Bumpar istället för att starta ny tråd...
Min genre har i alla år jag medvetet lyssnat och kännt in musik varit punkrock, punk och hårdare musik överhuvudtaget. Förutom då Herr Lundell som ni kanske anar i mitt nick.
Till de genrerna har jag aldrig fällt en tår, hur jävla bra låten/artisten än är.
Jag är inte helt insnöad på dessa genrer utan jag lyssnar på en hel del annan musik också.
Hör man en, för det tillfället, klockren låt från ett av sina topp3 band så är det få saker som slår det.
Det är som att gitarristerna slår på mina nerver, trummisen slår på mina hjärnceller och basisten spelar på mina muskler!!!
Idag var det "Heart of the matter" med Hellacopters som var den låten.
Men jag har aldrig gråtit till musiken jag älskar och tycker är så fruktansvärt bra.
Så slinter jag in på ett klipp på youtube med Luciano Pavarotti som dundrar ut Nessun Dorma och jag känner tårkanalerna fyllas.
http://www.youtube.com/watch?v=RdTBml4oOZ8
Jag låter tårarna komma och tittar på klippet en gång till. Tårarna glider tillbaka igen.
Vet inte vad det är som gör att jag börjar gråta, det är ju opera, som jag aldrig överhuvudtaget varit intresserad av.
Tilläggas kan göra att jag har kikat på fler klipp på andra som gör Nessun Dorma men då händer inget i mina tårkanaler.
Nu låter det på mig som att jag är orolig att jag ska börja gilla opera men så är inte fallet. Jag kan mycket väl tänka mig att snöa in på det ett tag.
Jag blev nog mest förvånad över att jag kunde gråta till musik och speciellt att det kom just till det videoklippet.
Vad är det som gör att man känner olika känslor till olika musik?
Har det här hänt Er någon gång?
Vad är det som gör att man börjar gråta till musik? (Har omformulerat frågan ett otal gånger och det här är det bästa jag kan förmå.)