2015-03-28, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Jag fick aldrig intrycket att det var någon gångtrafikant som blev påkörd. Man utelämnar ju oftast att det var ens bil som blev påkörd om man krockar och säger "Jag blev påkörd", i alla fall om man talar om det i en kontext (som den här) där inga gångtrafikanter ens nämnts.

Texten är rörig, men jag tycker att problemet är att skribenten inte vet när man ska börja på ny mening. För många "eftersom". Färre eftersom och "hen" istället för "den personen" så hade det varit lugnt.

En bil är inte en människa och då är det synnerligen olämpligt att använda »hen«.
Citera
2015-03-28, 19:53
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En bil är inte en människa och då är det synnerligen olämpligt att använda »hen«.

Om jag hade beskrivit en liknande situation, låt säga att jag använde "han" om den där personen som bromsade in och slutligen blev påkörd så skulle jag ha sagt att jag körde in i honom. Jag tycker inte att det finns tvivel om att alla var bilburna som figurerade i berättelsen. Det är nog ett alltför vanligt sätt att uttrycka det på i given situation för att kalla det synnerligen olämpligt.
Citera
2015-03-28, 20:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om jag hade beskrivit en liknande situation, låt säga att jag använde "han" om den där personen som bromsade in och slutligen blev påkörd så skulle jag ha sagt att jag körde in i honom. Jag tycker inte att det finns tvivel om att alla var bilburna som figurerade i berättelsen. Det är nog ett alltför vanligt sätt att uttrycka det på i given situation för att kalla det synnerligen olämpligt.

Jag menar att bruket av »hen« gör användarna mer benägna att använda personliga pronomen.
Citera
2015-03-28, 20:36
Medlem
esants avatar
Citat:
Jag menar att bruket av »hen« gör användarna mer benägna att använda personliga pronomen.

Ok, men här var det nog tänkt att ersätta honom/henne och inte ordet bil.
Citera
2015-03-28, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok, men här var det nog tänkt att ersätta honom/henne och inte ordet bil.

Nu ger du dig på en analys som du inte har en aning om. Jag tror inte att personen hade skrivit ett personligt pronomen om inte »hen« funnit till hands. Det borde inte heller vara ett personligt pronomen där, varvid »hen« tenderar att öka förekomsten av personliga pronomen.
Citera
2015-03-28, 20:57
Medlem
esants avatar
Citat:
Nu ger du dig på en analys som du inte har en aning om. Jag tror inte att personen hade skrivit ett personligt pronomen om inte »hen« funnit till hands. Det borde inte heller vara ett personligt pronomen där, varvid »hen« tenderar att öka förekomsten av personliga pronomen.

Vad tror du att personen skulle ha skrivit om inte hen hade funnits, "körde in i hans/hennes bil"? Jag förmodar att vi måste anta att sista meningen fortfarande skulle ha varit fristående från den första långa, med eller utan hen involverad.
Citera
2015-03-28, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad tror du att personen skulle ha skrivit om inte hen hade funnits, "körde in i hans/hennes bil"? Jag förmodar att vi måste anta att sista meningen fortfarande skulle ha varit fristående från den första långa, med eller utan hen involverad.

Den andra bilen.
Citera
2015-03-28, 21:06
Medlem
esants avatar
Citat:
Den andra bilen.

Jaha. Det är ju svårt att veta. Tveksamt, skribenten har en eftersom-sjuka som gör att man får uppfattningen om att hen skriver mindre bra. Själv tror jag att de två "hen" i berättelsen helt enkelt hade bytts ut mot han/hon respektive honom/henne.
Citera
2015-03-28, 21:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jaha. Det är ju svårt att veta. Tveksamt, skribenten har en eftersom-sjuka som gör att man får uppfattningen om att hen skriver mindre bra. Själv tror jag att de två "hen" i berättelsen helt enkelt hade bytts ut mot han/hon respektive honom/henne.

Min poäng är alltså:

1. »Hen« ökar benägenheten att använda personliga pronomen

2. »Hen« gör att redan dåliga skribenter blir ännu sämre

Argumenten för »hen« handlar ofta om att det nu blir lättare att skriva. Jag menar att det är tvärtom. Det blir ofta styltigare texter, där »hen« läggs in lite här och var ömsom för att markera ömsom för att man kan det.
Citera
2015-03-28, 21:25
Medlem
esants avatar
Citat:
Min poäng är alltså:

1. »Hen« ökar benägenheten att använda personliga pronomen

2. »Hen« gör att redan dåliga skribenter blir ännu sämre

Argumenten för »hen« handlar ofta om att det nu blir lättare att skriva. Jag menar att det är tvärtom. Det blir ofta styltigare texter, där »hen« läggs in lite här och var ömsom för att markera ömsom för att man kan det.

Kan vara så i nuläget eftersom det är ett nytt ord och alla behärskar det uppenbarligen inte (frågan är vem som har lärt dem det, är det en språklärare eller har de läst och tagit efter t ex här?).

Jag tror att ifall hen skulle få stanna så skulle det förmodligen falla på plats efter ett tag. Nu vet jag inte riktigt om hen är så fasligt intressant längre eftersom jag anser att det har blivit en soppa av det, men inte p g a "dåliga skribenter".
Citera
2015-03-28, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror att ifall hen skulle få stanna så skulle det förmodligen falla på plats efter ett tag.

Det är ju något som varken du eller jag kan påverka. Det finns andra ord som jag ogillar. För att ta två exempel: »typ« och »sjukt«. Lika förbannat gödslas det med dessa ord i tal och skrift.
Citera
2015-03-28, 21:51
Medlem
esants avatar
Citat:
Det är ju något som varken du eller jag kan påverka. Det finns andra ord som jag ogillar. För att ta två exempel: »typ« och »sjukt«. Lika förbannat gödslas det med dessa ord i tal och skrift.

Typ och sjukt använder jag själv ibland, så de är ok för mig. Något jag hatar är däremot uttrycket "som sig bör". Påminner väl om folk jag inte gillar. Det gödslas tack och lov inte med det, bara i "finare" studentkretsar. Har inget emot studenter, har själv varit, men hade svårt för att se upp till alla regler och traditioner som tillämpas på en del orter.
Citera
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in