Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-14, 11:42
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
8 miljoner för ett "Kedjehus" i Västerås?

http://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/v...atan-8/#bilder

Skryter om 1500-tal i annonsen. Men inredningen är ju katastrof om det är 1500-tal man gillar.
Nja, håller inte med dig riktigt här. Du får ju två i mina ögon mkt fina bostäder för det priset.

Det skall dock erkännas att jag inte kan prisläget på bostäder i Västerås, det känns bara som att du trots allt får en hel del för pengarna, samt att läget är ganska centralt?
Citera
2015-11-14, 12:28
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Skryter om 1500-tal i annonsen. Men inredningen är ju katastrof om det är 1500-tal man gillar.

Men va sjutton har man gjort med golvet i vardagsrummet och köket? Klinkergolvet går ju som en konstig bowlingbana från hallen via vardagsrummet och sen över till köket. Dödsfult. Dessutom är det ju en skitbred och hög kant mellan de två golvmaterialen så det måste vara jobbigt att gå runt i rummen utan att se sig för eller att försöka städa då smuts smyger sig in i vinklarna. Det mest korkade jag sett på länge.
Gillar inte heller att den finare "matplatsen" är typ ett kvarter bort. Maten hinner ju kallna innan man når matbordet.
Citera
2015-11-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Men va sjutton har man gjort med golvet i vardagsrummet och köket? Klinkergolvet går ju som en konstig bowlingbana från hallen via vardagsrummet och sen över till köket. Dödsfult. Dessutom är det ju en skitbred och hög kant mellan de två golvmaterialen så det måste vara jobbigt att gå runt i rummen utan att se sig för eller att försöka städa då smuts smyger sig in i vinklarna. Det mest korkade jag sett på länge.
Gillar inte heller att den finare "matplatsen" är typ ett kvarter bort. Maten hinner ju kallna innan man når matbordet.

vad menar du? det är väl två bostäder med var sitt kök och var sin matplats?
Citera
2015-11-14, 20:16
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
vad menar du? det är väl två bostäder med var sitt kök och var sin matplats?

Jag var ironisk. Men jag upptäckte nu att jag sett fel. Trodde det var ett enda stort hus.
Citera
2015-11-15, 17:26
Medlem
Bongomans avatar
Här är en riktig pärla. Gamla Orienten på Råå är till salu för en nätt summa på 2,5 miljoner. Ingen uppvärmning, inget vatten och avlopp. Man rev halva huset och lite nödvändiga saker liksom försvann.

Dessutom Q-märkt så renoveringen av utsidan blir ett spännande projekt. Som granne får man ett lägenhetskomplex men priserna på de borätterna lär nog inte locka knarkare och kommunala socialprojekt.

http://valvet.se/objektbeskrivning/4eea9v3e908uoc9t/
Citera
2015-11-15, 22:24
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:

Tyckte det såg trevligt ut.
Hade man fått glasa in innergården hade man ju haft ett enormt vardagsrum i mitten.
Citera
2015-11-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Här är en riktig pärla. Gamla Orienten på Råå är till salu för en nätt summa på 2,5 miljoner. Ingen uppvärmning, inget vatten och avlopp. Man rev halva huset och lite nödvändiga saker liksom försvann.

Dessutom Q-märkt så renoveringen av utsidan blir ett spännande projekt. Som granne får man ett lägenhetskomplex men priserna på de borätterna lär nog inte locka knarkare och kommunala socialprojekt.

http://valvet.se/objektbeskrivning/4eea9v3e908uoc9t/

Ventilation - Självdrag

bästa jag hört på länge
Citera
2015-11-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariaisanna
Ventilation - Självdrag

bästa jag hört på länge

Citat från länken: http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5273

"Bostadsventilation med självdragsventilation innebär att den varma inomhusluften (frånluft) stiger uppåt, ofta sker detta i separata frånluftskanaler eller via skorstenens ventilationskanaler. Luften som förs ut genom kanalerna måste ersättas med ny frisk luft (tilluft) utifrån. Den kommer ofta in genom otätheter, vädringsfönster eller speciella ventiler. Ett självdragssystem är starkt beroende av väderleken. Vid blåsig väderlek får man stor luftväxling, men vid varmare väderlek och vindstilla kan ventilationen avstanna nästan helt. Detta gör att det ofta är svårt att påverka självdrags-ventilationen, speciellt om tilluften enbart kommer in i huset genom otätheter. "
Citera
2015-11-16, 21:11
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Citat från länken: http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5273

"Bostadsventilation med självdragsventilation innebär att den varma inomhusluften (frånluft) stiger uppåt, ofta sker detta i separata frånluftskanaler eller via skorstenens ventilationskanaler. Luften som förs ut genom kanalerna måste ersättas med ny frisk luft (tilluft) utifrån. Den kommer ofta in genom otätheter, vädringsfönster eller speciella ventiler. Ett självdragssystem är starkt beroende av väderleken. Vid blåsig väderlek får man stor luftväxling, men vid varmare väderlek och vindstilla kan ventilationen avstanna nästan helt. Detta gör att det ofta är svårt att påverka självdrags-ventilationen, speciellt om tilluften enbart kommer in i huset genom otätheter. "

Med andra ord...
Bunkra med raggsockar på vintern och iskuber i frysen på sommaren
Citera
2015-11-16, 22:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Några jag tycker synd om är mäklarna som säljer dessa ruckel.

Det är säkert jättekul att jobba på ESNY och sälja topplyor, men att få ett radhus i Emmaboda där nåt fyllo bott kan inte vara det roligaste...

Det måste överlag vara rätt tufft att vara mäklare i bygder med utflyttning och dålig rörlighet. Då blir priserna rätt låga och även om de säkert kan ta procentuellt bättre betalt så måste det bli ganska blygsamma inkomster. Det är nog inte riktigt samma känsla i att sälja en villa för en halvmiljon i någon håla som att kränga en villa i Bromma för tio miljoner... Vissa av objekten i den här tråden känns det som att man vill ha skyddskläder på sig när man visar, det kan inte vara helt enkelt.
Citera
2015-11-16, 22:55
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Med lite möbler kan det nog bli bra, golven var ju som tur var inte målade.

Jag misstänker att hela huset har köpts in i sämre skick och renoverats upp för att säljas. Tvättstugan är så ny att man glömt ta bort skyddsplasten på skåpen. Eller så har man låtit den vara kvar för att bryta av mot allt det vita
Du är inne på rätt spår. Om jag minns rätt så var det där kontor under många år. Det är ett vackert hus men det ligger bara 40-50 meter från Djursholms centrum. Dessutom ligger centrum i söderläge räknat från huset, så om man vill njuta av solen sommartid har man utsikt över baksidan på centrums 3-vånings-hus.
Citera
2015-11-16, 22:55
Medlem
Citat:

Det står "anor från 1500-talet". Jag tvivlar på att husen är så gamla, mer sannolikt att det är själva fastigheten som har den åldern, inte byggnaderna som står där idag. Husen kan säkert vara ganska gamla (1800-tal kanske?) men de är totalt sönderrenoverade. I stort sett inte en äldre detalj bevarad.

Edit: Står i annonsen att huset är byggt 1920.
Senast redigerad av Almandragoran 2015-11-16 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in