Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-01, 14:01
  #1189
Medlem
Mullemecks avatar
Har en 32" teleskopbatong mellan sängramen och madrassen uppstickandes lite så man är redo, även mitt armstöd från datorstolen lossnade som var i rejält stål så jag rätade ut den och la den på hatthyllan vid dörren lite halvgömd,
fungerar garanterat effektivare än ett bollträ då det är både tyngre, hårdare och en slagyta som är rätt kantig och lär göra bra skada, även bekväm att hålla i
Citera
2013-05-01, 15:20
  #1190
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Ser ingen anledning till att det inte skulle vara det. Håller mycket animation, väldigt lite rykyl vilket gör att man mer eller mindre kan avfyra den med en hand om man behöver.

Dock så känns det lite overkill. Själv om jag bodde i ett land som tillät att ha skjutvapen för hemförsvar så skulle jag nog satsa på en shotgun plus en pistol. Båda utplacerade så att dom inte syns så att fil person får tag på dom men ändå lätt tillgängliga.

Wosp

Ett hagelgevär är enkelt att skaffa sig i Sverige också. Helt lagligt. Lagen är dessutom ganska generös med att tillåta självförsvar, trots att många inbillar sig motsatsen.
Citera
2013-05-01, 15:51
  #1191
Medlem
lyrica32s avatar
En recurvepilbåge går snabbt att dra upp och du kan sätta flera pilar i inbrottstjuven; dessa är i styrka att gå igenom en älg och är helt lagliga. Annars finns kraftiga luftgevär, yxor, knivar, batonger mm som är helt lagliga att ha hemma.
Citera
2013-05-01, 21:33
  #1192
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett hagelgevär är enkelt att skaffa sig i Sverige också. Helt lagligt. Lagen är dessutom ganska generös med att tillåta självförsvar, trots att många inbillar sig motsatsen.

Jag är inte speciellt påläst i hur man skaffar vapen här i Sverige men hade fått för mig att det var lite svårt att få. Det jag har hört är att man måste ha jaktmark till att börja med för att få ha gevär och hagelgevär men jag kanske har fel på den punkten.

Är det inte också så att man alltid ska ha vapnen inlåsta i ett vapenskåp? Det kanske inte är det smidigaste att ta sig in i det medans någon står och bryter på ytterdörren.

Wosp
Citera
2013-05-01, 21:47
  #1193
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jag är inte speciellt påläst i hur man skaffar vapen här i Sverige men hade fått för mig att det var lite svårt att få. Det jag har hört är att man måste ha jaktmark till att börja med för att få ha gevär och hagelgevär men jag kanske har fel på den punkten.

Är det inte också så att man alltid ska ha vapnen inlåsta i ett vapenskåp? Det kanske inte är det smidigaste att ta sig in i det medans någon står och bryter på ytterdörren.

Wosp

Nja, det är inte korrekt. Visserligen skall du ha vapenskåp, men det är ju tillåtet att ta ut vapnet ur detta. Däremot är det inte OK att låta det stå i farstun när man inte är hemma.

I verkligheten kommer följande att inträffa: Den vapentörstande inhandlar en hagelbrakare med en vit lögn, "jakt". Därefter infinner sig till att börja med en varm känsla av trygghet, den nyblivne vapenägaren smeker kolven på sitt nya vapen, känner litet på det och känner sig verkligen litet extra trygg och säker.

Efter en vecka (som längst) har man funderat litet grann och man börjar så smått lugna ner sig - man tar inte längre fram vapnet det första man gör då man kommer hem, och man kanske funderar på om det är så himla listigt att ha det under sängen när man sover. Vapnet kan ju inte gärna heller följa med till jobbet eller till klubbens möten, inte ens till föräldramötet eller när man åker ner med deklarationen.

Efterhand ligger vapnet därför tryggt kvar i skåpet, och efter tre månader eller så (det kommer nämligen ingen inbrottsmördarvåldtäktsrånare, i alla fall inte när man är hemma) så står vapnet i skåpet, dag och natt.
Citera
2013-05-01, 22:05
  #1194
Medlem
http://www.cabom.se/produkter/luftva...-35mm,15597909

Sen byter man ventilpinne, så har du ett vapen som dödar vid träff i skallen.
Citera
2013-05-01, 22:14
  #1195
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jag är inte speciellt påläst i hur man skaffar vapen här i Sverige men hade fått för mig att det var lite svårt att få. Det jag har hört är att man måste ha jaktmark till att börja med för att få ha gevär och hagelgevär men jag kanske har fel på den punkten.

Är det inte också så att man alltid ska ha vapnen inlåsta i ett vapenskåp? Det kanske inte är det smidigaste att ta sig in i det medans någon står och bryter på ytterdörren.

Wosp

Gäller det licens med ändamålet jakt så behövs ingen jaktmark, inget aktivitetskrav som för vapen på målskjutningslicens o.dyl. Du behöver inte heller jaga.
Nej då räcker det med att du har gjort jägarexamen, vilket kan avklaras med en snabbkurs över en helg om du har bråttom. Sedan så är det bara att välja vapen och söka licens. Så länge det är för jakt i Sverige godkända vapen så får du dessa licenser automatiskt. Förutsatt att du är ostraffad.
Förvaras i vapenskåp. Att låsa upp ett skåp med kod eller nyckel är inte så särskilt tidsödande när tjuven kommer. Man kan ha mag med ammo i färdiga i skåpet. Eller skott på kolven.

Jag finner det alltid lika löjligt när folk på Flashback och annorstädes på nätet fantiserar om ex.vis en pumphagel, Glock el.dyl. som de sett i något dataspel och säger att det skulle de köpa om de bodde i något annat land där det var tillåtet, som om det inte är det i Sverige. Är det en pumphagel som man vill ha så är det mycket enkelt att införskaffa detta i Sverige helt lagligt. Även en Glock fast börjar man med sportskytte så lär man nog välja ett annat vapen.
Citera
2013-05-01, 22:43
  #1196
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Gäller det licens med ändamålet jakt så behövs ingen jaktmark, inget aktivitetskrav som för vapen på målskjutningslicens o.dyl. Du behöver inte heller jaga.
Nej då räcker det med att du har gjort jägarexamen, vilket kan avklaras med en snabbkurs över en helg om du har bråttom. Sedan så är det bara att välja vapen och söka licens. Så länge det är för jakt i Sverige godkända vapen så får du dessa licenser automatiskt. Förutsatt att du är ostraffad.
Förvaras i vapenskåp. Att låsa upp ett skåp med kod eller nyckel är inte så särskilt tidsödande när tjuven kommer. Man kan ha mag med ammo i färdiga i skåpet. Eller skott på kolven.

Jag finner det alltid lika löjligt när folk på Flashback och annorstädes på nätet fantiserar om ex.vis en pumphagel, Glock el.dyl. som de sett i något dataspel och säger att det skulle de köpa om de bodde i något annat land där det var tillåtet, som om det inte är det i Sverige. Är det en pumphagel som man vill ha så är det mycket enkelt att införskaffa detta i Sverige helt lagligt. Även en Glock fast börjar man med sportskytte så lär man nog välja ett annat vapen.

Jag har i framtiden tänkt mig att börja med skytte. Främst pistol då det är de jag har störst intresse för så det känns skönt att veta att det faktiskt inte är så svårt som jag hade väntat mig. Glock har ett ganska brett sortiment. Vissa lämpar sig för sportskytte, te.x Glock 34. Vill man ha något mer för försvar och som man ska bära dagligen (Som man inte får i Sverige) så är kanske en Glock 19 mer lämplig.

Har personligen alltid haft en fördom för Glock, vet inte varför men antar att den grundar sig på hur dom ser ut och att dom inte har någon synlig hammare. Skulle jag börja med sportskytte så skulle jag nog välja något ur Smith & Wesson M&P serien eller möjligen en Springfield XD.

Men för att komma tillbaka på ämnet självförsvar så skulle jag förmodligen välja en något mindre revolver för ändamålet. En Revolver är både pålitlig och kraftfull, skulle man välja ut ett vapen till någon som var helt ovan med skjutvapen så är det idealiskt. Inga säkringar, baka sikta och skjuta.
Citera
2013-05-02, 00:18
  #1197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Intressant.
Föredrar själv andra vapen men det var ändå roligt att få veta.

japp var bara en sidnot eftersom det diskuterats mycket i tråden huruvida det var bra till det...
att DHS kallar det personal defense weapon for cqb , har hänt i förbindels emed ett inköp av 7000 m4 typ bössor till DHS

[quote=lyrica32]En recurvepilbåge går snabbt att dra upp och du kan sätta flera pilar i inbrottstjuven; dessa är i styrka att gå igenom en älg och är helt lagliga.QUOTE]

lol FFS ... för det första är ordet du söker nog Compoundpilbåga, att den har recurve form gör den inte magisk, och även med compoundsystem är det ett extremt dåligt val till hemförsvar, och finns ett fåtal pers i världen som skulle klara av att sätta flera pilar i en inbrottstjuv med en sån , om inte dom bunden dom fast förinnan , dom flesta skulle förmodligen inte ens få satt en enda pil i en tjuv, innan denna är borta eller har spöat skiten ur av er..
och visa mig en pilbåga med förmågan att gå rakt igenom en elg!! ? inte ens 160lbs armbortar gör det och det är mer än vad nån av oss kan dra , så lycka till med projektet, hoppas du inte mötar en tjuv i natten , då är du fuckad med din pilbåga
Citera
2013-05-02, 03:04
  #1198
Medlem
sebnies avatar
Okej, lagligt supervapen:

http://www.sakerhetsshoppen.se/se/ar...-uv-mark-9.php

Här snackar vi om försvarssprejernas KUNG. Det är så lagligt och kraftfullt du kan komma. Även den mest nedknarkade påtända runtlallande inbrottstjuv med dubbla automatvapen skulle frukta det vapnet.

Duger inte det? Kanske dags att vara lite mer... DEFENSIV...

Ta ett stort kassaskåp (finns på blocket att köpa - måste rymma dig själv), modifiera kassaskåpet så handtaget sitter på insidan dörren istället. Ordna med ventilation så att det inte blir syrebrist i kassaskåpet. Fixa en GSM-antenn + en mobiltelefon där antennen placeras utanför på något oåtkomligt eller skyddat vis, och mobiltelefonen på insidan med kontinuerlig laddning. Behövs inget SIM det går ringa 112 utan SIM.

Vips - inbrottstjuvar/rånare = stäng in dig i kassaskåpet och ring polisen med mobiltelefonen.

Värdefulla saker kan låsas in i ett kassaskåp brevid - givetvis förvarar du kassaskåpsnyckeln i ditt privata "skyddsrum" så att tjuvarnas hopp är ute så fort du stängt in dig i skydds-skåpet.
Citera
2013-05-02, 05:07
  #1199
Medlem
lyrica32s avatar
[quote=WhiteRhino]japp var bara en sidnot eftersom det diskuterats mycket i tråden huruvida det var bra till det...
att DHS kallar det personal defense weapon for cqb , har hänt i förbindels emed ett inköp av 7000 m4 typ bössor till DHS

Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
En recurvepilbåge går snabbt att dra upp och du kan sätta flera pilar i inbrottstjuven; dessa är i styrka att gå igenom en älg och är helt lagliga.QUOTE]

lol FFS ... för det första är ordet du söker nog Compoundpilbåga, att den har recurve form gör den inte magisk, och även med compoundsystem är det ett extremt dåligt val till hemförsvar, och finns ett fåtal pers i världen som skulle klara av att sätta flera pilar i en inbrottstjuv med en sån , om inte dom bunden dom fast förinnan , dom flesta skulle förmodligen inte ens få satt en enda pil i en tjuv, innan denna är borta eller har spöat skiten ur av er..
och visa mig en pilbåga med förmågan att gå rakt igenom en elg!! ? inte ens 160lbs armbortar gör det och det är mer än vad nån av oss kan dra , så lycka till med projektet, hoppas du inte mötar en tjuv i natten , då är du fuckad med din pilbåga
Har du ens skjutit pilbåge ditt spån? En comp är inte att föredra då de inte funkar på samma sätt som en recurve. De tar längre tid att dra upp, däremot kan man stå med den uppdragen utan att det är jobbigt öht för armarna(till skillnad från recurve, där måste man spänna bågen hela tiden). En recurve kan du dra upp på två sekunder, och skjuta fler gånger i rad på, jämfört med en comp.
Ett armborst är mycket sämre, de är mycket kortare = kortare draglängd och därför måste du ha ett mycket kraftigare tyngre armborst för samma effekt. Det är inte samma sak.

Klart man behöver träna, men det är ju bara roligt. Dock tror jag gemene man inte klarar vapen öht, pistol är också svårt att skjuta. Sen hade jag kanske inte valt båge som förstavapen vid inbrott, men det är iaf lagligt.

Den här killen skjuter rakt genom en hjort. Hittade ingen älg-video nu men det finns också.
http://www.youtube.com/watch?v=WlbKXvbVUVo
Citera
2013-05-02, 06:11
  #1200
Medlem
CockneyRejects avatar
Inte ett basebollträ som dom andra säger, nu vet jag inte hur många kvm lägenheten är på, men en tvåa brukar inte vara så stor och därmed är det svårt att manövrera ett stort basebollträ. En teleskopare eller ett semi/hel automatiskt luftvapenr att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in