Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-22, 01:20
Bannlyst

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jag är mot både de formerna av tvångskollektivism. Jag är för individens frihet.

Javisst, det är ju det väsentliga. Mycket mer väsentligt än frågan om vem/vilka som ligger bakom det resultatet.

Nä, för de teknikaliteterna så är kanske majoritetens diktatur den minst dåliga tvångskollektivismen. Men en diktator kan ju respektera individernas frihet lika mycket som folkmajoriteten. En rysk annektering av Sverige skulle t.ex. medföra omfattande skattesänkningar, ökad yttrandefrihet och effektivare bekämpning av brott, och vore kanske något att hoppas på. Jag bryr mig som sagt inte om vem som står bakom kulisserna, jag fokuserar mest på att människor tillåts vara i fred.

Av alla saker du har sagt ... Jag invänder starkt mot att en diktator på något sätt skulle kunna garantera frihet när hans makt redan är en inskränkning på friheten. Jag tror inte det är möjligt att en diktator inte skulle missbruka sin makt. Orkar inte ens förklara. Demokrati är grundläggande inom liberalismen, diktatur är fascism. Punkt slut. Ingen kan ha absolut makt över statens institutioner, det är fascism.

Politisk frihet framförallt, ekonomiska friheten är bara en del av den. Det ena kan inte existera utan andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ko Fångare
Och du avstår helt från att förklara varför en politiker är bäst lämpad att fatta dessa beslut.

Rimligtvis bör det avgöras av samma personer som avgör vad som är våldtäkt, mord, dråp, bedrägeri, falsk marknadsföring, när en person är för full för att förstå sina handlingar och när den blir utnyttjad, omyndigförklarande etc.

Då syftar jag naturligtvis på rättväsendet, läkare, psykiatriker, forskare och vetenskapsmän etc.

Varför en politiker som helt saknar utbildning i exakt alla områden och inte heller gottgör det med praktisk erfarenhet skulle vara bäst lämpad av alla människor i Sverige att avgöra myndighetsålder är något som absolut inte går att motivera.

Politik handlar om värderingar för det mesta. Och idioter brukar inte röstas fram, det är bara ologiskt när man verkligen tänker efter. Experterna finns där hela tiden. Jag orkar inte förklara det heller.

Bara för att demokratiskt valda ledare kan vara sämre, så innebär inte att en diktator alltid måste vara bra, ha "korrekta" värderingar eller vara utbildad. Absurd argumentation.

Det går inte som antidemokrat att kalla sig liberal, då är man antiliberal. OMÖJLIGT.

OMG
Citera
2007-12-22, 01:33
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Å andra sidan finns det inte nåt libertarianskt parti i Sverige.

Jo det finns det - Klassiskt Liberala Partiet. Men tyvärr är hemsidan nere för tillfället.
Citera
2007-12-22, 03:52
Medlem
Numes avatar
Eftersom man bara har en värdelös röst så det spelar inte så stor roll, men KLP gör man mest skillnad hos just för att de har fått så lite röster. Viktigare att sprida budskapet om man kan göra det.
Citera
2007-12-22, 12:58
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum

Av alla saker du har sagt ... Jag invänder starkt mot att en diktator på något sätt skulle kunna garantera frihet när hans makt redan är en inskränkning på friheten. Jag tror inte det är möjligt att en diktator inte skulle missbruka sin makt. Orkar inte ens förklara. Demokrati är grundläggande inom liberalismen, diktatur är fascism. Punkt slut. Ingen kan ha absolut makt över statens institutioner, det är fascism.

Politisk frihet framförallt, ekonomiska friheten är bara en del av den. Det ena kan inte existera utan andra.

Politik handlar om värderingar för det mesta. Och idioter brukar inte röstas fram, det är bara ologiskt när man verkligen tänker efter. Experterna finns där hela tiden. Jag orkar inte förklara det heller.

Bara för att demokratiskt valda ledare kan vara sämre, så innebär inte att en diktator alltid måste vara bra, ha "korrekta" värderingar eller vara utbildad. Absurd argumentation.

Det går inte som antidemokrat att kalla sig liberal, då är man antiliberal. OMÖJLIGT.

OMG

Måste bara påpeka innan jag ger mig in i disskusionen att jag är Antidemokrat och Libertaritan.

För att den enskilde individen ska ha maximal frihet så är det inte på tal om att ha en demokrati. Demokrati är majoritetens förtryck mot minoriteten. Om en människa vill ha demokrati i en Libertaritan Diktatur, so go for it! Du har full rätt att skapa ett demokratiskt organ där medlemmar ingår på frivillig basis utifrån dina villkor och deras villkor etc. Du kan t o m skapa ett samhälle, såvitt all medlemskap i detta samhälle sker på frivillig basis och att samhället inte kränker Diktaturens grundlagar.

Om inte det är liberalism, vad isåfall är det?

Att demokrati ska vara det ända bästa alternativet är det samhället växt upp med i mamma statens tvångsvärld.
Citera
2007-12-22, 13:13
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Av alla saker du har sagt ... Jag invänder starkt mot att en diktator på något sätt skulle kunna garantera frihet när hans makt redan är en inskränkning på friheten.
Hur inskränker en diktator folks frihet mer än vad en ("representerad") en majoritet gör?

Citat:
Folk i diktaturen Dubai är ju oerhört mycket friare än i demokratin Sverige. De får t.ex. behålla 150% mer av det som de själva skapar, en högst påtagligt och viktig form av frihet. Hur väger det mot att värdet av att du får 0.000017% makt att tvinga Anna Andersson i Örkeljunga att betala 2000 kr om året till statskassan som TV-licens för att hon tittar på privatägda, engelska TV3. Grattis! Prislappen för denna "makt" är 60% av ditt liv.

Citat:
Orkar inte ens förklara.
Nä, det är svårt när man livslångt indoktrinerats med att det rådande politiska systemet är det bästa och det enda acceptabla och aldrig någonsin utsatts för någon form av kritik mot det.

Citat:
Demokrati är grundläggande inom liberalismen, diktatur är fascism.
Demokrati och fascism är kollektivism. Liberalism är motsatsen till de båda tvillingsystrarna.

Citat:
Bara för att demokratiskt valda ledare kan vara sämre, så innebär inte att en diktator alltid måste vara bra
Nej, jag är som sagt likgiltig mellan demokrati och diktatur. Samma kolletivistiska skit!
Citera
2007-12-22, 13:52
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Och idioter brukar inte röstas fram...
Vänta lite nu...

Personligen röstade jag nyliberalt i år, men det hjälpte föga.
Citera
2007-12-22, 15:34
Medlem
Pseud0nyms avatar
Om du vill maximera din personliga frihet bör du rösta på vänsterpartiet.

*lämnar tråden snabbt som fan*
Citera
2007-12-22, 16:15
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Om du vill maximera din personliga frihet bör du rösta på vänsterpartiet.
Ja, Vänsterpartiet är ju mer libertarianska än Moderaterna i några frågor i alla fall, som legalisering av proffsboxning. Om man var proffsboxare så skulle man nog kunna rösta på Vänsterpartiet därför att man vill ha mer libertarianism i sitt liv än vad den moderatledda regeringen ger en.
Citera
2007-12-23, 23:37
Medlem
Sahfires avatar
Jag tycker ni alla ska rösta på Sverigedemokraterna. Dem andra partierna är samma skit. Sverige bör förändras.
Citera
2007-12-24, 01:05
Medlem
Realizts avatar
Det är SD som hör till kategorin "samma skit" (=sosseborgare).
Citera
2007-12-24, 01:12
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är SD som hör till kategorin "samma skit" (=sosseborgare).

Wow, jag håller med en rabiat högermänniska!
Citera
2007-12-24, 01:23
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahfire
Jag tycker ni alla ska rösta på Sverigedemokraterna. Dem andra partierna är samma skit. Sverige bör förändras.

Visst bör Sverige förändras, men inte för förändringens skull. Om det nu inte förändras för det bättre kan det ju faktiskt kvitta lika. Ökad protektionism och indirekt rasism är inte direkt något bra. Vi liberaler gillar inte protektionism, eller nationalism för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in