Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-27, 13:11
  #25
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu har...

Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Strix. Förr i tiden när Sverige hade kung så valdes ju kungen av fria män vid Mora Stenar. Varför då inte gå tillbaka till rötterna och välja kung?

...Motvillig 1.1 redan besvarat den formella frågan, men det finns en aspekt till. Studerar man regentlängden från 1000 och framåt så lägger man snart märke till att det i stor utsträckning var arvkungadöme i praktiken även innan Gustav Vasa. Det var ett fåtal som kunde vara kungakrävare, och inte särskilt många som praktiken var med och valde. Dessutom ledde kungaval inte sällan till inbördeskrig, t ex mellan erikar och sverkrar. Så både demokratiska, praktiska och rättsliga bevekelsegrunder talar för att arvkungadöme är att föredra. Dessutom kommer ibland kungens kompetens på tal. Kungen är faktiskt den enda som har kompetens för att vara kung, eftersom det viktigaste kompetensskälet är att vara född till det. Alla andra egenskaper är sekundära.
Citera
2007-09-27, 13:11
  #26
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Vill gå längre. Ge kungen makten igen och stäng ner det misslyckade projektet som kallas demokrati.

Haha, that'll be the day. Kalle G vid rodret!

Är egentligen emot monarkin, men så länge kungahuset inte har någon reell makt och drar in sköna pengar till Sverige ligger jag inte sömnlös om nätterna.
Citera
2007-09-27, 13:18
  #27
Medlem
Jag säger att det räcker med att kolla på Frankrike (Chirac) och USA (Bush) för att inse att en president inte automatiskt är billig i drift, ger landet bra rykte eller bättre på sitt jobb.
Citera
2007-09-27, 16:51
  #28
Moderator
Strix m/94s avatar
Saken...

...är den att de flesta människor i Europa skulle vilja att deras land var en monarki. Bulgarien är ett exempel, men finländarna saknar i grund och botten en monark, som man hade tänkt sig 1918. Norge som införde egen monarki 1905 då unionen med Sverige upphävdes, har nog aldrig ångrat det.
Kanske är det så att en fungerande demokrati bäst tar sig uttryck i en konstitutionell monarki. Se till exempel hur Storbritannien lyckats hantera både ett avvecklat imperium och svåra inre oroligheter, medan republiken Frankrike har haft enorma inre konvulsioner med t ex Algeriet. Monarkin är inte bara demokratiskt acceptabel - den är också ett viktigt stöd för demokratin.
Citera
2007-09-27, 20:31
  #29
Medlem
Jinxys avatar
Ja varför skall man ha en kung ?
Om han drar in så mycket pengar åt Svenskt näringsliv så kan dom betala hans apanage. Lika lite som jag vill att Mohammed i rinkeby eller Sten-Göran i Övertorneå kommun skall lalla runt finansierade av mina skattepengar. Lika lite vill jag att Knugen och hans familj skall lalla runt finansierade av mig. Är han så värdefull så kommer Dom stora drakarna inom näringslivet sponsra honom.
Citera
2007-09-27, 20:38
  #30
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana
Skriver en uppsats om varför monarkin ska avskaffas kan ni kanske komma med några bra argument.


Det finns inga bra argument. Varför stryka en instution som symboliserar vår historia, och som ger oss identitet som svenskar. En stor fördel monarkin har är också att den är opolitisk, den ger gemskap över partigränserna. En president skulle aldrig fler än 55-60 % ställa sig bakom.

Var det gäller det rent ekonomiska så tycker jag det är en ickefråga. En president skulle kosta mycket mer att underhålla. Så vad har vi att förlora på att bevara monarkin?
Citera
2007-09-27, 20:41
  #31
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Vill gå längre. Ge kungen makten igen och stäng ner det misslyckade projektet som kallas demokrati.
Nog för att jag stödjer dig i kampen mot demokratin men vill du verkligen ge den inkompetenta karln MER makt? Han vet ju varken ut eller in.
Citera
2007-09-27, 21:51
  #32
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Nog för att jag stödjer dig i kampen mot demokratin men vill du verkligen ge den inkompetenta karln MER makt? Han vet ju varken ut eller in.

Och ändå har han yttersta ansvaret tillsammans med ÖB Syrén för vår Försvarsmakt. Det har funnits gott om dåliga konungar men länder har inte gått under för det, vem vet han kanske hade blivit en utmärkt aktiv herre.
Citera
2007-09-27, 23:15
  #33
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Och ändå har han yttersta ansvaret tillsammans med ÖB Syrén för vår Försvarsmakt. Det har funnits gott om dåliga konungar men länder har inte gått under för det, vem vet han kanske hade blivit en utmärkt aktiv herre.
Men vår försvarsmakt är ju inte mycket att hänga i granen heller. De skär väl ned på den med jämna mellanrum.
Citera
2007-09-28, 00:13
  #34
Medlem
VARFÖR I HELVETE SKA VI HA MONARKI? ?
BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD........

Alltså, ärligt, vafan, kung-jäveln får en massa slantar av det hårt arbetande folket, för vad? klippa snören på skansken e vad den jäveln gör........

han får en jävla massa pengar så att hans fula äckliga ungjävlar ska kunna gå ut och festa på stureplan. det e ju så ini helvetesjukt så det inte är sant. jag är självklart för t.ex president dock, eftersom han sysslar med politik, dvs gör någonting åt folket, men icke gör kungen det.......
Jag e ingen jävla emo/vänstepartist/afa unge, utan detta argument är mitt enda vänstervridna, annars e jag 110% moderat och framförallt Sverigedemokrat. Ville baraförtydliga det.....
Citera
2007-09-28, 00:26
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle89
A kung-jäveln får en massa slantar av det hårt arbetande folket,

och en jävla massa svammel..........

Men slappna av nu för fan, ta ett stolpiller.
500.000 st förtidspensionerade får en jävla massa slantar åxå, massinvandringen kostar en jävla massa miljarder år ut och år in, osv, osv

"Det hårt arbetande folket", jojo du pffft!...... du borde säga det hårt bidragsberoende folket
Citera
2007-09-28, 00:31
  #36
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle89
Jag e ingen jävla emo/vänstepartist/afa unge, utan detta argument är mitt enda vänstervridna, annars e jag 110% moderat och framförallt Sverigedemokrat. Ville baraförtydliga det.....

Höj rösträttsåldern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback