2007-09-10, 19:42
Medlem
Engelbrektssons avatar
En diskussion om albaners kriminalitet uppstod i trden om Invandrares syn p invandring. Jag undrar lite vilka albanerna som finns i Sverige r, hur mnga de r, varfr de tagit sig hit, med mera. Det finns vl inte s hemskt mnga albaner i hela vrlden (8,5 miljoner enligt Wikipedia, varav drygt 3,5 i Albanien).

Bor de flesta i Landskrona? Vad r andra stora fsten?

Finns det mnga albaner i andra lnder? Finns det srskilda kriminella ligor med albankopplingar dr?

Sen undrar jag ocks om det stmmer att mnga av de "albaner" som flyttat frn bl a Kosovo r romer? De albaner jag sett i Sverige verkar tvrtom visa helt vanliga slaviska drag, ibland r det svrt att se skillnad p en alban och en polack t ex.
2007-09-10, 21:41
Bannlyst
3,5 miljoner albaner i Albanien sedan finns ca 2 miljoner Kosovoalbaner i Kosovo. Resten r utspridd runt om i vrlden. Finns ven en hel del albaner i Makedonien. I Sverige finns vl runt 40 000 albaner.

Albanska maffian r vldigt organiserad, albanligan (naser-ligan) som finns i Sverige str fr majoriteten av heroinsmugglingen. Under Kosovokriget s finansierade maffian UCK med tyngre vapen fr att f bort serbiska styrkor ur landet.

Kosovoalbaner r inte romer, i grund och botten r det samma folk som albaner. De har dock levt i skilda stater i ver 100 r. Romer r ngot helt annat. Sedan att du har svr att se skillnad p en alban och polack r inget jag kan gra t, har vldigt svrt att se hur du kan gra det. Albaner r illyrer, serber, kroater och bosnier tex r slaver. De liknar mer ryssar.

Albaner r inte verpresenterade i brott, Landskrona undantaget. Hoppas du fick lite svar p dina frgor ...
2007-09-10, 22:07
Medlem
Shalas avatar
Bara lite tillgg efter pringlez;

Den riktiga siffran p etniska albaner i Sverige ligger p runt 50 000 - 55 000. En majoritet av dessa r albaner frn Kosovo, samt en strre minoritet albaner frn Makedonien. Albaner frn staten Albanien r f i Sverige.

De flesta albaner r bosatta i Skne samt Gteborgsomrdet, finns dock utspritt fritt mellan Sveriges samtliga stder. Stockholm har runt 2 000 etniska albaner.

Albaner r varken romer eller slaver och r ej heller beslktat med ngra av dessa folk, finns dremot ett ftal romer frn Kosovo som kommit till Sverige, dessa talar bde albanska och serbiska (de officiella sprken i Kosovo) och kan drfr frknippas med albaner eller serber ven om utseendet skiljer sig gravt.

Vad gller kriminalitet finns det en gruppering som omnmns "Naserligan" som i huvudsak utgrs av etniska albaner, dessa var bl.a. skyldiga till Stavangerrnet. Finns ven albaner i nra sammarbete med "juggarna" i Stockholm och resterande landet, dessa jobbar utanfr "Naserligan" och r mer sjlvstndiga, oftast torpeder samt indragare. Majoriteten av dessa kom till Sverige med andra ex-jugoslaver p 60, 70 och brjan av 80-talet som arbetskraftsinvandrare.

De flesta etniska albaner kom till Sverige mellan 1991 och 1994, nstan samtliga frn Kosovo som en fljd av frtrycket frn den serbiska staten som tog kontrollen ver Kosovo.

Inflyttandet av albaner har avstannat rejlt och det r nstintill omjligt att som etnisk albansk flykting att f uppehllstillstnd i dagens lge d Kosovo och hela Balkan tergtt till "normaliserat" lge.

PS. Den riktiga siffran p albaner runt om i vrlden ligger troligtvis runt 10 miljoner, vad Wikipedia missat r framfrallt;

- 60 000 albaner i Turkiet (Wiki), detta r en grav underskattning. Den sanna siffran ligger p minst hundratusentals. Mnga nmner miljoner, men det skall nmnas att mnga tvngsdeporterades till Turkiet av staten Serbien och Ottomanska Imperiet och r idag assimilerade.

- USA 250 000 albaner (Wiki), terigen en grav underrepresentation. Vad man rknat med hr r endast albaner frn framfrallt Albanien. Runt 600 000 etniska albaner lever i USA, bara i New Yorkregionen r siffran p mellan 150 000 - 200 000.

Finns ven aningen fler i Schweiz, Tyskland och Grekland n det som r skrivet. Det r vldigt svrt att rkna albaner d dessa oftast har jugoslaviska, makedonska, serbiska eller andra staters pass.

Lite kuriosa; I Schweiz r var tionde invnare av albanskt ursprung, och var tionde kosovan i vrlden bor i Schweiz
2007-09-11, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pringl3z
Albaner r inte verpresenterade i brott, Landskrona undantaget. Hoppas du fick lite svar p dina frgor ...

Stmmer det dr verkligen, eller r det etniskt nsketnkande?

F folkslag har vl just blivit s omskrivna fr sin kriminalitet som just albaner?

Hr r ngra jag hittade vid en snabb skning enbart hr p FB, och de r inte direkt dliga ursprungskllor heller:

Hr r ngra f (av betydligt fler) internationella exempel:
Hr r ngra svenska:

Fler:

2007-09-11, 00:35
Bannlyst
D det blev fr lngt fr ett inlgg vart det tv, hr kommer resten frn lite av det jag hittade p FB.

Ett urval av gngbrotten under ett halvr :

Jag orkar inte klippa in fler lnkar ven om det finns i mngd, men rckte inte detta finns just albaner t.o.m. nmnda i Europeiska Unionens officiella tidning rrande knarkhandeln.

Om det vore som du skriver, vad beror d detta ofrtjnt dliga rykte om albaner p?
2007-09-11, 00:43
Medlem
Shalas avatar
Ann-O-Ny-man;

Det r tv skiljda saker vi talar om hr. Vi har tv teorier;

1) Albanska kriminella grupper r vldigt aktiva och utspridda
2) Mnga albaner r kriminella

Att tro att en stor del av alla etniska albaner r kriminella r bara ljligt, albanligan i sig har ngot hundratal "anhngare" som max. Vilket r under 1% av Sveriges albaner sett till den mn att alla i "albanligan" ej r etniska albaner.

Dremot rder det ingen tvekan om att den albanska maffian vrlden runt r vldigt aktiva inom flera flt, ngot som definitivt mste bekmpas betydligt mer.

Nr man dock pekar ut en hel folkgrupp som kriminell gr man dock klart ver grnsen, italienarna r "legender" inom maffiaverksamhet, jag tror dock inte ngon gr runt och tnker att varenda italiano man fr syn p sitter med maffiamorbrder i slkten.

Varfr albanska kriminella gng har s pass dligt rykte rder det ingen tvekan om, de r hnsynslsa, har f moraliska grnser och agerar tyvrr ver grnserna ganska fritt.

Fr vrigt r en personlig teori att albanernas "klanstrukturella" uppbyggnad av slkter kan bidra till att mnga slktmedlemmar terfinns i samma kriminella gng som kan frstrka bilden av "massiv kriminalitet inom samma grupp".
2007-09-11, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Ann-O-Ny-man;

Det r tv skiljda saker vi talar om hr. Vi har tv teorier;

1) Albanska kriminella grupper r vldigt aktiva och utspridda
2) Mnga albaner r kriminella

Att tro att en stor del av alla etniska albaner r kriminella r bara ljligt, albanligan i sig har ngot hundratal "anhngare" som max. Vilket r under 1% av Sveriges albaner sett till den mn att alla i "albanligan" ej r etniska albaner.

Dremot rder det ingen tvekan om att den albanska maffian vrlden runt r vldigt aktiva inom flera flt, ngot som definitivt mste bekmpas betydligt mer.

Nr man dock pekar ut en hel folkgrupp som kriminell gr man dock klart ver grnsen, italienarna r "legender" inom maffiaverksamhet, jag tror dock inte ngon gr runt och tnker att varenda italiano man fr syn p sitter med maffiamorbrder i slkten.

Det r klart att inte alla i folkgruppen r kriminella. Det sger sig sjlvt.

Jag ifrgasatte pstendet: "Albaner r inte verpresenterade i brott, Landskrona undantaget".

Skulle nmligen vilja avfrda detta som en ren lgn.
Jag tror nmligen inte Landskrona r ngon isolerad freteelse, fr varfr skulle det vara det?

Att s mnga fr den delen i ex. Landskrona vljer rsta p ett parti som Sverigedemokraterna ger tvrtom en rtt bra fingervisning om hur illa samexistensen med bl.a. albaner just fungerar. Lgger vi drtill antagandet att merparten av dem som just rstade p ett parti som Sverigedemokraterna var just svenskar (och att etniska svenskar enbart utgr begrnsad del av befolkningen dr), blir antagandet nnu mer illvarslande.

Jag tycker tvrt om det verkar som att albaner tvrtom r just verrepresenterade, bara att googla ger ju en ganska skrmmande bild. Att albaner just r rejlt verrepresenterade verkar snarare rtt uppenbart oavsett vad vissa pstr.

Vad beror det annars p att albaner n slr sig ned just blir knda fr sin frkrlek fr kriminalitet?

Det jag var lite undrande ver r dels varfr vissa tycks frska frneka ngot s uppenbart och vad frkrleken fr kriminaliteten beror p?
2007-09-11, 01:20
Medlem
Golonkas avatar
Vad ni "serisa" albaner framfrallt br tnka p r att "hlla rent" inom era egna led! Dessa jvla bss smutsar ner ert namn och rykte. De gr er OVLKOMNA i de lnder som tagit emot er som flyktingar. De kar frmlingsfientlighet och vidgar klyftor. Albaner som snattar det frsta de gr nr de kommer till Sverige som asylskande... Hur jvla bra r DET fr ert rykte egentligen?

Tyvrr fr jag ofta ett intryck av att ni tvrtom HYLLAR dessa svins framfart och lter ngonslags mrklig blodslojalitet komma fre det som egentligen r rtt och riktigt! Med illa kamuflerad stolthet snackar ni om "hnsynslshet", "hrdhet" etc....

Vi r ju alla hr smrtsamt medvetna om de pinsamma postningar som ofta kommer upp i de infamsa "Balkan-trdarna" nr det diskuteras om albanernas kapacitet som soldater etc. Det r inget fel i att vara stolt ver sitt ursprung, men nr det passerar mytologins grnser blir det bara patetiskt.

Albanerna frn Kosovo r nog den i srklass impopulraste invandrargruppen i Sverige idag. Mer illa sedda n bde somalierna och araberna (vilket sger en del) och det r framfrallt era ungdomars framfart som ligger till grund fr detta. Ls problemet! NU!
2007-09-11, 02:31
Medlem
Albaner emellan brukar ofta nmna alla dliga saker som finns hos oss.
Men det r med andra som mnga "frsvarar" varandra.

Dom hr som snattar det frsta dom gr ses som svin ven i hemlandet.

Sen hller jag inte med om att vi har smst rykte.
Beror nog mycket p vart nnstans man bor men hr jag bor finns det en hel del albaner, och vi har inget dligt rykte precis.

Sen borde TS ndra titeln.
Romer kan aldrig ses som albaner.
2007-09-11, 02:48
Medlem
Trancelations avatar
Jag har hrt att man inte ska frvxla kosovoalbaner med albaner frn albanien. Dom sistnmnda finns inte mnga av i Sverige. Det r albaner frn forna jugoslavien som r vldigt kriminella, kanske fr att dom var andra klassens medborgare bland alla slaver, eller nt ...
2007-09-11, 05:01
Medlem
Shalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vad ni "serisa" albaner framfrallt br tnka p r att "hlla rent" inom era egna led! Dessa jvla bss smutsar ner ert namn och rykte. De gr er OVLKOMNA i de lnder som tagit emot er som flyktingar. De kar frmlingsfientlighet och vidgar klyftor. Albaner som snattar det frsta de gr nr de kommer till Sverige som asylskande... Hur jvla bra r DET fr ert rykte egentligen?

Tyvrr fr jag ofta ett intryck av att ni tvrtom HYLLAR dessa svins framfart och lter ngonslags mrklig blodslojalitet komma fre det som egentligen r rtt och riktigt! Med illa kamuflerad stolthet snackar ni om "hnsynslshet", "hrdhet" etc....

Vi r ju alla hr smrtsamt medvetna om de pinsamma postningar som ofta kommer upp i de infamsa "Balkan-trdarna" nr det diskuteras om albanernas kapacitet som soldater etc. Det r inget fel i att vara stolt ver sitt ursprung, men nr det passerar mytologins grnser blir det bara patetiskt.

Albanerna frn Kosovo r nog den i srklass impopulraste invandrargruppen i Sverige idag. Mer illa sedda n bde somalierna och araberna (vilket sger en del) och det r framfrallt era ungdomars framfart som ligger till grund fr detta. Ls problemet! NU!

Hur fan du lyckas vnda min kritik mot kriminella albaner till "maskerad hyllning" r ett jvla fenomen. Saknar ord att fortstta denna debatt..
2007-09-11, 05:06
Medlem
Shalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Vilket jvla BS!

Du kanske baserar det p ngon sorts mtning? Jag har vldigt svrt att tro att albaner skulle vara I SRKLASS mest impopulra etniska gruppen i Sverige. Frvntar mig att du visar ngra kllor som leder till lite vett i dina antydningar, knns lite vl oserist att spotta ur dig sna teorier om du inte har ngot att luta dig tillbaka p.

Vra ungdomar?

Det kryllar av "sktsamma" albanska ungdomar. Lund, Stockholm, Sdertrn, Linkping, Uppsala, Bors och ett flertal universitet har massviss med etniska albanska ungdomar som studerar. Albaner r fr vrigt vldigt represenetativa inom svensk sport likas.

Labinot Harbuzi, Jetullah Bahtiri, Fisnik Shala, Erton Fejzullahu, Astrid Ajdarevic, Emir Bajrami och ett flertal ungdomar har representerat landslaget redan. Yksel Osmanovski, Lutfi Kolgjini, Naim Terbunja (OS-boxare) samt ett flertal andra r ven dom framstende.

Det du gr r att stirra blint p Landskrona och peka ut det som "det normala albanska samhllet".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in