• 6
  • 7
2015-02-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Det r rtt typiskt att "vetenskapen" ska bortfrklara allt. Men rtt mnskligt ocks. Vi VILL inte att en sketen rymdsten p ett par km ska sl ut vrt hem i universum.

Vi har inget annat. Bara denna bla planet. Inget annat.

Men jag klandrar dig inte, bara konstaterar. Det finns alltid nn som sitter dr med sin "frklaring".

Eller bortfrklaring.

Vi har haft vr tid p den bl planeten.

Dags att falla i glmska.

2029 vet vi. Eller rttare sagt ni. Inte jag.

Worst case scenario r mjligen om en sten i den storleken klipper tex Moskva varp ddmansgrepp eller dylikt fr krnvapen utlser ett globalt nuklert krig p ngon halvtimme.
Skulle plocka mnskligheten tillbaka ett par hundra r sett i civilisation och befolkningsmngd men knappast innebra slutet fr mnskligheten. Mnniskan r den enda enskilda livsformen p planeten som lyckats verleva p i princip varenda plats p planeten, frn havsmiljer till arktiska klimat, ken eller radioaktiva platser. Det vi inte klarar med biologisk stryktlighet kompenserar vi fr med intelligens och ven om ddstalen och ohlsan tidvis under historien tagit ordagrant "bibliska" proportioner s har mnniskan som art visat sig otroligt kapabel till att anpassa sig och verleva p mindre n en generation (vilken inga andra djurarter kommer i nrheten av).

Men stenens storlek i sig r oavsett ljligt otillrcklig fr att p egen hand utplna mnskligt liv p planeten.
Citera
2015-02-09, 08:40
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Worst case scenario r mjligen om en sten i den storleken klipper tex Moskva varp ddmansgrepp eller dylikt fr krnvapen utlser ett globalt nuklert krig p ngon halvtimme.
Skulle plocka mnskligheten tillbaka ett par hundra r sett i civilisation och befolkningsmngd men knappast innebra slutet fr mnskligheten. Mnniskan r den enda enskilda livsformen p planeten som lyckats verleva p i princip varenda plats p planeten, frn havsmiljer till arktiska klimat, ken eller radioaktiva platser. Det vi inte klarar med biologisk stryktlighet kompenserar vi fr med intelligens och ven om ddstalen och ohlsan tidvis under historien tagit ordagrant "bibliska" proportioner s har mnniskan som art visat sig otroligt kapabel till att anpassa sig och verleva p mindre n en generation (vilken inga andra djurarter kommer i nrheten av).

Men stenens storlek i sig r oavsett ljligt otillrcklig fr att p egen hand utplna mnskligt liv p planeten.

Knns tryggt att veta.
Men ett visst hot r det i alla fall.
Citera
2015-02-09, 08:58
Medlem
Citat:
Knns tryggt att veta.
Men ett visst hot r det i alla fall.

I form av lokalt begrnsad skada s r stenar frn rymden inte att leka med.
Sett i nrtid s behver du bara g tillbaka tv r i tiden fr att hitta Celyabinsk-meteoriten som trots en ringa storlek p 20-30m och vldsam snderbrytning p sdr en 30km hjd nd rev husvggar nere p marken.
Stora stenar i hg hastighet R farliga, men oftast r skadan begrnsad lokalt. Folk begriper inte hur stor klumpen som vi kallar Jorden faktiskt r och hur ofattbart enorma krafter som krvs fr global pverkan.

Jordbvningen i Japan eller den utanfr Indonesien 2004 hade energimngder motsvarande alla vrldens krnvapen p en och samma gng (mer n till och med nr kometen Shoemaker Levy 9 trffade Jupiter) men hade det inte varit fr moderna media ssom Internet, TV och Radio s hade man tex i Sverige aldrig ens mrkt att det intrffat.
Det skall till ngot STORT fr att det skall bli farligt p en global niv och stora saker tenderar att synas tidigare.
Citera
2015-02-09, 13:59
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det blir en miss 2029 och den passerar p ett avstnd av ca 30 000km, vilket r relativt nra. Hur Jordens gravitation pverkar den infr nsta mte vet vi inte frens den har passerat.

http://arxiv.org/pdf/1301.1607v2.pdf

30000 km, det r ju genom vra geostationra satelliter! En mycket knapp miss, en sker nia p en 10-ringad prickskyttetavla skulle jag vilja sga. Kan man redan nu sga var den kommer att dra fram ver himlen vid nrpassagen, eller..
Citera
2015-02-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
30000 km, det r ju genom vra geostationra satelliter! En mycket knapp miss, en sker nia p en 10-ringad prickskyttetavla skulle jag vilja sga. Kan man redan nu sga var den kommer att dra fram ver himlen vid nrpassagen, eller..

Nej inte exakt men det finns andra sidan en liten chans att vi fr en riktig snyting 2068, sdr 1/450.000 i odds s inget jag skulle satsa ngra pengar p direkt men det kan ju ndras med tiden.
Citera
2015-02-09, 16:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Att tnka fritt r stort att flja flashbacks regler r inte strre men det underlttar att flja dem om man skall skriva hr.
O.t raderat.
//mod
Citera
2018-10-13, 18:20
Medlem
99942 Apophis verkar numera vara en ofarlig stenbumling fr oss jordbor. Sknt att veta.
Det enda som oroar r att den r uppkallad efter en demon.
Citera
2021-02-24, 22:27
Medlem
zerocolas avatar
Rent allmnt undrar jag ibland: Kan inte ofrutsedda hndelser s som frndringar av t.ex. asteroidens Albedo, pverka s att Jarkovskij-effekten gr skillnad?
Eller det mest osannolika, att 99942 blir trffad av en annan asteroid och ndrar bana.
Prognosen fr dess destruktiva kraft verkar minst sagt oroande.
Citera
2021-03-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Rent allmnt undrar jag ibland: Kan inte ofrutsedda hndelser s som frndringar av t.ex. asteroidens Albedo, pverka s att Jarkovskij-effekten gr skillnad?
Eller det mest osannolika, att 99942 blir trffad av en annan asteroid och ndrar bana.
Prognosen fr dess destruktiva kraft verkar minst sagt oroande.
Vill du utveckla?
Citera
2021-04-20, 00:47
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Vill du utveckla?

Jarkovskij'n verkar andra ha tnkt p ocks.
Celest mekanik och astrodynamik r komplicerade mnen.

Men om jag gr det enkelt fr mig, att accelerera 27 miljoner ton sten s att den ska flytta sig 3000 mil p 8 r, s fr jag det till ett betryggande behov av impuls p 6 Miljarder Newtonsekunder.

Rtta mig om jag har fel.
Citera
2024-05-08, 18:02
Medlem
Sg ett klipp om denna ifall den trffar oss s blir det frmodligen i vatten och vgorna blir d 30 meter hga. Lter lgt men oavsett rcker d att jag beger mig till 31 meter ver havet om vgen r 30m fr att klara mig eller tnker jag fel?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in