Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-24, 02:54
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Visst bör Sverige förändras, men inte för förändringens skull. Om det nu inte förändras för det bättre kan det ju faktiskt kvitta lika. Ökad protektionism och indirekt rasism är inte direkt något bra. Vi liberaler gillar inte protektionism, eller nationalism för den delen.

Den enda invändningen är att ibland kan förändring för förändringens skull vara av godo. Enbart för att visa att det går att rösta på annat än Riksdagspartiet skulle ett SD i riksdagen kunna göra nytta. Det är väl också den enda rimliga praktiska konsekvens de skulle kunna ha.
Citera
2007-12-24, 23:14
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Hur inskränker en diktator folks frihet mer än vad en ("representerad") en majoritet gör?
Det här är ju förståss en rent praktisk fråga och bör inte blandas ihop så mycket med rättighetsfilosofi.

Finns säkert en massa exempel som talar för det ena eller det andra, men demokrati har trots allt den funktionen att den kan avsätta de värsta ledarna. En sorts försäkring mot de att allra värsta dårarna får makten.

Sen finns det ju som någon påpekade en del frågor som inte går att bestämma från rättighetsprinciper. Dessa frågor ser jag helre bestämms utifrån det breda folkmassornas åsikter, än från någon enskilld individs.

Citat:
Folk i diktaturen Dubai är ju oerhört mycket friare än i demokratin Sverige. De får t.ex. behålla 150% mer av det som de själva skapar, en högst påtagligt och viktig form av frihet. Hur väger det mot att värdet av att du får 0.000017% makt att tvinga Anna Andersson i Örkeljunga att betala 2000 kr om året till statskassan som TV-licens för att hon tittar på privatägda, engelska TV3. Grattis! Prislappen för denna "makt" är 60% av ditt liv.
Något som inte talar lika stark för att Dubai skulle vara libertarianskt, även om det fungerar bra som exempel när man disskuterar ekonomiska frågor: http://wwwc.aftonbladet.se/vss/teleg..._852__,00.html

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
En italiensk man ertappades i Förenade arabemiraten med 0,01 gram hasch i innerfickan. Mannen uppgav att han hade glömt att lämna den minimala mängden otillåtet rusmedel hemma.

Trots det dömde domstolen honom till fyra års fängelse.

Mannens smala lycka är att domarna ansåg att knarket var för personligt bruk. Om den hade kommit fram till att det rörde sig om smuggling hade straffet varit döden, skriver TT.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-06-01
Angående topic har jag ingen aning. Jag börjar faktiskt fundera på att rösta på SD bara för att röra om lite i grytan och jävlas med etablissemanget. Har inte så stora förhoppningar på alliansen och jag tycker trotts allt att SD:s partiprogram ser relativt trevligt ut, om man jämför med vad som finns nu. Förhoppningsvis kan deras kanske framgång leda till att andra partier vågar sticka ut lite mer i framtiden också. Om KLP skulle ge ifrån sig lite mer livstecken skulle jag nog rösta på dem istället.
Citera
2007-12-25, 00:39
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Angående topic har jag ingen aning. Jag börjar faktiskt fundera på att rösta på SD bara för att röra om lite i grytan och jävlas med etablissemanget. Har inte så stora förhoppningar på alliansen och jag tycker trotts allt att SD:s partiprogram ser relativt trevligt ut, om man jämför med vad som finns nu. Förhoppningsvis kan deras kanske framgång leda till att andra partier vågar sticka ut lite mer i framtiden också. Om KLP skulle ge ifrån sig lite mer livstecken skulle jag nog rösta på dem istället.

Du vill alltså byta Stalin mot Hitler? SD är EXAKT lika värdelösa idioter som resten och så fort det får sitta lite vid grytorna så ska du se att chansen till förändring, även om den i min mening är dålig, ligger och skvalpar runt 0% sträcket.
Citera
2007-12-25, 00:42
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahfire
Jag tycker ni alla ska rösta på Sverigedemokraterna. Dem andra partierna är samma skit. Sverige bör förändras.

SD är missnöje. Tveksamt att Sverige skulle bli bättre. Men vad vet jag.....
Citera
2007-12-25, 13:03
Medlem
ubersantas avatar
Men skärp er för fan... som ett par vuxna jättebebisar gnäller många i denna tråd. Gilla läget.

Tar tillfället i akt och leta upp liberaler och libertarianer på listorna och personrösta. Kanske inte gör någon reell nytta i dagsläget, men det kan ändras.

(har även hört rykten i korridorerna om att liberaler från de olika riksdagspartierna kanske startar ett liberalt parti inför valet 2014)

Lite lästips: http://www.grundlagsutredningen.se/t...ge____224.aspx

http://libertasetveritas.blogspot.co...a-gruppen.html
Citera
2007-12-25, 13:05
Medlem
Rikard_s avatar
Inte moderaterna i alla fall. Jag är inte så involverad i politik men Moderater avskyr jag.
Citera
2007-12-25, 13:57
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
men demokrati har trots allt den funktionen att den kan avsätta de värsta ledarna.
Det finns "mekanismer för avsättning" även i diktaturer. Militären försökte t.ex. mörda Hitler med en bomb. Huruvida det är generaler eller majoritet av politikerna som påstås representera väljarna som har avsättningsmakten är irrelevant för individen vars rättigheter kränks av staten.
Citera
2007-12-26, 02:34
Medlem
Blancos avatar
Citat:
Det finns "mekanismer för avsättning" även i diktaturer. Militären försökte t.ex. mörda Hitler med en bomb.
Låter som en bra mekanism.

Men måste inte diktatorn vara väldigt liberal? Känns inte som att man vill ha Mona Shalin bestämmandes allt... Lägger mina kort på demokrati.
Citera
2007-12-26, 02:35
Medlem
Blancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
har även hört rykten i korridorerna om att liberaler från de olika riksdagspartierna kanske startar ett liberalt parti inför valet 2014
Va glad jag skulle bli då.
Citera
2007-12-26, 02:54
Medlem
Tompalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
(har även hört rykten i korridorerna om att liberaler från de olika riksdagspartierna kanske startar ett liberalt parti inför valet 2014)
Finns redan ett socialliberalt (nåja) och ett nyliberalt. Varför inte engagera sig i någon av dem istället för att sprida ut rösterna än mer?
Citera
2007-12-26, 03:01
Medlem
Rikard_s avatar
Så jävla mycket fusk, rövslickning och fusk i politik så att man inte orkar bry sig om det.
Citera
2007-12-26, 14:52
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
Men måste inte diktatorn vara väldigt liberal? Känns inte som att man vill ha Mona Shalin bestämmandes allt... Lägger mina kort på demokrati.
Poängen är att VEM det är som styr staten är ovidkommande. Det är HUR staten styrs som är viktigt. Det är detta självklara som demokratipropagandan försöker ignorera. För dem så rättfärdigar beslutsritualen både medlen och ändamålet!

Det viktiga är att ingen kränker dina negativa rättigheter. Om det sen är 1 diktator eller en majoritet av folket som inte kränker dig i statens namn, är skit samma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in