• 1
  • 2
2007-09-27, 20:07
Medlem
gipzys avatar
Ja som rubriken säger, hur mycket buds i gram tror ni en nybörjare kan få ut från EN thypoon vid en utomhus odling?
Lite bakgrunds fakta;
Jag är visserligen nybörjare, har bara test odlat någon gång med ett par LE lampar men aldrig låtit dom blomma utan "dödat" dom efter några veckor.
Men jag har läst VÄLDIGT MYCKET om allt med cannabis att göra, inte minst odling, både innom och utomhus odling och en hel del annat, så jag skulle vilja säga att jag KAN odla, har bara inte gjort det än
Har planeringar att odla upp en hel del plantor i sommar, men med risk att få för mycket, ja, det går faktiskt då jag inte kan förvara tex. 5 kilo buds hemma, dessutom lär det ju förstöras med tiden, och sälja är inget alternativ för mig, möjligen i minimal skala till vänner men ingen "riktig" försäljning.
Strainet jag tänkt odla är, som ni nog förstått, thypoon, eller rättare sagt, det är det huvudsakliga strainet, sen kommer jag antagligen har några blandade sorter bara för att tästa dom, men thypoon är det strainet som jag räknar med.

Så, hur mycket tror ni jag kan få ut på en planta thypoon i utomhusodling?
Mina första planer var 20-40 stycken, men är orolig att det kommer att ge "för mycket" vad tror ni?
Citera
2007-09-27, 20:39
Medlem
låter som att du e galen som e rädd för att få ur för mycket?

beror helt på vad du har för ljus och utrymme?

PEACE
Citera
2007-09-27, 21:19
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyhighe
låter som att du e galen som e rädd för att få ur för mycket?

beror helt på vad du har för ljus och utrymme?

PEACE

hehe, jo man kan ju tro det, men problemet ligger ju i att för det första, tex. 5 kilo buds lär ta en väldig massa plats, och eftersom jag faktiskt fortfarande bor hemma och antagligen lär göra det 1-2 år till så förstår ni hoppas jag.
Den andra orsaken är att jag faktiskt tror att det är helt omöjligt för mig att göra mig av med tex. 5 kilo röka på ett år, vilket är så länge jag planerar att mitt röka skall räcka, tills nästa sommar odling. Tredje orsaken, cannabis försämras hela tiden, så ja, ni förstår. Ja, ni förstår, det kan alltså bli för mycket för min del.
Räknade ut att om jag tex. skulle röka 3 gram i veckan, vilket jag ifs tycker kan vara rätt mycket för potent weed, men jag räknade så endå, så skulle jag för en årsranson behöva ungefär 150 gram budds, men jag skulle faktiskt inte tycka att max 1 kg är "för mycket" :P skulle vara så underbart att ha ett kilo.
Så jag räknar på ett kilo, om det inte är för mycket begärt, vad tror ni?
Hur mycket kan jag alltså få ut från en thypoon, så att jag kan planera lite hur många seeds jag på ett ungefär behöver.

Och som jag skrev tidigare, men jag kan upprepa det igen, det handlar alltså om utomhusodling, så utrymmet är oändligt och ljuskällan är solen
Citera
2007-09-27, 21:37
Medlem
professor_knass avatar
Det är, som du antagligen redan annat, en helt omöjlig fråga att svara på.

Skulle du få för mycket kan du ju ge resten till mig
Citera
2007-09-27, 21:59
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Det är, som du antagligen redan annat, en helt omöjlig fråga att svara på.

Skulle du få för mycket kan du ju ge resten till mig

Jojo att det är omöjligt vet jag men jag menar på ett ungefär,
på en planta, 20gram? 200 gram? 194kilo ? skämtosido, men jag kan ge lite mer bakgrunds fakta.

Odling kommer ske ,som jag sagt några gånger, utomhus, jorden kommer väll inte vara någon världs bäst cb-odling utan antagligen utomhus jord från platsen (vilket kommer vara vid ett ställe där nässlor växer då jag läst att det ska vara bra jord) och möjligen blandat med vanlig blommjord. Växterna kommer inte att få någon näring då jag antar att det finns tillräckligt med sånt där ute i naturen? Skall försöka hitta ett ställe där antalet soltimmar per dag är så mycket som möjligt, alltså i söderläge och lagom öppet. Vattning kommer ske ifall det blir flera veckors torka. Förmodligen ska jag väll använda mig av lite av de knepen jag lärt mig på flashback för att motverka skadedjur, annars är det väll inte så jätte mycket mer jag ska göra med dom, utan dom ska helt enkelt bara stå där ute, kollas till så ofta som möjligt och sedan skördas.

Så vad tror ni det kommer ligga på UNGEFÄR ?
Jag menar, det står ju alltid hur mycket yield en planta ger, men vad jag fått för mig så handlar det om i optimala förhållanden, dvs inomhus med korrekt belysning, näring mm. ? Eller detta kanske itne gäller thyphoon, som nog blir relativt svår att odla inomhus då blir 2-3 meter hög
Men som ni förstår så kommer ju mina förhållanden inte vara speciellt optimala, så, vad tror ni ?
Citera
2007-09-27, 22:44
Medlem
Salmons avatar
he he, jag tycker att det låter som att det är dags att sluta drömma och börja planera så du inte blir helt besviken sen

för det första måste du ha en sjukt bra plats för att kunna ha så många plantor, du måste tänka på att du skall kunna ta dig ut dit typ två ggr i veckan med vatten till alla plantorna om det blir torka. att den måste vara en stor, och sjukt gömd glänta behöver jag nog nästan inte nämna.

sen är jag inte helt säker på vad en typhoon ger, men jag skulle tippa på 20-50g om vi säger att du lyckas perfekt och får 50g per planta så behöver du 100 honor... det är sjuuukt många plantor. om du skall så från frö får du räkna med ca 200 eftersom minst hälften antagligen kommer bli hanar.

känner du hur du sakta men säkert börjar komma ned på jorden nu?
Citera
2007-09-27, 23:24
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmon
he he, jag tycker att det låter som att det är dags att sluta drömma och börja planera så du inte blir helt besviken sen

för det första måste du ha en sjukt bra plats för att kunna ha så många plantor, du måste tänka på att du skall kunna ta dig ut dit typ två ggr i veckan med vatten till alla plantorna om det blir torka. att den måste vara en stor, och sjukt gömd glänta behöver jag nog nästan inte nämna.

sen är jag inte helt säker på vad en typhoon ger, men jag skulle tippa på 20-50g om vi säger att du lyckas perfekt och får 50g per planta så behöver du 100 honor... det är sjuuukt många plantor. om du skall så från frö får du räkna med ca 200 eftersom minst hälften antagligen kommer bli hanar.

känner du hur du sakta men säkert börjar komma ned på jorden nu?

Nej, faktiskt inte, känns som jag stått med åtminstonde en fot på jorden hela tiden då jag har tänkt på allt det här.
1. Kan ju börja förklara lite snabbt vad thypoon är;
Thypoon är en mosterplanta som är gjord specifikt för vårat klimat och växer sig 2-3 meter hög. Skördmängden skall enligt säljaren och dom som köpt + annan info jag läst vara även den mosterstor. Läste någonstans (har för mig det var i säljarens annons) att en planta var nästan en hel årsförbrukning.
2. Ja, det har snackats lite i den tråden på swecan att dom fröna har en tendens att ofta bli hanar, kanske ca 50/50, men eftersom priset är så pass billigt så kan man köpa sig en större mängd, tex. 60 frön för 300kr. Så man kan ju räkna med ca 20 honor antar jag iallafall. Minst 10.
3. Råkar veta ett antal "sjukt bra" platser, då jag är en naturälskare och väldigt ofta går omkring i naturen, älskar naturen när jag är stekt. Alla platserna (ska inte ha alla på samma plats) ska dessutom ligga i närheten av vattendrag, så jag lämnar en hink på plats och när en eventuell torka kommer så går jag dit och vattnar, inte svårare än så.
4. Jag har sommarlov, så tid är ju inte precis något problem

Sammanfattning, thyphoon är en mosterplanta som blir mycket längre än "vanliga" strains och som jag antar ger mycket mer skörd, enligt dom på swecan. Dessa sjukt bra platser har jag gott om, och dom ligger alla nära vatten så vid eventuell torka är vattning inga problem, 2ggr i veckan, det är väll inte mycket? har ju som sagt även mycket fritid, eller, rättare sagt, vad mer än fritid har jag? Fröna är billiga så jag kan köpa en stor mängd, så även om bara 20 av 60 gror och blir honor så har jag fortfarande gjort en bra affär. Och om denna snubbe även sa att en planta ger nästan en hel årsranson så tror jag nog denna planta ger lite mer än 20-50 gram denna snubbe har dessutom väldigt bra rykte på swecan och alla lovordar honom så jag tror på honom.

Så, drömmer jag fortfarande?
Har iallafall en fot på marken
Min plan just nu är att sammla på mig frön redan nu till sommaren.
Kanske 60 thypoon och 20-30 stycken av blandad sort, mäst för att tästa lite olika sorter, men thypoonen är mitt "säkra kort" så att säga.

Meningen med tråden är att jag vill veta om jag planerar att odla "för många" plantor, och så att jag kan göra en liten uppskattning av hur mycket buds i gram jag kommer att få på detta, och vänder mig då självklart till dom som har odlat thypoon utomhus i sverige.

Någon thypoon odlare här som vill berätta om sina resultat? Eller möjligen om ni har hört någon annan om hur det blev för dom. Ja ni förstår.
Citera
2007-09-27, 23:30
Medlem
gipzys avatar
Då jag vill ha minst 200gram budds sammanlagt från alla plantor efter skörd, hur mycket tror ni det kan ge nu, en thypoon?
För jag hade tänkt att om jag nu skulle gå way to far med antalet plantor, om fallet skulle råka vara så, vad vet jag, så skulle odlingen göras tillsammans med tre personer till, så då skulle jag vilja säga att jag har en fot på jorden och den andra fotens tår som kliar jorden lite grann

Edit. Nu vet jag inte riktigt hur du räknade, men jag fick det till att om 30 av mina ca 100 fröer jag planterar gror och blir honor, och ger en yeild på 50gram, så får jag det till 1.5 kg Men att endast 30 av 100 frön skulle gro och bli honor tror jag är lite för låg siffra, då grobarheten på fröna i sig är nästan 100%, och om man räknar grovt att 50% blir honor, så har jag fortfarande 50 plantor.
För att inte drömma iväg mig för mycket, så säger jag att varje planta ger mig 30 gram istället, eller va fan, vi kör på 20 gram, och så gångar jag det med antalet plantor, 50 stycken, så får jag det till ett kilo, vilket är x5 vad jag vill ha som minst

Och så edit igen. sorry.
Det jag alltså vill veta är om mina 50 plantor skall gångas med 20 eller 100 ? Förstår ni nu min fråga?
Citera
2007-09-28, 00:39
Medlem
rcilikes avatar
Vilken zon tänkte du plantera i? I vårt avlånga land kommer skörden från en utomhusodling att variera rätt kraftigt.
Citera
2007-09-28, 08:36
Medlem
CpRekas avatar
Bor du i norrland ska du vara glad om du får 3-4g potent röka, men bor du i skåne kan du få 10g per planta.

Utomhusodlingar suger.
Citera
2007-09-28, 08:51
Medlem
SAMSONs avatar
ja enligt "Tanska" så ska man ju i princip kunna odla Thypoon i minus grader.
Skörden beror helt och hållet på ljus,näring,jord,plats.
Citera
2007-09-28, 11:34
Medlem
gipzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpReka
Bor du i norrland ska du vara glad om du får 3-4g potent röka, men bor du i skåne kan du få 10g per planta.

Utomhusodlingar suger.

Utomhus odlingar suger? Skåne = 10gram?
Vad jag hört, överallt, så ska utomhusodlingar ge mer än innomhus odlingar tillochmed i många fall, har svårt att tro att man kan få ut som max 10g per planta i skåne?

Zon 4. småland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in