Citat:
Det r rtt typiskt att "vetenskapen" ska bortfrklara allt. Men rtt mnskligt ocks. Vi VILL inte att en sketen rymdsten p ett par km ska sl ut vrt hem i universum.
Vi har inget annat. Bara denna bla planet. Inget annat.
Men jag klandrar dig inte, bara konstaterar. Det finns alltid nn som sitter dr med sin "frklaring".
Eller bortfrklaring.
Vi har haft vr tid p den bl planeten.
Dags att falla i glmska.
2029 vet vi. Eller rttare sagt ni. Inte jag.
Vi har inget annat. Bara denna bla planet. Inget annat.
Men jag klandrar dig inte, bara konstaterar. Det finns alltid nn som sitter dr med sin "frklaring".
Eller bortfrklaring.
Vi har haft vr tid p den bl planeten.
Dags att falla i glmska.
2029 vet vi. Eller rttare sagt ni. Inte jag.
Worst case scenario r mjligen om en sten i den storleken klipper tex Moskva varp ddmansgrepp eller dylikt fr krnvapen utlser ett globalt nuklert krig p ngon halvtimme.
Skulle plocka mnskligheten tillbaka ett par hundra r sett i civilisation och befolkningsmngd men knappast innebra slutet fr mnskligheten. Mnniskan r den enda enskilda livsformen p planeten som lyckats verleva p i princip varenda plats p planeten, frn havsmiljer till arktiska klimat, ken eller radioaktiva platser. Det vi inte klarar med biologisk stryktlighet kompenserar vi fr med intelligens och ven om ddstalen och ohlsan tidvis under historien tagit ordagrant "bibliska" proportioner s har mnniskan som art visat sig otroligt kapabel till att anpassa sig och verleva p mindre n en generation (vilken inga andra djurarter kommer i nrheten av).
Men stenens storlek i sig r oavsett ljligt otillrcklig fr att p egen hand utplna mnskligt liv p planeten.