Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-31, 08:48
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handskakning
Så, ja. För mycket frihet skall det inte vara. Och lite slaveri skall vi tamejf-n ha.

Och jag är inte sarkastisk.
OK. Som att slänga vatten på fiskar må vara hänt, men det är inte alltid fiskarna nappar på betet. Vill vara för dokumentationens skull klargöra att jag djupt ogillar dylik sadism.
Citera
2010-07-31, 18:56
Medlem
intensifieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast sverigedemokraterna har ju som sagt en del andra åsikter med, begränsa aborträtten, begränsa homosexuellas rättigheter, mottsäter sig frihandel och vill återinföra allmän värnplikt samt förstatliga en rad företag.

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nationalism, begränsad invandring, abortmotstånd, inskränka homosexuellas rättigheter, värnplikt och förstatligande av företag. Vad sympatiskt.

Läser man SD:s principprogram om kultur är det svårt att inte dra stilistiska paralleller till Mein Kampf. (Ja, Herr Lindholm, som sagt är det inte bara du som läser böcker här i världen!)

Jo, jag försökte inte försvara att en liberal skulle rösta på Sverigedemokraterna. Det jag menade är att fri rörlighet enligt mig kräver ett väldigt liberalt samhälle i övrigt - framförallt med ekonomiska friheter. Det är just därför jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på Miljöpartiet som stöder fri invandring.
Citera
2010-07-31, 19:42
Medlem
Handskaknings avatar
Beröm åt humoristisk formulering.

Citat:
OK. Som att slänga vatten på fiskar må vara hänt, men det är inte alltid fiskarna nappar på betet. Vill vara för dokumentationens skull klargöra att jag djupt ogillar dylik sadism.
Jag vill bara meddela att ditt ovanför citerade inlägg kommer att få mig att skratta gott, för lång tid framöver, de stunder då jag kommer att tänka på det.

Ni kan verkligen orda väl, herr Sundholm!

Handskakning
Citera
2010-07-31, 21:48
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Du borde skämmas om du är liberal och röstar SD. Eller nej förresten, du kan inte vara liberal och rösta SD. Det är inte ens kul .

Man borde väl egentligen skämmas om man är liberal och röstar på något av riksdagspartierna med så... men eftersom den svenska politiken inte kommer ändras ändå kan man lika gärna göra livet surt för sin fiende.
Citera
2010-07-31, 23:04
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Är liberal men kommer nog sannolikt med rösta på SD dels för jag inte vill stödja riksdagspartierna och dels för det vore extremt roligt att se Mona Sahlin m fl gråta ut i valstudion

Jag har funderat på att göra det samma. Sd kommer inte få något att säga till om ändå men humorvärdet av att ha de tomtarna i riksdagen är ovärderligt. Först att se hela den svenska politiska och journalistiska elitens reaktioner och sedan alla dumheter som sd kommer hitta på i fyra år framåt. Om de dessutom blir vågmästare så blir det ännu roligare. Bara att se Åkessons flin när han traskar upp för trappan bakom kungen...

Men med största sannolikhet så blir det alliansen som får min röst. De har egentligen inget vettigt att komma med så det handlar mer om en riktning av politiken för min del.
Citera
2010-07-31, 23:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Du borde skämmas om du är liberal och röstar SD. Eller nej förresten, du kan inte vara liberal och rösta SD. Det är inte ens kul .
Ääääh, vadårå! Fan va som folk och ta en holk och chilla lite, va? Vet att aayyyaaabbnamiii toastar skönt mellan sverigedemokrati och anarki. Och i den softa RållePålle2008-tråden så håller man inte ren front mot de som har åsikter om judar. Så SD och liberal är coola gatan, mannen!
Citat:
Läser man SD:s principprogram om kultur är det svårt att inte dra stilistiska paralleller till Mein Kampf. (Ja, Herr Lindholm, som sagt är det inte bara du som läser böcker här i världen!)
Detta är vad jag tycker om böcker. Läsa kan vilken idiot som helst. Notera att den nystartade Svenska Kyrkan lärde allmogen att läsa på några veckor. Men det dröjde ända tills 1900-talet innan lika stenhårda socialdemokrater lärde dom att tvätta händerna. Och handtvätt är enklare. Fan, det finns t.o.m. folk som är dumma i huvudet på riktigt som plöjer igenom bästsäljare och kan därför hänga med i fikarummet. Vem vill vara som de som är dumma i huvudet på riktigt? Tror du att jag i alla år har tittat i Apocalypse Culture för att jag tycker om det som skrivs och att det bekräftar min självbild, eller för att jag vill omge mig med ett mörkrets lyster, döh?

Alltså, det viktiga är inte att läsa utan att tolka.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-07-31 kl. 23:19.
Citera
2010-08-01, 09:49
Medlem
tj.s avatar
Ni som anser er vara liberala men funderar eller kommer rösta på SD, kan ni skriva hur ni resonerar? Hur kan ens liberaler tänka på att rösta på ett auktoritärt parti?
Citera
2010-08-01, 10:00
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ni som anser er vara liberala men funderar eller kommer rösta på SD, kan ni skriva hur ni resonerar? Hur kan ens liberaler tänka på att rösta på ett auktoritärt parti?

De kanske ser det som att en röst på SD är en röst emot mångkulturen?
Jag kan inte se något annat realistiskt alternativ att rösta på i så fall. Alla de sju systrarna i riiksdagen är för eländet. Själv har jag inte röstat öht de senaste valen. Möjligen att jag kommer att rösta i det kommande. Då är det troligen på SD jag lägger min röst. Inte för att det är ett idealparti utan för att alternativen är sämre. Jag kommer definitivt inte att rösta på något av de "etablerade" partierna.
Citera
2010-08-01, 12:39
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:

I den här tråden så tas det ämnet upp: https://www.flashback.org/t1195709

Min anledning ovan finns också. Humor.

Svensk politik är auktoritär och vänstervriden efter valet i vilket fall som helst.

Även den minimala chansen att sd rör om så mycket i grytan att partierna ska börja samarbeta över blockgränserna finns. Då kanske tillräckligt många moderater inser att partiet är sossar och därför vill rösta på ett nytt riktigt höger parti. Inte särskilt troligt men ändå, det var vad jag kom på på rak arm.
Citera
2010-08-01, 13:13
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De kanske ser det som att en röst på SD är en röst emot mångkulturen?
Jag kan inte se något annat realistiskt alternativ att rösta på i så fall. Alla de sju systrarna i riiksdagen är för eländet. Själv har jag inte röstat öht de senaste valen. Möjligen att jag kommer att rösta i det kommande. Då är det troligen på SD jag lägger min röst. Inte för att det är ett idealparti utan för att alternativen är sämre. Jag kommer definitivt inte att rösta på något av de "etablerade" partierna.
Piratpartiet för etablerat för dig?
Citera
2010-08-02, 11:11
Medlem
Vireks avatar
Citat:

De resonerar väl som de liberaler som ska rösta på något av riksdagspartierna, PP, FI eller annat icke-liberalt parti kan jag tänka mig. Något bra har de hittat som de anser vara värt att rösta på partiet för. SD är ju likt alla andra för begränsad invandring och stor stat så det hemska i att rösta på dem istället för M eller FP är svårt att se.
Att man dessutom kanske kan få färre vidskepliga somalier i landet är en bonus även om det sannolikt inte kommer ske.
Citera
2010-08-03, 11:34
Medlem
extrmntrs avatar
Moderaterna klantar runt som aldrig förr. Förstår inte varför liberaler vill rösta på dem. De är och har alltid varit mer konservativa än liberala.
Senast gjorde de ett utspel och försökte skrämma bort aftonbladets läsare från vänstern genom att hota med att de är........ liberala!
Hua!

Jag håller med om att det är svårt att förstå att någon som kallar sig liberal funderar på att ge SD en röst. Men det är lika främmande att ge M en.
För mig är en röst på M lika dåligt för en libertarian som en röst på SD. Eller V för den delen. Vänstern är av tradition mer liberala i sociala frågor än de konservativa och de sociala friheterna är viktigare för mig personligen. Utspel likt den ovan får i alla fall mig att hellre rösta V än M.
Alliansen är en enda socialliberalkonservativ smörja där det är viktigare att få röster än att presentera en ideologi. Den lilla skillnaden som var mellan partierna försvann när de bestämde sig för allianser.

För mig blir det PP eller LP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in