Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-16, 11:45
  #1
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Vad har ni för städrutiner i era hem? Vem gör vad, och hur ofta?
Exempelvis, hur ofta dammsuger ni?
Hur ofta dammar ni av hyllor och liknande?
Hur ofta städar ni toaletten?
Hur ofta skurar ni golv i kök resp. i andra rum?
Osv.

Har ni någon bestämd veckostädning eller liknande?

Det vore intressant att se hur städvanorna är hos folk nu för tiden. Och jämföra hur sluskig man är själv.
Citera
2008-04-16, 12:36
  #2
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggmotstånd
Vad har ni för städrutiner i era hem? Vem gör vad, och hur ofta?
Exempelvis, hur ofta dammsuger ni?
Hur ofta dammar ni av hyllor och liknande?
Hur ofta städar ni toaletten?
Hur ofta skurar ni golv i kök resp. i andra rum?
Osv.

Har ni någon bestämd veckostädning eller liknande?

Det vore intressant att se hur städvanorna är hos folk nu för tiden. Och jämföra hur sluskig man är själv.

Man har ju sina sluskperioder men normalt är det som följer.

Dagligdags:

Köksbänk och spis

Veckovis:

Dammsugning
Dammtorkning
Toalett (görs även inför besök)
Svabba kök och hall

2 ggr / månad

Svabba hela lägenheten

Halvårsvis:

Plocka ur bokhylla, köksskåp osv för rengöring
Putsa fönster
Citera
2008-04-16, 17:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggmotstånd
Vad har ni för städrutiner i era hem? Vem gör vad, och hur ofta?
Exempelvis, hur ofta dammsuger ni?
Hur ofta dammar ni av hyllor och liknande?
Hur ofta städar ni toaletten?
Hur ofta skurar ni golv i kök resp. i andra rum?
Osv.

Har ni någon bestämd veckostädning eller liknande?

Det vore intressant att se hur städvanorna är hos folk nu för tiden. Och jämföra hur sluskig man är själv.

Den här funkar bra om man är lat och inte gillar städning. Har själv tre. De dammsugar på natten så det är smidigt.
http://www.irobot.com/sp.cfm?pageid=122

Har också den här som torkar golven.
http://store.irobot.com/product/inde...entPage=family

Jag har inte hittat något som städar toan än.
Citera
2008-04-16, 17:40
  #4
Medlem
olllies avatar
Daglig städning för mig inkluderar det vanliga småplocket (kläder, prylar, böcker, tidningar m.m). Köket hålls också fräscht på daglig basis, vilket inkluderar disk och rengöring av arbetsytor och spis.

Veckostädningen inkluderar:
1. Dammar först av alla ytor, går sedan loss med någon Ajax-variant på nämnda ytor för att det ska dofta någorlunda fräscht.
2. Hänger ut mattor, skakar bort majoriteten av skit som samlats där.
3. Under tiden mattorna hänger på balkongen så dammsugar och tokar jag golven med vått
4. Bytar handdukar i badrummet och köket
5. Till Badrum och toalett används rengöringsmedel i vask och toalettstol. Detta görs 2ggr /vecka.

Städning som sker med lite längre mellanrum är bland annat fönsterputsning (2-3 ggr per år), rengöring av balkong (en gång per månad kanske, är inte så noggrant - bara att gå loss med en trasa och ta bort den värsta skiten), rengöring av ugn och bakom ugn (sällan!) och rengöring av rör/vattenlås/brunnar (vid behov (läs: stank/stopp))

Missade säkert något, men det gör detsamma..
Citera
2008-04-16, 18:15
  #5
Medlem
11xx22s avatar
Huh vad ni är flitiga. Kan inte några mindre frekventa städare posta oxå?

Hos oss har vi också en iRobot men den gör inte allt och är en tidig rätt ljudlig sak som man inte vill ha igång på natten.
Citera
2008-04-16, 18:17
  #6
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Huh vad ni är flitiga. Kan inte några mindre frekventa städare posta oxå?

Hos oss har vi också en iRobot men den gör inte allt och är en tidig rätt ljudlig sak som man inte vill ha igång på natten.
Här är jag!

Mår nästan lite dåligt när man läser om hur rediga folk här är.
Citera
2008-04-16, 18:18
  #7
Medlem
Tinnituss avatar
jag brukar vänta tills nån av tjejkompisarna tröttnar och gör det åt mig så man kan säga att jag har en storstädning per månad eller nått...

en klassiker är ju att städa badrummet genom att spraya rengöringsspray på allt och sen ta en varm dusch... hälla kaustiksoda och kalkbort i toan och sen skölja ner allt damm i golvbrunnen :P

putsa fönstren gör man när man inte kan se så bra ut genom dem längre :P
Citera
2008-04-16, 18:22
  #8
Medlem
joe_ss avatar
Veckostädar på torsdagar. Behövs det så görs punktinsatser under veckan.

Torsdagar är bra för det är inte fredag och det är rent till helgen. Hatar varje torsdag men skiter jag i det får jag göra det mot min vilja på fredagförmiddag eftersom jag oftast är ledig då.
Citera
2008-04-16, 18:48
  #9
Medlem
Trinnits avatar
Mina städrutiner lämnar tyvärr mycket kvar att önska. Jag städar när andan faller på, vilket för tillfället är väldigt sällan.

Får nästan lite dåligt samvete av hur ofta andra plockar undan

Städning är hursomhelst ett elände, och det blir ju lika förbaskat smutsigt direkt igen. Ett rikigt evighetsarbete.
Citera
2008-04-16, 19:11
  #10
Medlem
Jag städar bäst när jag är lite salongsberusad. Så jag tar helt enkelt några öl under tiden jag går och pular med städningen...Blir förvånansvärt mycket gjort faktiskt. Dagens tips!
Citera
2008-04-16, 21:26
  #11
Medlem
Belle de jours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggmotstånd
Vad har ni för städrutiner i era hem? Vem gör vad, och hur ofta?
Exempelvis, hur ofta dammsuger ni?
Hur ofta dammar ni av hyllor och liknande?
Hur ofta städar ni toaletten?
Hur ofta skurar ni golv i kök resp. i andra rum?
Osv.

Har ni någon bestämd veckostädning eller liknande?

köket städas när det har använts.
bad och hall städas en gång i veckan.
Sovrum och vardagsrum städas efter behov eller snarare när det finns tid till det. Ofta hinner hundhåren och dammtussarna ta över innan jag hinner med. Jätte storstädning sker ungefär 2 ggr/år då allt som finns i garderober och skåp åker ut och rensas och torkas ur.
små plock och kläder har nu fått lat lösning hemma hos oss, två korgar, en för kläder som skräpar och en för prylar.
Citera
2008-04-16, 21:30
  #12
Medlem
icarus_gbgs avatar
Jag kör efter "städa när det är smutsigt". Kan vara att jag dammsuger fem gånger på en vecka eller en gång per vecka. Beror helt på hur ofta jag är hemma och vad jag pysslar med hemma.

Något jag är noga med är vardagsbordet och köket. Diskar varje dag och torkar alltid av. Det skall fanemej vara rent i köket.

Badrummet torkas ju av då och då när man ändå borstar tänderna. Handfat, spegel och sånt. Golvet tas med att man duschar jävligt våldsamt (har ingen kabin utan det är kakel överallt) och att man sedan med en skrapa tar bort smutsen. Det som inte hamnar nere i avloppet tar man upp när det har torkat på gallret.

Funkar för mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback