Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
60 kvadratmeter etagelägenhet på Söder i Stockholm, i en gammal skola. Fruktansvärd planlösning dock. 4 150 000 kr. OVÄRT, som någon sa.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...ata-10-6082983
Det där kändes inte som några sextio kvadratmeter. Proprotionerna gör en himla skillnad. Dom där rummen är inte tänkta att klyvas på mitten i längsled och höjdled.
Klassrum brukar vara ungefär 60 kvadratmeter, sex gånger tio meter på ett ungefär. Och ungefär 4.5 meter höga. (I äldre skolbyggnader) Det blir för övrigt fantastiskt fina proportioner med dom måtten, jag hade faktiskt tänka bygga mig ett hus där det stora rummet har just dom måtten. Klassiska palladianska mått.
Jag måttade lite på planlösningen, nu är den säkert inte helt i skala. Men köksinredning är alltid sextio centimeter bred, och bottenvåningen är bara ungefär 3.3 meter bred inklusive köksinredningen. Väggen där vid soffan är bara drygt två och en halv meter bred. Och klassrum brukar vara ungefär tio meter långa, jag måttade till 10.8. Badrummet är 2.25, vilket med köket blir 5.5. Plus lite mellanvägg. Jag fick det till 59.4 kvadratmeter. Men sen har dom kapat bort ett hörn av rummet, så dess footprint är egentligen mindre. Det beror på vad dom har räknat in i ytan. Jag tycker egentligen inte att det är en övervåning, eller att det skulle kunna kallas etagelägenhet. Det där är ett gammalt klassrum med ett väldigt stort sovloft.
Problemet är bara att poängen med den enorma takhöjden och rummets luftvolym fullständigt går om intet när man delar upp den på det där sättet. Det känns bara trångt, högt, och smalt. Jag vet inte vad man skulle ha gjort, men det där är att kasta ut barnet med badvattnet. Gör om, gör rätt, liksom. Fyra miljoner för ett gammalt klassrum. Ett enda klassrum.