Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-02, 06:29
  #1201
Medlem
Miys avatar
Jag hade nog satsat på ett lejon om jag var du
Citera
2013-05-02, 08:30
  #1202
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jag har i framtiden tänkt mig att börja med skytte. Främst pistol då det är de jag har störst intresse för så det känns skönt att veta att det faktiskt inte är så svårt som jag hade väntat mig. Glock har ett ganska brett sortiment. Vissa lämpar sig för sportskytte, te.x Glock 34. Vill man ha något mer för försvar och som man ska bära dagligen (Som man inte får i Sverige) så är kanske en Glock 19 mer lämplig.

Har personligen alltid haft en fördom för Glock, vet inte varför men antar att den grundar sig på hur dom ser ut och att dom inte har någon synlig hammare. Skulle jag börja med sportskytte så skulle jag nog välja något ur Smith & Wesson M&P serien eller möjligen en Springfield XD.

Men för att komma tillbaka på ämnet självförsvar så skulle jag förmodligen välja en något mindre revolver för ändamålet. En Revolver är både pålitlig och kraftfull, skulle man välja ut ett vapen till någon som var helt ovan med skjutvapen så är det idealiskt. Inga säkringar, baka sikta och skjuta.
Ingen av dina youtubefantasier har något värde. Skaffa dig egen verklig erfarenhet innan du ens funderar på vad du vill ha. Kontakta närmsta pistolskytteklubb och skriv in dig som nybörjare.
Citera
2013-05-02, 10:17
  #1203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
Inte ett basebollträ som dom andra säger, nu vet jag inte hur många kvm lägenheten är på, men en tvåa brukar inte vara så stor och därmed är det svårt att manövrera ett stort basebollträ. En teleskopare eller ett semi/hel automatiskt luftvapenr att föredra.

tt basebollträ ska inte underskattas, fast du ska inte svinga med det inomhus, du utför korta snabba stötar med toppen, en form av attack som är överjävligt svår att försvara sig imot.
Citera
2013-05-02, 12:38
  #1204
Medlem
Jockeers avatar
Jag har då ett aluslagträ, teleskopbatong och en massa fräna knivar! =) haha
Citera
2013-05-02, 13:01
  #1205
Medlem
CockneyRejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
tt basebollträ ska inte underskattas, fast du ska inte svinga med det inomhus, du utför korta snabba stötar med toppen, en form av attack som är överjävligt svår att försvara sig imot.

Må vara så men om angriparen lyckas få tag på träet eller om dom är flera så är du så gott som körd, du vill avväpna och immobilisera angriparen/na så fort som möjligt, själv föredrar jag kombinationen luftvapen och batong/hammare eller kniv. Du börjar med att skjuta klart ditt magasin för att mjuka upp dom, när magasinet är slut bör dom ligga eller åtminstonde huka sig i sjuka smärtor, sedan avslutar du bara med batongen.
Citera
2013-05-02, 16:39
  #1206
Medlem
[quote=lyrica32]
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
japp var bara en sidnot eftersom det diskuterats mycket i tråden huruvida det var bra till det...
att DHS kallar det personal defense weapon for cqb , har hänt i förbindels emed ett inköp av 7000 m4 typ bössor till DHS


Har du ens skjutit pilbåge ditt spån? En comp är inte att föredra då de inte funkar på samma sätt som en recurve. De tar längre tid att dra upp, däremot kan man stå med den uppdragen utan att det är jobbigt öht för armarna(till skillnad från recurve, där måste man spänna bågen hela tiden). En recurve kan du dra upp på två sekunder, och skjuta fler gånger i rad på, jämfört med en comp.
Ett armborst är mycket sämre, de är mycket kortare = kortare draglängd och därför måste du ha ett mycket kraftigare tyngre armborst för samma effekt. Det är inte samma sak.

Klart man behöver träna, men det är ju bara roligt. Dock tror jag gemene man inte klarar vapen öht, pistol är också svårt att skjuta. Sen hade jag kanske inte valt båge som förstavapen vid inbrott, men det är iaf lagligt.

Den här killen skjuter rakt genom en hjort. Hittade ingen älg-video nu men det finns också.
http://www.youtube.com/watch?v=WlbKXvbVUVo


HAHAHA ja har skjutit mycket med pilbåga , och om du inte ens kan spänna en compoundbåga snabbt då vet vi redan nu att du inte ens kommer sätta en enkelt pil i nånting som beväger sig
du säger det ju själv lilla pojken, en compoundbåga är lättare att dra, lättare att hålle och lättare att skjuta med, kräver mycket mindre drag för att spänna än en inte-compound i med samma LBS beteckning

pistol är svinlätt att skjuta med och träffa med jämnfört med en pilbåga

haha jo men nu är en hjort mycket mindre massa än en älg.. finns en orsak att du inte hittar en video med en pilbåga som skjutar rakt igenom en älg..

du vet inte vad du pratar om, att rekomendera en pilbåga av nån sort till hemmaförsvar beviser bara detta ... dummaste påstånd i världen
Citera
2013-05-02, 18:23
  #1207
Medlem
lyrica32s avatar
[quote=WhiteRhino]
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32


HAHAHA ja har skjutit mycket med pilbåga , och om du inte ens kan spänna en compoundbåga snabbt då vet vi redan nu att du inte ens kommer sätta en enkelt pil i nånting som beväger sig
du säger det ju själv lilla pojken, en compoundbåga är lättare att dra, lättare att hålle och lättare att skjuta med, kräver mycket mindre drag för att spänna än en inte-compound i med samma LBS beteckning

pistol är svinlätt att skjuta med och träffa med jämnfört med en pilbåga

haha jo men nu är en hjort mycket mindre massa än en älg.. finns en orsak att du inte hittar en video med en pilbåga som skjutar rakt igenom en älg..

du vet inte vad du pratar om, att rekomendera en pilbåga av nån sort till hemmaförsvar beviser bara detta ... dummaste påstånd i världen
För det första är jag tjej och för det andra har du fel. Dessutom kan du inte stava. Du lägger inte på en pil på en comp så snabbt, dessutom skjuts de flesta compoundbågar idag med release. Ska du stå och leta på din release medan tjuven sticker en kniv i dig? Nej, jaktrecurve/ryttarbåge är att rekommendera isf. Drar du upp en comp för snabbt så ramlar också pilen oftast av och vad gör du då? Eller om du missar första skottet? Då är du körd medans en recurve dras upp snabbt igen.

Du behöver inte heller en 70poundare för att skjuta en inbrottstjuv på nära håll utan en 30-40pound räcker mer än väl föratt allvarligt skada en tjuv.

Nej pistol är inte lättare att träffa med Dumhuvud. Vad har du skjutit med egentligen eller trollar du bara?

Bara för att de inte finns på youtube innebär inte att de inte existerar, jag har sett dem själv så jo, det existerar.

Jag har inte sagt att det är det bästa alternativet, men det är lagligt att ha en båge hemma till skillnad från tex pistoler mm, man behöver inte skaffa licens. Det är fördelen.
__________________
Senast redigerad av lyrica32 2013-05-02 kl. 18:26.
Citera
2013-05-02, 20:56
  #1208
Medlem
[quote=lyrica32]
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteRhino
För det första är jag tjej och för det andra har du fel. Dessutom kan du inte stava. Du lägger inte på en pil på en comp så snabbt, dessutom skjuts de flesta compoundbågar idag med release. Ska du stå och leta på din release medan tjuven sticker en kniv i dig? Nej, jaktrecurve/ryttarbåge är att rekommendera isf. Drar du upp en comp för snabbt så ramlar också pilen oftast av och vad gör du då? Eller om du missar första skottet? Då är du körd medans en recurve dras upp snabbt igen.

Du behöver inte heller en 70poundare för att skjuta en inbrottstjuv på nära håll utan en 30-40pound räcker mer än väl föratt allvarligt skada en tjuv.

Nej pistol är inte lättare att träffa med Dumhuvud. Vad har du skjutit med egentligen eller trollar du bara?

Bara för att de inte finns på youtube innebär inte att de inte existerar, jag har sett dem själv så jo, det existerar.

Jag har inte sagt att det är det bästa alternativet, men det är lagligt att ha en båge hemma till skillnad från tex pistoler mm, man behöver inte skaffa licens. Det är fördelen.

har nog skjutit med fler olika vapen än du nånsinne har sett

kan med ganska få ord svara dig .. första mening är: du har inte en susning om vad du taler om andra mening blir : du vet tydligen inget om varken pistoler eller pilbågar, jag kan ta med en av mina pistoler då tar du 20 pilar och din båga med och jag tar 20 skott och min pistol med, då kan vi se vem der träffar först, bäst och flest ggr
otränad eller tränad, du kommer alldrig kunde träffa like lätt och snabbt som en kille med en pistol som ät på samma nivå, särskilld inte på korta avstånd som i ett hus eller lght, där kan dom flesta oavsett nivå träffa med en pistol, snabbt, det är inte många som kan med en pilbåga
att du ens påstår annat visar hur lite en aning du har

att du inte ens förmår att hålle pilen på en pilhylla medans du spännar bågen är ju fånigt och patetiskt. även för en tjej , men jag vill ge dig att en helt standard piilhylla är inte så snabb, men det är den inte på nån recurvebåga heller, är ju fan samma saker som används på riktiga bågar om dom är med eller utan compound, visar bara hur lite du vet egentligen

och att du måste dra en utlännings förmåga att stava upp i en diskussion visar ju att du bara är en tonårsfjant som inget vet om nånting
__________________
Senast redigerad av WhiteRhino 2013-05-02 kl. 21:01.
Citera
2013-05-07, 19:30
  #1209
Medlem
magnificos avatar
Ett Sparta krigssvärd? Det spartanska svärdet var ett relativt kort svärd inriktat på brutal närstrid, samma borde funka utmärkt idag och för försvar av hemmet!

Undrar om någon vet var man kan få tag i ett spartanskt svärd i kolstål med vass klinga? Här i länken finns det i rostfritt stål:

http://www.fritidochprylar.se/produkt/Spartanskt-svard
Citera
2013-05-07, 19:35
  #1210
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockeer
Jag har då ett aluslagträ, teleskopbatong och en massa fräna knivar! =) haha

Batong och slagträ behöver en viss slagvidd för att fungera, bäst för utomhus självförsvar. Satsa på att slå tillbaka inkräktarna när de försöker tränga sig in, använd ett smidigt vapen du kan hugga och sticka med och du kommer få övertaget. Har de väl trängt sig in flera stycken är det kört
Citera
2013-05-31, 08:56
  #1211
Medlem
bluka94s avatar
Enligt trådskaparen så är han rätt duktig på att slåss. Isåfall föreslår jag ett knogjärn på varje näve. Var man än träffar gör det jävligt ont. Exempel på målområde är revben, överarmar, lår, armbåge, knä, smalbenet och så...Ett råd är att undvika slag i huvudet och ryggraden, svårt att bedöma slagkraften när adrenalin flödar och pga detta kan det kosta dig mer än det smakar.
Citera
2013-06-03, 19:34
  #1212
Bannlyst
ett spjut kanske, annars skulle jag satsa på pepparspray och knogjärn i en trång lägenhet.
själv har jag vapenlicens så en side by side hagel tolva känns tryggt även fast jag knappast hade använt det om inte inbrottstjuven var beväpnad, dessutom skulle jag knappast vakna om det kom nån, och ytterdörren är alltid olåst när jag jobbar. kommer det nån skum sate så har även min goa granne hagelgevär

ja jag bor på landet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in