2008-08-10, 05:48
Medlem
Ponera att den trffar jorden; hur mycket kommer den penetrera d? Jag fr en flummig bild i huvet av att den kommer "sjunka in" i jorden liksom. Isf, hur mycket?
Citera
2008-08-10, 05:56
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Atombomber har vi sprngt i tusental redan i atmosfren utan mrkbar lngvarig effekt. Det vore absolut inte nskvrt, men om det str mellan miljarder mnniskor dda eller ingen mnniska dd s vet jag vad jag skulle vlja i varje fall.

Det r bra att folk funderar p alternativa lsningar, men skulle det komma en sten i den nra framtiden s r Orion det enda som fungerar NU. Atombomberna r bara till fr att ta sig dit och eventuellt bygga upp moment fr att ge den en knuff. Vi har ingen annan teknik som kan genomskjuta en astroid tidigt, s r det bara.

Skulle tippa att det har gjorts hgst 100 krnvapentest i vrlden, alla har haft frdande lngvarig effekt. Bland annat de bomber som sprngdes i stilla havet av USA dr ngra grupper fick sin ursprungsbefolkning illa skadad av radioaktivitet.

Fr att g ontopic igen s tror jag mycket vl att det kan rcka med att man trffar asteroiden med ngra f krnvapen fr att rubba dess bana.
Senast redigerad av Gunja 2008-08-10 kl. 05:58.
Citera
2008-08-10, 06:29
Medlem
><((((>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Skulle tippa att det har gjorts hgst 100 krnvapentest i vrlden, alla har haft frdande lngvarig effekt.

d tror du fel, p bda punkterna.
Citera
2008-08-10, 14:01
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Skulle tippa att det har gjorts hgst 100 krnvapentest i vrlden, alla har haft frdande lngvarig effekt. Bland annat de bomber som sprngdes i stilla havet av USA dr ngra grupper fick sin ursprungsbefolkning illa skadad av radioaktivitet.

Fr att g ontopic igen s tror jag mycket vl att det kan rcka med att man trffar asteroiden med ngra f krnvapen fr att rubba dess bana.
Strax ver 2 000 tester har genomfrts, varav 711 i atmosfren. Dessa 711 motsvarar 29 200 bomber av hiroshimabombens storlek. (som brukar anvndas som ngon slags referens)

Om alla hade haft "frdande lngvarig effek" s hade nog livet inte varit s underbart som det faktiskt r.

Rent generellt brukar krnvapnens effekter verdrivas, bde vad gller kort- och lngsiktiga sdana.
Citera
2015-02-08, 19:06
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Varfr r denna trd dd.

Jag fattar mig kort.

99942 Apophis r p vg och eventuellt kan jorden ligga i vgen.

Vi vet inte riktigt. Ingen vet. Men mnga tror. Det r allts hgt aktuellt att vcka den hr trden.

Eller ska den f ligga dd.

Fr vill vi veta svaret? Vill vi det? Kanske sanningen r vrst av allt.

2029 vet vi mer.
Citera
2015-02-08, 19:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Varfr r denna trd dd.

Jag fattar mig kort.

Vi vet inte riktigt. Ingen vet. Men mnga tror. Det r allts hgt aktuellt att vcka den hr trden.

2029 vet vi mer.
Det blir en miss 2029 och den passerar p ett avstnd av ca 30 000km, vilket r relativt nra. Hur Jordens gravitation pverkar den infr nsta mte vet vi inte frens den har passerat.

http://arxiv.org/pdf/1301.1607v2.pdf
Citera
2015-02-08, 19:16
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det blir en miss 2029 och den passerar p ett avstnd av ca 30 000km, vilket r relativt nra. Hur Jordens gravitation pverkar den infr nsta mte vet vi inte frens den har passerat.

http://arxiv.org/pdf/1301.1607v2.pdf

Dr r vi nu, vi vet ingenting.

Om apophs passerar menar du skert. Fr vi vet inte om astriodfan passerar jorden.

Gr den inte det sitter vi risigt till.
Citera
2015-02-08, 19:19
Medlem
rumpgass avatar
Citat:
Varfr r denna trd dd.

Jag fattar mig kort.

2029 vet vi mer.
Ja den som lever fr se. Smller det s smller det och det r kanske lika bra det, det som i s fall r gldjande r att det drabbar alla likadant, gtt o veta att ven svinen i samhllstoppen fr en gng skull som vanligt inte kan smita undan. Det kommer nd g t helvete inom sin tid eller hur..
Citera
2015-02-08, 19:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Dr r vi nu, vi vet ingenting.

Om apophs passerar menar du skert. Fr vi vet inte om astriodfan passerar jorden.

Gr den inte det sitter vi risigt till.
Om asteroiden skulle trffa oss 2036 vore det s klart illa, men det r ingen "global killer".
Den skulle skapa ordentlig frdelse dr den slr ner givetvis.
Citera
2015-02-08, 19:41
Medlem
PuffTheDragons avatar
Den medelstora asteroiden har en massa p 7x10^10 kg. Diametern r strax ver 300 meter.

S hr skulle frdelsen knnas av i Gteborg, om den slog ned i Stockholm:
http://impact.ese.ic.ac.uk/cgi-bin/c...s=1&tdens=2500

Energin som skulle frigras r ~10^16 kJ, vilket motsvarar 1700 MegaTon TNT. Man uppskattar att Jorden trffas av en liknande stenbumling var 100 000:e r.

Frdelse vid nedslagets nrhet? Ja.
Utrotar mnskligheten? Not so much.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-02-08 kl. 19:54.
Citera
2015-02-08, 21:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det r rtt typiskt att "vetenskapen" ska bortfrklara allt. Men rtt mnskligt ocks. Vi VILL inte att en sketen rymdsten p ett par km ska sl ut vrt hem i universum.

Vi har inget annat. Bara denna bla planet. Inget annat.

Men jag klandrar dig inte, bara konstaterar. Det finns alltid nn som sitter dr med sin "frklaring".

Eller bortfrklaring.

Vi har haft vr tid p den bl planeten.

Dags att falla i glmska.

2029 vet vi. Eller rttare sagt ni. Inte jag.
Det r ingen bortfrklaring. Tror du inte att det gr att uppskatta magnituden fr olika kollisioner?
Jag vill absolut inte att en flera km i diameter stor komet eller asteroid skulle orsaka en global katastrof. Apophis vet vi storleken p, den skulle inte orsaka en global katastrof om den slog ned, "bara" frdelse vid nedslagets nrhet. D snackar vi kanske en radie p ~100km dr i frn.
Citera
2015-02-08, 22:41
Medlem
Fysik, matematik och teknologi --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in