Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Tjej skräckslagen och livrädd för att ha tvingats åka buss utan bälte:
Anna Dahl Steen och hennes familj skulle resa till Varberg med tåg.
Tåget ställdes in och en ersättningsbuss beställdes – men det som anlände till stationen var en stadsbuss utan bälten.
– Vi fick sitta på en så gott som fullsatt stadsbuss i nästan två timmar utan bälten och som körde i 90-120 kilometer i timmen. Jag var livrädd, säger Anna Dahl Steen.
https://www.expressen.se/gt/annas-sk...ussen-livradd/
-Höhö, lilla vän! Du var inte med på 70-talet antar jag? -Då åkte vi bil totalt utan bälten och utan bilbarnstolar! (De flesta av oss överlevde konstigt nog..)
Ja, att det ens lever några idag som är födda före 1985 är ju jättekonstigt då vi åkt obältade i bilar och bussar, och åkt snowracer utan hjälm, armbågsskydd och knäskydd. Ja det är ju underligt att vi lever! Folk ska fan lipa över allt och inget!
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
90-120, bussar ska ha hastighetsspärr så några 120 tror jag inte på och som dom säger, en stadsbuss är bättre än ingen buss alls.
Troligen är det väl en Boråsstadsbuss de fått åka i. Vet inte vilka det är som har hand stadstrafiken där, men har för mig det är Kelios. Dock så tror jag inte på några 120 i det läget. Jag väntar heller en kort tid på en ersättningsbuss och får en stadsbuss än en lång tid för en turistbuss. Sen lipade hon väl över att det inte fanns toa ombord
Men köp bil för helvete, så slipper du tåg och busstrul. Får väl bli en husbil för julgrisen om hon ska ha toa med sig så hon kan stanna 43 gånger på väg till Varberg då hon och hennes ungar verkar ha extremt toabehov.
Men typiskt Sverige, här ska man både ha hängslen och livrem. Men jag ger mig attan på att denna kvinna gärna, med hela sin familj, hoppar på en risig buss i Thailand för att åka upp till en pittoresk bergsby.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Spärren slår väl till vid 100 om jag har för mig rätt. Men kan säga att vissa stadsbussar har noll fjädring, och är nästan smärtsamma att åka i på grund av detta. Stadsbussarna på de stora lederna runt Göteborg hör i alla fall i 80-90, inga bälten, finns bara på Expressbussarna. Fattar att hon blev grinig över att åka långt i en stadsbuss, men fläka ur sig i Expressen verkar rätt pinsamt..
(Spårvägens bussar är sämst, Västtrafiks är bättre, och Expressbussarna är i princip turistbussar)
Visst får jag välja så väljer jag en turistbuss, men om jag får välja om att åka nu i en stadsbuss eller om 30 min eller ännu senare i en turistare, ja då hoppar jag lätt på stadsbussen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Ska vara spärrade på 100 och oftast är det så därför ifrågasätter jag uppgiften, inte ens om spärren tas bort kan en stadsbuss komma upp i 120, har rullat några bussar i göteborg utan spärr och stadsbussarna toppade 105-115km/h, kan på rak arm bara komma på en buss som kom upp i 120.
En buss som efter motorhaveri fick en ovanligt stark motor samt en växellåda avsedd för landsväg, efter typ 1 mil med fullgas låg hastighetsmätaren i botten och varvmätaren klättra en bra bit in på rödmarkeringen
över 130 knyck
He he, detta måste varit ett tag sedan. Jag körde själv buss på från mitten på 90 talet till ca 2005 lite till och från sista åren då jag pluggade. I alla fall jobbade jag både för Swebus och Spårvägen och ffa Swebus hade lite udda vagnar, och några enstaka saknade 100 spärren. Vagnen jag minns som var ospärrad var en udda Scania, tror de fanns två st på spårvägen och en av dessa saknade 100 spärren av någon anledning. Dessa var i första hand reservbussar vill jag minnas och gick i huvudsak som reservbussar och på industrilinjerna. Jag var ofta reserv, både på spårvägen och Swebus då jag kunde alla linjer och körde dessa udda Scania en hel del. Men den ena hade jag upp i 120 vid några tillfällen, dock utan passagerare, det jag i övrigt minns är att de här två bussarna var grymt starka samt att de var väldigt känsliga på bromsen.
EDIT: Upptäckte denna tråd i förrgår, och vilken guldtråd! Så många lipande ärkepuckon det finns! Har inte hunnit läsa hela ännu, men fått många goa skratt redan. Att jag inte upptäckt denna tråd innan!