Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Hur inskränker en diktator folks frihet mer än vad en ("representerad") en majoritet gör?
Det här är ju förståss en rent praktisk fråga och bör inte blandas ihop så mycket med rättighetsfilosofi.
Finns säkert en massa exempel som talar för det ena eller det andra, men demokrati har trots allt den funktionen att den kan avsätta de värsta ledarna. En sorts försäkring mot de att allra värsta dårarna får makten.
Sen finns det ju som någon påpekade en del frågor som inte går att bestämma från rättighetsprinciper. Dessa frågor ser jag helre bestämms utifrån det breda folkmassornas åsikter, än från någon enskilld individs.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Folk i diktaturen Dubai är ju oerhört mycket friare än i demokratin Sverige. De får t.ex. behålla 150% mer av det som de själva skapar, en högst påtagligt och viktig form av frihet. Hur väger det mot att värdet av att du får 0.000017% makt att tvinga Anna Andersson i Örkeljunga att betala 2000 kr om året till statskassan som TV-licens för att hon tittar på privatägda, engelska TV3. Grattis! Prislappen för denna "makt" är 60% av ditt liv.
Något som inte talar lika stark för att Dubai skulle vara libertarianskt, även om det fungerar bra som exempel när man disskuterar ekonomiska frågor:
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/teleg..._852__,00.html
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
En italiensk man ertappades i Förenade arabemiraten med 0,01 gram hasch i innerfickan. Mannen uppgav att han hade glömt att lämna den minimala mängden otillåtet rusmedel hemma.
Trots det dömde domstolen honom till fyra års fängelse.
Mannens smala lycka är att domarna ansåg att knarket var för personligt bruk. Om den hade kommit fram till att det rörde sig om smuggling hade straffet varit döden, skriver TT.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-06-01
Angående topic har jag ingen aning. Jag börjar faktiskt fundera på att rösta på SD bara för att röra om lite i grytan och jävlas med etablissemanget. Har inte så stora förhoppningar på alliansen och jag tycker trotts allt att SD:s partiprogram ser relativt trevligt ut, om man jämför med vad som finns nu. Förhoppningsvis kan deras kanske framgång leda till att andra partier vågar sticka ut lite mer i framtiden också. Om KLP skulle ge ifrån sig lite mer livstecken skulle jag nog rösta på dem istället.