Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Vad är det första som vi noterar hos de unga herrarna i reportaget? Jo, deras bristande språkbehärskning. Av detta kan vi sluta oss till att de sannolikt inte har någon akademisk bakgrund eller möjlighet att taga sig fram på sådana vägar. De använder således det enda redskap som de har, nämligen våldet.
Inkvotering handlar vidare, som vi alla vet, om att skaffa husnegrer som ger legitimitet till det svenska systemet. Det handlar om kulturen inom institutionerna snarare än om vilka som arbetar där. Jag tror att du fattar vad jag menar här.
Sedan undrar jag om det kan vara så att du uppfattar det förtryck som ungdomarna upplever som ringa eftersom du själv har verktygen för att hantera den typen av situation? Ta exemplet med att svenskarna förbjöd talandet av främmande språk även på rasterna i skolan. Det är icke svårt att plocka isär den åtgärden fullständigt. Men för en person som inte kan argumentera för sin sak återstår bara att manifestera missnöje genom att slå den ansvarige (eller hans representanter) på käften. Med en påk.
Det känns också typiskt att du, som representant för den priviligerade etniska och sociala gruppen, söker avlegitimisera och stereotypisera deras motstånd. Det är i sig helt OK eftersom det är din roll i spelet, men det känns lite kliché, om jag får drista mig till en mild kritik. Föreslår du kanske att de istället skulle skriva en insändare till den lokala tidningen? Eller göra en namninsamling? Ultravåld och gruppvåldtäkt är sådant som ger drag under galoscherna och en spark i röven på kälkborgarna i Villaghettot. Det är vackert så.
Att de inte har någon akademisk bakgrund känns ganska klart, ja. Att man i desperation tar till andra väger är inget ( i sig) märkligt fenomen heller. Att det resulterar i stökigt beteende är ett generellt fenomen oavsett bakgrund eller etnicitet. Men du jämför stök och bråk med gruppmisshandel av en fjortistjej och gruppvåldtäkt. Och där försvinner legitimiteten i min mening, ja. Offren för en våldsam gruppvåldtäkt får men för livet på ett sätt som jag INTE ens tänker jämföra med ett utanförskap hos albanungdomar i LK! Min hint om att andra invandrargrupper i LK ofta är 100% accepterade och integrerade i LK verkar gå förbi? DET är en huvudvariabel menar jag. Även om jag inte är en motståndare till tankar om utanförskap i olika delar så menar jag att många albanungdomars utanförskap är självförvållat under 10-15 år av problem. Det finns gott om folk som har både språk- och utbildningsproblem, kulturkrockar, svårigheter att kommunicera, trauman, etc etc i både LK och Sverige. Det finns också en stor grad av underlåtelse att faktiskt TA chanserna som svenska folket genom val och skattepengar GER till dessa i form av stöd, bidrag, skolgång, sjukvård etc etc. ICKE att jämföra med Apartheid.
Jag är själv i kategorin med en förälder född utomlands förresten..
Jag uppfattar ett generellt drabbande förtryck (i ditt ordval) av dessa ungdomar ja. Jag uppfattar det som ringa vid absolut alla jämförelser jag kan se; rimliga som i resterande EU/USA tex och orimliga som i Apartheid. Varför kan just inte DESSA ungdomar ta något som helst eget ansvar när deras med-kategori som libaneser, greker eller tex asiater fixar det i samma stad, samma skolor, samma områden och inneslutna av samma sociala och ekonomiska grundförmåner?
Som generell diskussion resonerar jag annorlunda än vad gäller LK. Jag är väsentligt mer benägen att vara mild generellt i Sverige i frågan. Landskrona däremot har en mycket grövre situation än tex Rosengård eller Rinkeby eller Södertälje. Att man var tvungen att tala svenska på rasterna är ett resultat av bråk, spottloskor mot tjejerna, misshandel, störda lektioner, smällare, hot och en omöjlighet för dessa att skapa ett normalt klimat för likväl skolgång som social mötesplats. Dvs en desperat motåtgärd snarare än ideologisk pekpinne. Om man inte kan uttrycka sig på svenska så bör man vad? Fortsätta med att aldrig lära sig språket och istället anse detta som legitimt skäl att slåss? Många av ungdomarna har lika liten koll på albanien/Kosovo som de har på mineralhalterna i värmländska fält. De är i regel antingen födda eller helt uppvuxna i Sverige.
Fråga igen: om du anser detta vara legitimt som reaktion på utanförskap, vad är en legitim reaktion på misshandel och gruppvåldtäkt?