Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-07, 18:58
Medlem
Vid MSO så tas risken för att man missat med.
Vad gäller helikopter med kamera så är det väldigt beroende på piloten samt är väldigt begränsad av kraftig skog mm.
Vad gäller hund så är det lite si o så .Det är ofta så att hundförare hittar japp men det beror stor del på att dom har mest erfarenhet då dom blir utlarmade på så gott som alla sök.
Det har nu gått ganska lång tid så väldigt mycket tyder på ROW.
Citera
2008-04-07, 18:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tänker så här: Den variant av new age som modern tycks föräträda i form av kursgården, företaget och stiftelsen tycks vara någon form av linje att man ska leva i harmoni med naturen, kärlek och så vidare. I min, kanske fördomsfulla, tolkning av detta så förkastas barnaga, och våld överhuvudtaget.
Jo, men findhornare är betydligt mer sekteristiska än new ageare i stort. För att ta ett helt annat exempel, så är också den svenska pingströrelsen mycket avogt inställd till fysiskt våld, rent generellt. Likafullt kan det hända tråkiga saker i sekteristiska pingstmiljöer, har vi fått lära oss.

Jag måste säga att jag drog efter andan lite grand när jag såg vilken rörelse kursgården var affilierad med.
Citera
2008-04-07, 19:02
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Tycker inte alls att det är så konstigt med att de hade tät kontakt med varandra. Har själv en tioåring och tillhör nog gruppen "lätt hispiga föräldrar". Om min tioåring skulle på egen hand cykla en väg hon aldrig cyklat själv nån gång, som i detta fallet en till synes halvstor trafikerad väg så hade jag nog på de 5 km mitt barn skulle cykla jag också ringt ett antal gånger och hört mig för hur det gick.

Det jag däremot tycker är konstigt är att mamman dröjde två timmar med att larma. Hon visste att flickan var på väg hem (raka vägen). Hon borde tidigare ha anat oråd när flickan avvek från den uppenbart tydliga överenkommelse som fanns (1/är på väg hem, 2/snart hemma).

Det finns alltså en diskrepans mellan mammans oroliga ringande och hennes sena larmande.

Men det skriver jag ju också? Att allt stämmer överens med den "oroliga" modern (vilken jag har stor förståelse för). I mitt fall fick jag inte ihop ett missat samtal (som jag inte vet om jag drömt eller om det inträffat) med hennes påstådda "oro".

Finns andra saker i det hela jag inte får ihop heller men detta kändes för mig som en bra start att börja i.

Vi har ju trots allt en samsyn du och jag. Nåt är fel i moderns beteende. Gäller bara att nysta upp vad.
Citera
2008-04-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizzza
Ingen som ens funderat på att hon blivit skrämd av något djur och sprungit till skogs??? Det finns vattendrag, mossar och tjärnar i omgivningarna. Nu har jag inte läst allt eftersom jag nyss kommit hem från semester men har man draggat i området t ex?

Kort stubin och punktlig med klockslag (eller hur de nu uttryckte det) - får mig att associera till t ex lätt autism eller liknande...

Alltså, det kan väl finnas både älg, rådjur, vildsvin och kanske björn i skogarna. Vad gör en liten tjej om hon möter ett sådant djur mitt på vägen? Jag antar att man springer in i skogen med cykeln för att sedan rusa vidare själv om man fortfarande är förföljd.

Att hon träffat på ett vilt djur (dock inte vildsvin) är väl möjligt, och kanske att hon blivit skrämd av det. Men sedan faller ju logiken. Låter väl väldigt osannolikt att hon träffar på ett vilt djur, blir rädd för det, och då först tar sig tid att dra med cykeln in i skogsbrynet, och sedan flyr till fots i skogen, som är det vilda djurets normala tillhåll, och där det säkert är mycket snabbare än en tioåring. Det enda normala att göra i en sådan situation är väl att i så fall fly på det snabbaste sättet, dvs vända och cykla åt andra hållet på vägen. Cykeln är ju det bästa flyktmöjligheten man har! Om man inte blir så förskräckt att man kör omkull och får panik, men då springer man väl bara iväg och lämnar cykeln?

Och sedan då? Hade hon sprungit vilse hade de väl hittat henne vid det här laget. Det är is på vattendragen, man har inte sett några vakar. Hade hon dödats av ett vilt djur hade man hittat spår av händelsen.
Citera
2008-04-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men findhornare är betydligt mer sekteristiska än new ageare i stort. För att ta ett helt annat exempel, så är också den svenska pingströrelsen mycket avogt inställd till fysiskt våld, rent generellt. Likafullt kan det hända tråkiga saker i sekteristiska pingstmiljöer, har vi fått lära oss.

Jag måste säga att jag drog efter andan lite grand när jag såg vilken rörelse kursgården var affilierad med.

"Inspirerad" men inte "affilierad", väl?
Citera
2008-04-07, 19:05
Medlem
Pappan ligger bakom det misstänker jag. Ungen har aldrig cyklat det hållet hem förut och det var hennes födelsedag. Pappan har antagligen kontaktat henne och sedan har dom träffats på vägen och pappan har tagit henne med sig. Hon ville ju cykla hem och cyklade en väg hon aldrig cyklar annars. Pappan sitter med henne någonstans och firar hennes födelsedag och sedan vill han ha henne.
Citera
2008-04-07, 19:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Berättar gärna lite om Findhorn som du känner till.
Citera
2008-04-07, 19:06
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Att hon träffat på ett vilt djur (dock inte vildsvin) är väl möjligt, och kanske att hon blivit skrämd av det. Men sedan faller ju logiken. Låter väl väldigt osannolikt att hon träffar på ett vilt djur, blir rädd för det, och då först tar sig tid att dra med cykeln in i skogsbrynet, och sedan flyr till fots i skogen, som är det vilda djurets normala tillhåll, och där det säkert är mycket snabbare än en tioåring. Det enda normala att göra i en sådan situation är väl att i så fall fly på det snabbaste sättet, dvs vända och cykla åt andra hållet på vägen. Cykeln är ju det bästa flyktmöjligheten man har! Om man inte blir så förskräckt att man kör omkull och får panik, men då springer man väl bara iväg och lämnar cykeln?

Och sedan då? Hade hon sprungit vilse hade de väl hittat henne vid det här laget. Det är is på vattendragen, man har inte sett några vakar. Hade hon dödats av ett vilt djur hade man hittat spår av händelsen.

Hade hon mött en ilsken björn hade hon ju påträffats död alldeles i omedelbar närhet av vägen. Hon hade inte ens funderat på att gömma cykeln. Hon hade naturligtvis kunnat vara så ilsk på sin mamma att hon gömt cykeln och tagit en skogspromenad och sedan dödats av björn.

Men då hade hon varit funnen vid det här laget.

Vilda djur-spåret kan läggas ner. På goda grunder.
Citera
2008-04-07, 19:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Ungen har aldrig cyklat det hållet hem förut och det var hennes födelsedag.
(min fetstil)

Varifrån kommer uppgiften att det var hennes födelsedag?
Citera
2008-04-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Pappan ligger bakom det misstänker jag. Ungen har aldrig cyklat det hållet hem förut och det var hennes födelsedag. Pappan har antagligen kontaktat henne och sedan har dom träffats på vägen och pappan har tagit henne med sig. Hon ville ju cykla hem och cyklade en väg hon aldrig cyklar annars. Pappan sitter med henne någonstans och firar hennes födelsedag och sedan vill han ha henne.

Att det var hennes födelsedag har jag nog helt missat, vart har du fått det ifrån?

Edit: Troian hann före...
Citera
2008-04-07, 19:11
Medlem
perVers2.1s avatar
Har kanske Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare något med saken att göra?
Får nämeligen dåliga vibbar av Findhorn foundation, redan innan denna
händelse, -drar lätt till sig underliga typer kan jag säga..
Är det HELT uteslutet att hon själv håller sig undan?
Citera
2008-04-07, 19:12
Medlem
L-M Johanssons avatar
Ingen mer än jag som kan komma med synpunkter på tidslinjen som tidigare postats?

Vore intressant med mer funderingar kring den. Inte minst för att få rätsida på sina egna tankefel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in