Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-03-28, 22:30
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immer
En något märklig entré i form av ett orangeri har detta hus. Det skulle bara kännas konstigt att komma hem till någon och kliva in där det första man gör.

http://www.svenskfast.se/hus/kalmar/...8787#bildlista

rött känns lite som en röd tråd i huset ?
Citera
2014-03-28, 22:33
Medlem
brianmolkos avatar

Vad menas med de dubbla handfaten ?
Citera
2014-03-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Vad menas med de dubbla handfaten ?

Tänker du på det gula tvättstället? Jag undrade själv vad syftet har varit, det är ju uppenbart gammalt. Jag gissar att det större fatet med både varm och kallvatten "pluggades igen" för att ha ljummet tvättvatten i och i kallvattenkranen utmed sköljde man kanske rakhyveln eller tandborsten?
Skidaddle kanske vet.
Citera
2014-03-28, 22:57
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tänker du på det gula tvättstället? Jag undrade själv vad syftet har varit, det är ju uppenbart gammalt. Jag gissar att det större fatet med både varm och kallvatten "pluggades igen" för att ha ljummet tvättvatten i och i kallvattenkranen utmed sköljde man kanske rakhyveln eller tandborsten? Skidaddle kanske vet.

Jag har faktiskt ingen aning. Ser väldigt märkligt ut. Kanske nån tidig form av skötbord eller nåt? Det enda jag kan tänka mig är att varmvattenberedaren kanske inte alltid var igång, och att det är nåt sorts parallellt kallvattensystem. Fast varför man inte då bara skulle använda kallvattenkranen i det andra handfatet övergår mitt förstånd. Men handfatet är ju gjutet i ett enda stycke på det där sättet, med en kallvattenkran och en kall/varmvattenkran. Så, nån funktion måste det ju ha haft.

Det är faktiskt ganska lustigt att försöka förstå sig på gammeldags teknik som tiden har sprungit förbi. Har nån en aning om vad poängen med det där kan vara? Det står ju en sminkspegel där, så nån smink/rakfunktion måste det ju ha haft?
Citera
2014-03-28, 22:57
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immer
En något märklig entré i form av ett orangeri har detta hus. Det skulle bara kännas konstigt att komma hem till någon och kliva in där det första man gör.

http://www.svenskfast.se/hus/kalmar/...8787#bildlista

Ganska fräkt men kanske jobbigt att ha det i entren. Ganska extrem färg på köksfläkten som ska matcha trappan också.
Citera
2014-03-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har faktiskt ingen aning. Ser väldigt märkligt ut. Kanske nån tidig form av skötbord eller nåt? Det enda jag kan tänka mig är att varmvattenberedaren kanske inte alltid var igång, och att det är nåt sorts parallellt kallvattensystem. Fast varför man inte då bara skulle använda kallvattenkranen i det andra handfatet övergår mitt förstånd. Men handfatet är ju gjutet i ett enda stycke på det där sättet, med en kallvattenkran och en kall/varmvattenkran. Så, nån funktion måste det ju ha haft.

Det är faktiskt ganska lustigt att försöka förstå sig på gammeldags teknik som tiden har sprungit förbi. Har nån en aning om vad poängen med det där kan vara? Det står ju en sminkspegel där, så nån smink/rakfunktion måste det ju ha haft?

Kanske en slask för att skölja pottan i? Haha gjorde man så, har ingen aning, men plötsligt slog det mig att pottor i sovrummen var vanliga förr av naturliga skäl så att säga, vattentoaletter var inte vanligt och nöden har ingen lag. Nr.2 fick man givetvis gå ut med.
Citera
2014-03-29, 01:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
60 kvadratmeter etagelägenhet på Söder i Stockholm, i en gammal skola. Fruktansvärd planlösning dock. 4 150 000 kr. OVÄRT, som någon sa.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...ata-10-6082983
Citera
2014-03-29, 01:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
För samma peng som ångestkyffet ovan får man betydligt mer utrymme på Österlen. Ett ställe bestående av en bostadsbyggnad, två orangerier och en visningsträdgård skapad för rekreation och läkning. Ganska udda.

http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-3...-haven-5240407
Citera
2014-03-29, 01:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Och för bara tre gånger pengarna som säljarna av etagelägenheten på Söder vill får man ett slott på Österlen: Gärsnäs slott.

http://wrede.se/objekt/208923#.UzYPBIXxyZR
Citera
2014-03-29, 01:44
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
60 kvadratmeter etagelägenhet på Söder i Stockholm, i en gammal skola. Fruktansvärd planlösning dock. 4 150 000 kr. OVÄRT, som någon sa.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...ata-10-6082983

Det där kändes inte som några sextio kvadratmeter. Proprotionerna gör en himla skillnad. Dom där rummen är inte tänkta att klyvas på mitten i längsled och höjdled.

Klassrum brukar vara ungefär 60 kvadratmeter, sex gånger tio meter på ett ungefär. Och ungefär 4.5 meter höga. (I äldre skolbyggnader) Det blir för övrigt fantastiskt fina proportioner med dom måtten, jag hade faktiskt tänka bygga mig ett hus där det stora rummet har just dom måtten. Klassiska palladianska mått.

Jag måttade lite på planlösningen, nu är den säkert inte helt i skala. Men köksinredning är alltid sextio centimeter bred, och bottenvåningen är bara ungefär 3.3 meter bred inklusive köksinredningen. Väggen där vid soffan är bara drygt två och en halv meter bred. Och klassrum brukar vara ungefär tio meter långa, jag måttade till 10.8. Badrummet är 2.25, vilket med köket blir 5.5. Plus lite mellanvägg. Jag fick det till 59.4 kvadratmeter. Men sen har dom kapat bort ett hörn av rummet, så dess footprint är egentligen mindre. Det beror på vad dom har räknat in i ytan. Jag tycker egentligen inte att det är en övervåning, eller att det skulle kunna kallas etagelägenhet. Det där är ett gammalt klassrum med ett väldigt stort sovloft.

Problemet är bara att poängen med den enorma takhöjden och rummets luftvolym fullständigt går om intet när man delar upp den på det där sättet. Det känns bara trångt, högt, och smalt. Jag vet inte vad man skulle ha gjort, men det där är att kasta ut barnet med badvattnet. Gör om, gör rätt, liksom. Fyra miljoner för ett gammalt klassrum. Ett enda klassrum.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-03-29 kl. 01:48.
Citera
2014-03-29, 08:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det där kändes inte som några sextio kvadratmeter. Proprotionerna gör en himla skillnad. Dom där rummen är inte tänkta att klyvas på mitten i längsled och höjdled.

Klassrum brukar vara ungefär 60 kvadratmeter, sex gånger tio meter på ett ungefär. Och ungefär 4.5 meter höga. (I äldre skolbyggnader) Det blir för övrigt fantastiskt fina proportioner med dom måtten, jag hade faktiskt tänka bygga mig ett hus där det stora rummet har just dom måtten. Klassiska palladianska mått.

Jag måttade lite på planlösningen, nu är den säkert inte helt i skala. Men köksinredning är alltid sextio centimeter bred, och bottenvåningen är bara ungefär 3.3 meter bred inklusive köksinredningen. Väggen där vid soffan är bara drygt två och en halv meter bred. Och klassrum brukar vara ungefär tio meter långa, jag måttade till 10.8. Badrummet är 2.25, vilket med köket blir 5.5. Plus lite mellanvägg. Jag fick det till 59.4 kvadratmeter. Men sen har dom kapat bort ett hörn av rummet, så dess footprint är egentligen mindre. Det beror på vad dom har räknat in i ytan. Jag tycker egentligen inte att det är en övervåning, eller att det skulle kunna kallas etagelägenhet. Det där är ett gammalt klassrum med ett väldigt stort sovloft.

Problemet är bara att poängen med den enorma takhöjden och rummets luftvolym fullständigt går om intet när man delar upp den på det där sättet. Det känns bara trångt, högt, och smalt. Jag vet inte vad man skulle ha gjort, men det där är att kasta ut barnet med badvattnet. Gör om, gör rätt, liksom. Fyra miljoner för ett gammalt klassrum. Ett enda klassrum.
Misstänker att de räknat in loftets yta i kvadratmeterna och det är fusk att kalla loftet för "rum"- det där är en etta med stort loft/litet halvplan. Ja, själva rummet där nere är smalt. Ser inte ut som 60 m2. Hur mycket ska vi räkna bort för loftet?

Sen gör den massiva väggen till loftet att rymd försvinner. Poängen med sådant är väl att ha en känsla av rymd trots liten yta... Där förlorar man loftets rymd visuellt. Kanske onödigt mycket av ytan som går till badrum, hall och garderob. Dyrt för en etta.

Jag har ett halvplan/loft men det räknas inte som eget rum.
Citera
2014-03-29, 08:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
För samma peng som ångestkyffet ovan får man betydligt mer utrymme på Österlen. Ett ställe bestående av en bostadsbyggnad, två orangerier och en visningsträdgård skapad för rekreation och läkning. Ganska udda.

http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-3...-haven-5240407
Det där ser väldigt fint ut - särskilt trädgården. Men det har legat ute länge! Undrar varför det är svårsålt. Det verka som man haft verksamhet där med besökare, bröllop och grejer... Kanske svårt att få det att gå runt?

Citat:
Och för bara tre gånger pengarna som säljarna av etagelägenheten på Söder vill får man ett slott på Österlen: Gärsnäs slott.

http://wrede.se/objekt/208923#.UzYPBIXxyZR
Nästan lite sött, för att vara slott - stort träd bredvid. Rejäla ytterväggar - kolla fönstren! Synd att det är snålt med bilder. Typiskt för tjusigare objekt att man knappt får se något av interiören.
Senast redigerad av TigerKid 2014-03-29 kl. 08:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in