• 1
  • 2
2007-11-26, 19:30
Medlem
Sydsvenskan

Sverigedemokraterna motsätter sig att Lunds kommun stöder Andres Serranos utställning "A History of Sex". Notera att man inte vill förbjuda den, bara att kommunen inte ska subventionera slik smörja. Kolla in några smaskiga bilder från utställningen här:

http://gruegranskar.blogspot.com/200...servativa.html

Kd:s regionråd Rolf Tufvesson menar att detta luktar:

Citat:
totalitära stater, bokbål och 30-tal

Jojo, Kd går från klarhet till klarhet. Värdekonservatismens fyrbåk i Sverige, eller hur var det?
Citera
2007-11-26, 19:46
Medlem
Vilsens avatar
Innan någon annan gör det så vill jag efterfråga fler bilder.
Bara efter att ha sett alla kan jag ta ställning, men jag kan säga att efter de där två så talar mycket för att jag vill ta bort stödet.
Jag vill även se hur mycket du vinklar utställningen med ditt urval av bilder.
Citera
2007-11-26, 20:03
Medlem
Mr Teatimes avatar
"A History of Sex innehåller starka bilder.
Vi rekommenderar inte att barn under 6 år
ser den. Unga under 15 år bör se den
i föräldrars eller andra vuxnas sällskap."

Tror nog att jag går någon annanstans med min sjuåring ändå.
Citera
2007-11-26, 20:03
Medlem
jokers avatar
Verkar vara en cool och nyskapande utställning. Mer bilder tack!

Jag anser att provokativa utställningar av detta slag är mer välförtjänta av bidrag än slumpmässig konstutställning med avmålade skogsfåglar. Bra konst ska vara provokativ.
Citera
2007-11-26, 20:07
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker

Jag anser att provokativa utställningar av detta slag är mer välförtjänta av bidrag än slumpmässig konstutställning med avmålade skogsfåglar. Bra konst ska vara provokativ.

Du stödjer den där scen-pissaren i Umeå också antar jag?
Citera
2007-11-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Innan någon annan gör det så vill jag efterfråga fler bilder.
Bara efter att ha sett alla kan jag ta ställning, men jag kan säga att efter de där två så talar mycket för att jag vill ta bort stödet.
Jag vill även se hur mycket du vinklar utställningen med ditt urval av bilder.

Här är några till, på deras hemsida:

http://www.kulturen.com/02_just_nu/0...ory_of_sex.asp
Citera
2007-11-26, 20:13
Medlem
Doktor Porks avatar
Du kan få ett par glimtar i det här klippet som nazisterna som i oktober vandaliserade utsätllningen la upp på nätet:

http://www.livevideo.com/video/embed...ainst-deg.aspx
Citera
2007-11-26, 20:17
Medlem
Vilsens avatar
Han verkar ju ganska enformig den här Serrano.
Tar han bara bilder på folk med lustiga kläder och kallar det för konst?
Varför inte lägga pengarna på lite kvalité som fatchicksinpartyhats?
I denna utställningen verkar den enda skillnaden vara att de inte har kläder på sig och det är två personer som pillar på varandra.

edit: som exempel, om jag skulle tagit bilden med bögen som får en arm i röven så skulle bögen varit blå i ansiktet och armen skulle tillhöra en ungersk hårig brottare med synlig erektion.
Citera
2007-11-26, 20:19
Medlem
Finns ett TV-inslag på bloggen också.

Det sjuka är att Kd av alla partier tycker att det luktar 30-tal om man inte vill stödja sånt här. Dom grundades väl t o m som en reaktion på en våldsam film? Minns inte namnet nu men tror att det var så; man var emot den.
Citera
2007-11-26, 20:27
Medlem
Kalmahs avatar
Citat:

Vad är det för skitsnack? Jag förstår inte hela grejen med att kissa på scen eller runka av en häst och sedan kalla det för konst. Om svenska folket ska betala för det så ska det också tilltala svenska folket. Om nu ens skattepengar nödvändigtvis ska spenderas på konst så bör inte konsten endast tilltala en liten kulturelit.

Självklart ska vem som helst ha rätten att ställa ut sin konst, i princip oavsett vad nu än konsten föreställer, och så även i det här fallet. Men tvinga inte skåningarna att betala för kalaset.
Citera
2007-11-26, 20:41
Medlem
cephs avatar
Citat:

Nja, en del konst kan gott vara provokativ men i slutändan handlar det ändå om vad som är vackert och tilltalande eller ej.

Och ja tack, jag ser hellre avmålade skogsfåglar än dessa foton som verkar vara tagna ur valfri pervorulle - för det är ju vad de måste vara, eller hur?

NS-nissarnas attack i videoklippet är lite barnslig dock, men mig gör det inget. Detta påminner om den där galne ryssen som visade filmer där han hade sex med olika djur, på en TV-apparat uppstoppad i röven på en stor koskulptur eller vad det var. Var väl samma snubbe som pissade på sin publik har jag för mig, som någon nämnde här ovanför.

Är inte en insnöad, bakåtsträvande konservativ snubbe rent allmänt, men i detta fall så jo. Smaklöst är vad det är. Provocerande, men smaklöst och i slutändan INTE konst.
Citera
2007-11-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nja, en del konst kan gott vara provokativ men i slutändan handlar det ändå om vad som är vackert och tilltalande eller ej.

Och ja tack, jag ser hellre avmålade skogsfåglar än dessa foton som verkar vara tagna ur valfri pervorulle - för det är ju vad de måste vara, eller hur?

NS-nissarnas attack i videoklippet är lite barnslig dock, men mig gör det inget. Detta påminner om den där galne ryssen som visade filmer där han hade sex med olika djur, på en TV-apparat uppstoppad i röven på en stor koskulptur eller vad det var. Var väl samma snubbe som pissade på sin publik har jag för mig, som någon nämnde här ovanför.

Är inte en insnöad, bakåtsträvande konservativ snubbe rent allmänt, men i detta fall så jo. Smaklöst är vad det är. Provocerande, men smaklöst och i slutändan INTE konst.

Var det ubte han som bet en i publiken också? Har för mig att han förstörde ett konstverk (nåja) som en japan hållit på med i månader som del av sin "performance" också.

Subventioner av sånt här är rena vansinnet. Att Kd börjar prata om 30-tal är direkt pinsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in