.

Fy, vilken usel policy. Gör en polisanmälan, säger Tradera. Om polisen frågar så får de personuppgifterna. Vem i detta land tror att polisen bryr sig om småbrott? Jag har två gånger anmält brott till polisen med all nödvändig information. Klappat och klart! "Spaningsuppslag saknas". De bryr sig inte. Annat med kronofogdemyndigheten men då måste du, självklart, ha personuppgifter vilka Tradera inte lämnar ut.
Citera
2021-04-09, 14:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heron12
Akta er för att köpa saker på Tradera. Om säljaren skiter i att leverera så har skyddar Tradera identiteten.
De lämnar inte ut några personuppgifter så att du kan gå till kronofogde eller polis.

Fy, vilken usel policy. Gör en polisanmälan, säger Tradera. Om polisen frågar så får de personuppgifterna. Vem i detta land tror att polisen bryr sig om småbrott? Jag har två gånger anmält brott till polisen med all nödvändig information. Klappat och klart! "Spaningsuppslag saknas". De bryr sig inte. Annat med kronofogdemyndigheten men då måste du, självklart, ha personuppgifter vilka Tradera inte lämnar ut.

Är det inte då snarare samhället och dess prioriteringar som är fel? Och inte Traderas policy som är fel?
Citera
2021-04-09, 14:12
Medlem
swebarbs avatar
Kan väl inte stämma? om polis efterfrågar uppgifter vid en anmälan så är dom nog skyldiga att lämna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in