2007-12-17, 10:33
Medlem
Ko Fångares avatar
I den vidriga Folkdemokratiska Bidragsenpartistaten Zverjie finns som bekant bara ett parti att rösta på, Riksdagspartiet.

Med anledning av detta undrar jag hur man som liberal bör rösta i valet 2010?
När jag sneglar på val i riktiga länder som USA och de baltiska staterna som faktiskt har distingerade kandidater blir jag avundsjuk och sedan illamående när jag påminns om vad jag själv har att "välja" mellan.

Liberala partiet verkar ha gått under och verkade ändå bara bestå av töntar, så jag funderar seriöst på att lägga min röst i nästa riksdagsval på "Ron Paul".
Jag inte vill rösta på någon fraktion av Riksdagspartiet eftersom jag då skulle legitimera deras politiska makt men ändå vill visa att jag finns så känns detta som ett sätt visa att det finns riktiga människor med riktiga drömmar även i FDZ.
Citera
2007-12-17, 11:06
Medlem
Prometeuss avatar
Varför använda våldsverktyget alls? Skit i att rösta helt enkelt.
Citera
2007-12-17, 11:46
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus

För min del hade jag gärna struntat i att rösta, men jag måste dra mitt strå till stacken för att undvika fler mandatperioder med det passiviserande bidragssprutande röda blocket. Det innebär att jag måste lägga min röst på något parti inom det borgerliga blocket.

En av de viktigaste frågorna till valet 2010 kommer att vara integrationsfrågan, inget snack om saken.Tyvärr vill ju inget av de partierna ta i integrationsfrågan ens med tång. Sd hade varit ett alternativ, men då de inte har några åsikter som intresserar mig på andra områden, kan jag inte rösta på dem bara för en enda fråga, även om det är den viktigaste för mig. Jag får hoppas på att något borgerligt parti börjar diskutera integrationsfrågan på allvar, först då kan min röst börja utkristalliseras.
Citera
2007-12-17, 11:48
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:

Jag vill å ena sidan inte legitimera den representativa "demokratin"(diktaturen) men å andra sidan vill jag visa att vi som inte älskar förtryck faktiskt existerar. Det vill jag göra genom att rösta på Ron Paul i riksdagsvalet.
Citera
2007-12-17, 12:05
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:

Utnyttja din rätt att utöva demokrati och låta inga andra människor bestämma framtiden åt dig. Varje röst räknas!

Edit. Följ prometeus handlingar.....
Citera
2007-12-17, 12:36
Medlem
Flytta till Monaco.
Citera
2007-12-17, 14:42
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Utnyttja din rätt att utöva demokrati och låta inga andra människor bestämma framtiden åt dig. Varje röst räknas!
Det är ju en sjlvmotsägelse eftersom demokrati just betyder att andra människor ska bestämma framtiden åt dig. Om du röstar så bestämmer du framtiden åt andra (fast en röst har ju aldrig någonsin haft någon effekt alls i Riksdagen, så demokratisk inflytande är en verklighetsfrämmande utopi).

Man kan väl rösta för sitt samvete, om man kan blunda lite för verkligheten och bli lite fåraktigt religiös på valdagen och låtsas gilla den rituella regndansen.

Icke-demokrater kan ju rösta för att sabotera för den demokratiska fienden.
Citera
2007-12-17, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är ju en sjlvmotsägelse eftersom demokrati just betyder att andra människor ska bestämma framtiden åt dig. Om du röstar så bestämmer du framtiden åt andra (fast en röst har ju aldrig någonsin haft någon effekt alls i Riksdagen, så demokratisk inflytande är en verklighetsfrämmande utopi).

Man kan väl rösta för sitt samvete, om man kan blunda lite för verkligheten och bli lite fåraktigt religiös på valdagen och låtsas gilla den rituella regndansen.

Icke-demokrater kan ju rösta för att sabotera för den demokratiska fienden.

Argumenterar du emot demokrati nu?

Demokratin är liberalismens statsskick, och en liberaldemokrati (riktig demokrati) är inte majoritetens diktatur.
Citera
2007-12-17, 18:43
Medlem
Mr.Puddys avatar
Det är konstitutionell demokrati... som de flesta länder har.
Citera
2007-12-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Demokratin är liberalismens statsskick, och en liberaldemokrati (riktig demokrati) är inte majoritetens diktatur.
Vad är en riktig demokrati då? En möjlighet att begränsa majoritetens maktutövande skulle förvisso kunna vara genom en konstitution, men den ursprungliga liberalismen vill ha en minimal stat vars uppgifter begränsas till skydd från våld, stöld och upprätthållande av avtal och så vidare.
Citera
2007-12-17, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Vad är en riktig demokrati då? En möjlighet att begränsa majoritetens maktutövande skulle förvisso kunna vara genom en konstitution, men den ursprungliga liberalismen vill ha en minimal stat vars uppgifter begränsas till skydd från våld, stöld och upprätthållande av avtal och så vidare.

.. ja och den staten ska ju vara demokratisk. Auktoriteterna som ansvarar för det är folkvalda. Men det innebär inte att de kan inskränka på grundläggande fri- och rättigheter som konstitution borde garantera i en liberaldemokrati, som motsätter sig majoritetens diktatur. Människor ska vara helt oberoende och fria att leva som dom vill och staten (majoriteten) ska inte lägga sig i människors personliga angelägenheter. Statens roll begränsas till att vara en mellanpart när det uppstår konflikter om fri- och rättigheter mellan olika parter ...
Citera
2007-12-17, 20:45
Medlem
jamesdeans avatar
Jag lär nog göra likadant som jag gjorde i valet 2006 - rösta på mig själv i riksdagsvalet, och försöka hitta några libertarianskt-lutande moderater att rösta på lokalt.

Liberala Partiet har inte gått under, förresten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in