Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-02, 18:38
  #1
Medlem
lat_jävels avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.86...oljs-och-hanas

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen.se
Utvecklingsstörda förföljs och hånas

Här förföljs och hånas utvecklingsstörda. Smygtagna bilder utanför gruppboenden sprids med påhopp och grova skämt. Nu utreds kränkningarna av åklagare.
- Det är oerhört skrämmande, vad blir nästa steg, kommer de att ge sig på någon?, säger Lotte Blumenthal, ordförande för FUB i Stockholms län.

Utrustade med kameror väntar ungdomar utanför gruppboenden och dagcenter för att smygfotografera utvecklingsstörda.
De kallar det för att ”gå på safari”.
”Jag ska troligtvis förbi något sorts dagcenter i morgon, om jag har lite tur så kanske de rastas ute på gården någon gång under dagen. Utmärkt fototillfälle”, skriver en person på forumet.


Jag kunde aldrig drömma om att något sånt här kunde förekomma. Jag kan inte förstå att det pågått så länge utan att någon slagit larm, säger Lotte Blumenthal som är engagerad i föreningen för utvecklingsstörda barn och vuxna. FUB.

"Känner igen platsen"
Lotte blir ledsen när hon ser bilderna som sprids via ett forum på internet.
– Herregud, jag känner igen platsen där den här bilden är tagen, säger hon.
Sven-Erik Alhem är överåklagare i Malmö med särskilt ansvar för hatbrotten i landet. Han har tittat på forumet och lovar att göra allt för att komma åt personerna bakom forumet.
– Jag ska se till att det här blir prövat av en hatbrottsåklagare, säger Alhem.
Få av ungdomarna på forumet reagerar mot kränkningarna. De som gör det hånas själva. Någon har skrivit, ”Jag hatar människor med moral och empati”.
– Det tyder på någonting otäckt, språket är otäckt. Det finns ingen medmänsklighet kvar. Man angriper människor som inte har någon möjlighet att försvara sig. Det här måste stoppas, säger Lotte Blumenthal.


Nu är jag ju inte 100% säker men jag kan inte tänka mig om att det rör sig om något annat forum än Flashback med sin mongobildtråd.
Om jag har fel i mitt antagande eller om den här länken till och med har postats (kunde inte hitta den någon annanstans) så kan moderator eller admin gärna ta bort mitt inlägg.

/lat_jävel
Citera
2007-10-02, 19:11
  #2
Medlem
Yes...s avatar
För dem som missat tråden: http://flashback.info/showthread.php?t=346824
Citera
2007-10-02, 19:23
  #3
Medlem
Antevantes avatar
Visst är det FB som avses i Expressen. Man kan väl lugnt konstatera att vissa delar av Flashback är pinsamt.
Kanske dags att starta ett Flashback Junior
Citera
2007-10-02, 19:46
  #4
Medlem
Vilken jävla moralpanik det rådde i den här tråden då.

Har det inte varit en hel del skriverier om mongolidtråden innan eller har jag drömt det?
Citera
2007-10-02, 19:47
  #5
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjs
Har det inte varit en hel del skriverier om mongolidtråden innan eller har jag drömt det?
Jo det har varit en del på sista tiden. De tycks ha slut på viktiga ämnen att skriva om.
Citera
2007-10-02, 19:58
  #6
Medlem
pentrys avatar
Usch och fy, moralpanik och ickenyheter som vanligt när sveriges zombifierade och dubbelmoraliserande slasktidningar ibland väljer att skriva "chocknyheter" baserade på sitt favoritforum nummer ett; nämligen Flashback. Knark, nazism, bobby, mongisar, kränkningar och skvaller i en orgie sällan skådat.

"Det finns ingen medmänsklighet kvar." Flytta till Darfur ett år Alhem, så ska du se att du fullkomligen kommar att knäkyssa Flashbacks medmänsklighet vid hemkomsten.
Citera
2007-10-02, 20:39
  #7
Medlem
fizzles avatar
VÄX UPP för helskotta.
Jag menar ni som helt meningslöst måste käbbla i tråden och hålla en god ton OffTopic.
Använd P.M-systemet tack!

OnTopic igen..

Ja, respektlöst tycker jag det är. Äran faller till största delen mot fotograferna men lite elogé mot expressen som skriver om det med humoristisk klang.
Citera
2007-10-02, 20:42
  #8
Medlem
Hoegbergs avatar
Men varför ska man hålla på och moralisera över vilken humor folk har?

Själv är jag igentligen inget stort fan av den mongoloida bildtråden då den inte roar mig så mycket.
Men ska jag då springa omkring och skrika att folk är idioter för att de tycker tråden är rolig?
Nej tack.

Ingen humor är fel och folk ska inte behöva bli kallade idioter för sin humor, då man inte kan bestämma vad man ska ha för humor.
Citera
2007-10-02, 21:02
  #9
Medlem
nat0ns avatar
inte för att jag tycker tråden är så värst kul... men...

- Det är oerhört skrämmande, vad blir nästa steg, kommer de att ge sig på någon?, säger Lotte Blumenthal, ordförande för FUB i Stockholms län.

hahaha, vafan. "tråden där vi spöar mongos!" stor chans. det var mig allt en jävla kärring att oroa sig.
Citera
2007-10-02, 21:50
  #10
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det något jag skiter i så är det utvecklingsstörda. Men speciellt mycket humor är det väl ändå inte. Samma personer som tycker det är roligt är nog dem som garvar åt Stefan & Krister skulle jag tippa.

Sen skriver Expressen om "ungdomar". Med tanke på att det är 18-årsgräns här på FB så borde det väl ändå inte vara frågan om några ungdomar?
Citera
2007-10-02, 22:40
  #11
Medlem
Antevantes avatar
Givetvis kan ingen tala om för någon vilken humor som gäller. Man kan bara själv tycka om eller tycka illa om något.
Jag anser att man ska kunna skämta om allt, om man gör det på ett bra, fyndigt och roligt sätt.
Att smygta bilder på identifierbara personer med handikapp och sedan garva åt dem. Det tycker jag personligen är dålig humor. Det är taskigt och inte speciellt roligt, fortfarande enligt mig personligen.
Personerna i fråga har inte valt att vara med på det här forumet, de är inte komiker i den bemärkelsen. Därför tycker jag att det är lågt.

Men för all del, fortsätt och publicera era bilder och garva åt vad än ni finner roligt.
Men likväl som ni med näbbar och klor försvarar er rätt att göra så, likväl måste ni acceptera att folk kritiserar det. Eller vill ni förbjuda kritik mot er? Bara mot er i så fall.
Citera
2007-10-02, 22:49
  #12
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men likväl som ni med näbbar och klor försvarar er rätt att göra så, likväl måste ni acceptera att folk kritiserar det. Eller vill ni förbjuda kritik mot er? Bara mot er i så fall.
Kritisera är en sak men att säga att man är en idiot och att det inte kan kallas humor är felaktigt. Jag avgör själv vad som är humor för mig - lika mycket avgör du vad som är humor för dig. Din humor är rätt för dig och min humor är rätt för mig.

Att säga till någon att den tycker fel är fel då alla tycker olika. Ungefär som att jag säger till dig att du tycker fel om du tycker att till exempel Metallica är bra. Tycker du att Metallica är bra så gör du ju det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback